Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vägförättning

52 inlägg 17493 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Re: Vägförättning

Axl  
#85054120 meter är vad man behöver hugga när man ska bryta ny väg, när vägen är klar behöver den ju inte vara så bred.

jannee  
#850542Jag VET vad jag pratar om.
Jag har kört lite skogstransporter, visserligen då endast med treaxliga bilar och fyraxlade släp, vet hur stort utrymme man VERKLIGEN behöver.
Om jag får göra ett eller t.o.m två omtag när man vänder är inte hela vägen, däremot dessa förbannade grenar som hänger ned lite varstans.
Då betydligt bättre med en något smalare körbana som VERKLIGEN håller.
Biometrias borde vara medvetna om att vägar med smalare körbana än 5,5 meter INTE har någon mittmarkering, ändå kan lastbilar i mer eller mindre full fart mötas på just sådana vägar.
Undrar hur det över huvud taget kan gå 🤓
Alla sådana vägar borde vara enkelriktade - allt för säkerheten - eller vad tycker DU 😀

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hodal skrev:
jannee skrev:Vill man följa Biometrias krav på skogsbilvägar blir det inte billigt.
Men en skogsbilväg behöver inte vara så märkvärdig.
3 meter bred körbana + lite mer i kurvor.
En vändplan, helst över 15 meter i dia.
Men viktigast är att INGA grenar hänger in över körbanan, det är dessa som slår sönder speglar för 10 tusentals kronor.
Se också till att DU inte har några sprängstenar eller andra vassa stenar i körbanan eller dess kanter.

Alla håller inte med dig. På skogskunskap skriver de att vägbanan ska vara fyra meter bred, väggatan minst 20 meter bred och vändplanen 45 meter. Det innebär att 500 meter väg tar 1 ha. Jag kan inte se att det är rimligt med dessa bredder och förstår om någon med sådana vägar blir sugen på att låta dem växa igen.

Ska de inte ha mitträcke också? Idioter 🤬

Användarvisningsbild

Hodal  
Axl skrev:20 meter är vad man behöver hugga när man ska bryta ny väg, när vägen är klar behöver den ju inte vara så bred.

Det behöver den verkligen inte, men jag tror att jag har nyligen sett en rekommendation om att hålla rent på sex meter på varje sida om den fyra meter breda vägbanan, dvs sammanlagt 16 meter. Nu hittar jag den dock inte.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850561Här på skogarna brukar det tas upp 30m när man ändå håller på…
Drivningsvägarna som inte underhålls undantaget från ”regeln”.
Så småningom blir det förstås bara slyröjningsbredden, som blir väggata.
I Orsa sköts basvägnätet gemensamt och kostnadsfritt genom Besparingsskogen. Där finns en vägmästare och några anställda som hyvlar och plogar. Utanför Orsa socken där får vi betala vägsamfälligheten enligt Lantmäteriets fastställda tonkilometerprincip. Det betyder tillväxt gånger kilometer räknat från vägsystemets början vid allmän väg. Mycket skog längst bort lika med betala mest.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850576Skog och mark längs enskild väg har lägre andel än en villa utan mark.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850619Man kanske skall ställa krav på att skördaren och skotaren får vara max 1 m bred, och inte ge några körskador? 🙃 Ja menar, ställa krav verkar ju vara hur lätt som helst.

Användarvisningsbild

svampbob  
Mangan skrev:Man kanske skall ställa krav på att skördaren och skotaren får vara max 1 m bred, och inte ge några körskador? 🙃 Ja menar, ställa krav verkar ju vara hur lätt som helst.

Det kallas häst

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850623Inga hovskador heller!!!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8506406 meter trädfritt från mitten av vägen vill vägföreningen ha på de bättre vägarna som åtnjuter statsbidrag. När man bygger ny väg så tar man till bredden för att komma åt massor att bygga av.

alias  
Axl skrev:20 meter är vad man behöver hugga när man ska bryta ny väg, när vägen är klar behöver den ju inte vara så bred.

Den grävmaskinist som kräver att man hugger upp en 20 meter bred gata i skogen för att anlägga en vanlig skogsbilväg, i en inte allt för kuperad terräng med måttlig lutning, bör nog förvisas till botten på ett dagbrott, eller något annat lämpligt ställe där det i princip bara är den egna maskinen som vederbörande kan ha sönder.

Farsan högg upp en ny väggata och lät bygga några hundra meter ny skogsbilväg i våras. Kommer jag ihåg det så ska jag mäta bredden på den avverkade väggatan nästa gång jag kommer upp dit, men jag är rätt säker på att den inte överstiger 10 m i snitt.

Edit: stavning

MVH
Alias
Senast redigerad av alias ons 24 jul 2024, 06:51, redigerad totalt 1 gång.

Hema  
#850648Beror väl lite på förutsättningarna på marken, där vägen skall byggas?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850657Ju bredare väggata desto bättre väg får man. Det kommer upp nytt utom i själva vägen. Där också om man inte håller efter det.

jannee  
#850669Ni norrlänningar borde bege er ner till Småland/Blekinge och norra Skåne för att se hur skogsbilvägar kan se ut 😀
Krokiga, smala, upp och ned, ni däruppe skulle inte ens vilja köra p-bil på en del av dem, men sådana är MÅNGA.
Inte alla men några autostrador finns det inte någonstans.
Oftast är det en gammal traktorväg eller väg där de endast nyttjat häst och vagn som undan för undan "förbättrats"
Rädslan för att i onödan ta ett räd för mycket har inte varit obefintlig.
Det är många vägar Biometrias synt bort som ändå nyttjats och då med bil men även tillkopplat släp.
När någon chaffis sedan kört sönder vägen fylls ofta hålen/ojämnheterna ut med klappersten från någon stenmur.
Men undan för undan höjs standarden ändå på vägarna, visserligen sakta men säkert 😀
Som ni alla förstår har vi det knapert här nere i söder/sydost och kosta på sig bärlager har vi bara inte råd med och kantträden måste man vara väldigt rädd om. 🤬

Användarvisningsbild

Bax  
jannee skrev: …ni däruppe skulle inte ens vilja köra p-bil på en del av dem…

Nåja..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).