Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggning

345 inlägg 29309 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831024
bengt.a skrev:Går du bakåt i dina kommentarer så ser du vilka du har nämnt.


DEt blir en omöjlig uppgift, för jag har inte nämnt någon guru.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

hannaisundhult  
#831028
Lars Lundqvist SLU skrev:Christian säger i sin kommentarvideo att han vill ha en diskussion. Det vill uppenbarligen inte Hanna. Eller så förstod Hanna ingenting av det jag skrev eftersom inget av hennes tre inlägg kommenterar kärnan i någon av mina kommentarer utan kommenterar nåt helt annat.


Eller så har du inte förstått vad vi säger i filmerna, eftersom du diskuterar något helt annat än vad som sägs?

Vilket jag försökte förklara i tre olika kommentarer.

Jag pratar om urval av träd vid olika stickvägsbredd - Du pratar om grundyta och volym

Christian pratar överhuvudtaget inte om gallring - Du påstår att han säger att man ska gallra ofta

Anders pratar om att ta ut så mycket han behöver och hinner i år och låta det andra växa vidare just nu - Du drar jämförelse med får och påstår att man slaktar alla lamm varje år - Eftersom du gör en analogi kring djur så berättar jag om hur vi sköter vår djurbesättning - Och tack vare dig förstår jag att jag kan ta med mig en hel del av detta in i tankarna kring skogen - Tack för det!

Anders har försökt förklara för dig här i forumet att filmen om honom inte är något allmänt inlägg i hur alla andra ska sköta sin skog. Den handlar om honom, hans sammanhang och hur han funderar på hur han som självverksam kan sköta sin skog, i sin verklighet som den ser ut nu.
Du diskuterar en massa om blädning här i tråden, trots att filmerna överhuvudtaget inte tar upp det.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

isteskog  
#831029 Är det Dr Allen Williams det tjafsas om.... Ska det här också bli en "Ulftråd"? 👎

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

isteskog  
#831030
hannaisundhult skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Christian säger i sin kommentarvideo att han vill ha en diskussion. Det vill uppenbarligen inte Hanna. Eller så förstod Hanna ingenting av det jag skrev eftersom inget av hennes tre inlägg kommenterar kärnan i någon av mina kommentarer utan kommenterar nåt helt annat.


Eller så har du inte förstått vad vi säger i filmerna, eftersom du diskuterar något helt annat än vad som sägs?

Vilket jag försökte förklara i tre olika kommentarer.

Jag pratar om urval av träd vid olika stickvägsbredd - Du pratar om grundyta och volym

Christian pratar överhuvudtaget inte om gallring - Du påstår att han säger att man ska gallra ofta

Anders pratar om att ta ut så mycket han behöver och hinner i år och låta det andra växa vidare just nu - Du drar jämförelse med får och påstår att man slaktar alla lamm varje år - Eftersom du gör en analogi kring djur så berättar jag om hur vi sköter vår djurbesättning - Och tack vare dig förstår jag att jag kan ta med mig en hel del av detta in i tankarna kring skogen - Tack för det!

Anders har försökt förklara för dig här i forumet att filmen om honom inte är något allmänt inlägg i hur alla andra ska sköta sin skog. Den handlar om honom, hans sammanhang och hur han funderar på hur han som självverksam kan sköta sin skog, i sin verklighet som den ser ut nu.
Du diskuterar en massa om blädning här i tråden, trots att filmerna överhuvudtaget inte tar upp det.

Plockhuggning är en slags gallring, likaså som blädning är! 😎

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Robur Clivus  
#831031 Spännande dynamik i tråden kan jag tycka, vi har både Boomers och lite frifräsare samt nytänkande! Vinnaren kommer bli den som har bäst ekonomisk avkastning! Vi kommer från mer eller mindre planekonomi inom skogen, klart många tår kommer bli tramapnde på från den generationen!

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

tallen100  
#831033
isteskog skrev:Är det Dr Allen Williams det tjafsas om.... Ska det här också bli en "Ulftråd"? 👎

Snart finns bara den sortens trådar, ett halvår till i samma takt så kan man nog snart logga ut sen.. 👎

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Robur Clivus  
#831035
Robur Clivus skrev:Spännande dynamik i tråden kan jag tycka, vi har både Boomers och lite frifräsare samt nytänkande! Vinnaren kommer bli den som har bäst ekonomisk avkastning! Vi kommer från mer eller mindre planekonomi inom skogen, klart många tår kommer bli tramapnde på från den generationen!


Slutligen är det ju ändå så, ju fler som lattjar med alternativ skötsel, de kanske har bättre ekonomi på gårdsnivå, men det gynnar ju även alla som vill bedriva konventionellt skogsbruk, applådera alla dessa hyggesfria inititativ, applådera alla bestånd som ska vara fri utveckling, låt oss vara ett skogens opec, tvinga industrin att betala bra och höja sina priser mot slutkonsument istället! Kan de inte betala så lägg ner!

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Robur Clivus  
#831036 Pratar vi sågtimmer så är det så sjukt oraffinerad och simpel indsustriprocess att det borde saknas skalfördelar och borde kunna skötas på gårdsnivå i framtiden! extremt många mellanled som kapas och med svensk skattelagstiftning borde det vara ganska enkelt att konkurrera ut!

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#831039 Nej, Hanna svarade på påståenden som jag inte hade gjort. Även nu i sitt andra svar.

Att jag skriver här inne är därför att det ibland finns kunskap som inte kommer fram och som kan ge nya vinklar på det som diskuteras. Många här inne vill lära sig mer, men det förutsätter att man inser att man inte vet allt.

Jag tog upp tre punkter där det vi vet om skog gör att det finns fler vinklar än det ni tog upp i era resonemang.

1) Stor andel äldre skog ökar risken för skador.
2) Det spelar ingen roll för träden exakt hur de står för hur de växer och därför spelar stickvägsbredd ingen roll (inom rimliga gränser)
3) Om man långsiktigt tar ut mindre än tillväxten på innehavet så ökar volymen hela tiden och på sikt risken för skador.

1 och 3 hänger ihop och ingen av er har resonerat kring det. När det gäller stickvägsbredd så påverkar den inte möjligheterna att välja träd mellan stickvägarna. Dessutom sjunker stamantalet vid varje gallring och därmed urvalsmöjligheten.



Den enda du nämnde flera gånger var Dr Allen Williams.

PS. Apropå sågtimmer och gårdsnivå. Kom ihåg att ca 80% av sågad vara exporteras.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Robur Clivus  
#831041
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, Hanna svarade på påståenden som jag inte hade gjort. Även nu i sitt andra svar.

Att jag skriver här inne är därför att det ibland finns kunskap som inte kommer fram och som kan ge nya vinklar på det som diskuteras. Många här inne vill lära sig mer, men det förutsätter att man inser att man inte vet allt.

Jag tog upp tre punkter där det vi vet om skog gör att det finns fler vinklar än det ni tog upp i era resonemang.

1) Stor andel äldre skog ökar risken för skador.
2) Det spelar ingen roll för träden exakt hur de står för hur de växer och därför spelar stickvägsbredd ingen roll (inom rimliga gränser)
3) Om man långsiktigt tar ut mindre än tillväxten på innehavet så ökar volymen hela tiden och på sikt risken för skador.

1 och 3 hänger ihop och ingen av er har resonerat kring det. När det gäller stickvägsbredd så påverkar den inte möjligheterna att välja träd mellan stickvägarna. Dessutom sjunker stamantalet vid varje gallring och därmed urvalsmöjligheten.



Den enda du nämnde flera gånger var Dr Allen Williams.

PS. Apropå sågtimmer och gårdsnivå. Kom ihåg att ca 80% av sågad vara exporteras.


I PS. kommentaren om gårdsnivå och att 80% procent exporteras har jag svårt att följa? Det är väl bara en fråga om förädlingsgrad på gården? endera leverar man timmer fub eller sågad vara?

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831045
Lars Lundqvist SLU skrev:Den enda du nämnde flera gånger var Dr Allen Williams.


Jag tycker det är ganska oförskämt att kalla en kollega för guru på ett nedvärderande sätt och lägga och tala om alternativ rörelse inom citationstecken.

Wiliams har disputerat, han har arbetat 15 år inom akademin som professor. Han har dessutom efter det arbetat praktiskt inom området under många år.

Det du kallar alternativ rörelse har en mängd, mycket stort antal forskare, som gjort vetenskapliga studier som stödjer teserna. En av de större studierna som pågått under närmare ett decennium kommer presentera resultaten fram emot sommaren med ett team på ett stort antal personer som har PhD som deltagit i arbetet.

Så klart vet Allen att det krävs vetenskapligt stöd för att få gehör för det han gör, och är tydlig med att vi skall lyssna på forskarna. Det är inget hokus pokus.

Så riktigt tråkigt att du har den attityden mot en kollega.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831046
Lars Lundqvist SLU skrev:Christian (och Anders W) pratar å andra sidan om att gallra ofta men lite och inte ta ut ens hälften av tillväxten, och inte slutavverka.


Nu får du gärna visa var jag skrivit om gallring i den här tråden.
I filmen där Anders pratar är det bara Anders som pratar. Där pratar jag inte om gallring

I filmen där jag reflekterar över det Anders säger i filmen pratar jag aldrig om gallring.

Ljuger du medvetet eller är det ett misstag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831047 Är det denna Allen Williams det pratas om? Han verkar inte ha studerat skogsbruk? Och slutat med forskning har han också gjort.

https://soilhealthacademy.org/team/dr-allen-williams/

Jag försökte hitta honom i Google Schoolar, men ingen lycka än.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#831049 Jag tror att jag hittat honom via Scopus: Allen R. Williams.
Men det är inte lätt att hitta nåt vetenskapligt han har varit med och författat. Jag har hittat 4 vetenskapliga artiklar (varav 3 om genetik hos nötkreatur, 1 om "cull cow management") och 1 bokkapitel om "grass in the timeline of agriculture". Bokkapitlet från 2015 men övrigt från 1990-2002.

De avverkningar ni pratar om i filmerna är alltså inte gallringar? På vilket sätt är de inte gallringar?

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#831051
tallen100 skrev:
isteskog skrev:Är det Dr Allen Williams det tjafsas om.... Ska det här också bli en "Ulftråd"? 👎

Snart finns bara den sortens trådar, ett halvår till i samma takt så kan man nog snart logga ut sen.. 👎


Ja, det det här forumet skulle behöva lite aktiv moderering av förlöjligande och andra härskartekniker. Förbluffad över att inte Ulftråd1 städats för länge sedan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).