ulf 1 skrev:Ibland får man ta de träd som står, vare sig dom är krokiga vridna eller för klena, men det fina med ett blandskogsbruk utan kalhyggen är att du ju äldre skogen blir, ju större och bredare urval att plocka ifrån, varje träd som tas ner ger dessutom möjligheter för andra träd att växa och bli stora.
Skillnaden mellan en stock som är 25cm i toppen och en som 20 år senare är 43cm i toppen är enorm när du sågar.
på dessa 20 år har antalet brädor 1x4 tum som du sågar fram ökat från 14 till 60 st.
Det får ni aldrig veta ni korkade skogsägare som inte sågar själva, att sen industrins sågar inte ens vill ha sådant timmer i sina klena anläggningar gör ju det hela skogsindustrin till rena kokofåneriet.
Vanhälls såg köper mycket av sitt björktimmer från Baltikum och Finland, den Svenska fånindustin lägger nämligen de små skogsägarnas björktimmer på massahögen. om året, 160 anställda sågar 85% Gran och resten tall, vinst 7 kr kubiken.
När någon liten skogsägare får fram 20 kubik fina björkstockar så kan tom "bolaget" sträcka sig till att lägga det i en egen hög och betala lite mer, men ... när sen åkarn hämtar det så går det till massabruket, det var bara en liten fint för att inte avslöja att maffian inte klarar att hantera ett sånt sortiment.
Plocka fram skogsbruksplanen, vad står det där, Just det Gran, Tall och ... Löv. Just det, sen är det tomt i skallen, en liten ärta rullar runt, och har svårt att orientera sig utanför Gran Tall och LÖV.
Det är Sveriges skogsbruk, och man undrar varför dom inte skickar timret till Värö bruk och kokar det, där har dom en vinst på en hundring per kubik, men vad är det som är så bra, undrar jag.
Mellberg och Lars Lundqvist kan inte få mig att ändra på min uppfattning, ändå verkar dom ha er alla med på båten, obegripligt.
Ja största förlusten på lövet är ju tillväxten. På Tönnersjöheden läste vi nyss att björken växer med 30 procent av granens volym. Jag bifogade en länk häromdagen som sa 40 procent. När tillväxten bara är en tredjedel och priserna lägre per kubik så är lövet en katastrof för ekonomin i skogsbruket. Det får man ha som prydnad på ställen man vill ha lite annat än gran av estetiska skäl. Sen när ingen ens vill köpa björkstockarna så är det som det är. Ulf skulle bara se hur många hundra riktigt fina timmerbjörkstockar som åker rakt in i vederket här varje år. För ingen vill ha dom
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
. Det var på den tiden skolan hade råd att köpa in teak. Något tunnare nu efter några omgångar med bandslip men den kommer nog att räcka livet ut.