fre 07 okt 2022, 20:50#774041Jag funderade lite på vad timmer från ett träd som är ca 200 år borde vara värt.
Södra talar gärna i termer av beståndsvärde, vilket nog är ett bra tänk, då önskemål om aptering för olika sortiment påverkar utfallet även för andra sortiment.
Lokala sågverket erbjöd nyligen 1 100 kr/m3toub för normaltimmer 18+ cm av tall, vilket borde motsvara 915-920 kr/m3fub.
Om man då förutsätter att detta sortiment huvudsakligen faller ut vid slutavverkningar av bestånd redan i åldern 80-120 år så bör priset för långsamvuxet timmer/kvalitetsfura som stått på tillväxt i ytterligare ca 100 år vara avsevärt högre för att ge en rimlig avkastning på bundet kapital, samtidigt som t.ex. massavedsandelen inte ökar i värde för att skogen den kommer ifrån är äldre.
Den procentuella årliga volymtillväxten avtar ju med trädens ålder och bör väl inte överstiga 1 % i snitt mellan 100 och 200 års beståndsålder. Frågan är hur detta står sig i förhållande till sannolika avgångar under motsvarande period.
En vanlig kalkylränta i skogliga sammanhang är 3 % realränta. Med dessa förutsättningar så tänker jag mig att priset för kvalitetsfura som tagit ca 100 år längre än normaltimmer att producera borde ha ett pris motsvarande minst 1,03^(100)=19,22 ggr högre pris än normaltimret. Med lokala sågverkets normaltimmerpris på tall så blir det ca 17 600 kr/m3fub för kvalitetsfura på runt 200 års ålder. Förmodligen borde priset vara bra mycket högre än så, om man bara är intresserad av den del av stammen som är grövre än t.ex. 30 eller 40 cm.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain