Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggning

345 inlägg 27087 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Tralsmo  
#830520 Ja nämnde i ett annat inlägg för några dagar sen att för länge sen lärde ja mig att svaren är sällan problemet.

Problemet är att formulera frågan.

I den här tråden å den här diskussionen hamnar ja på att dom flesta svaren finns i historien om man bara kan hitta rätt i frågorna.

Kort sagt håller ja med Lars L.

Men nått nytt framkommer ju alltid å hur de skall tolkas får ju var å en avgöra

Hjulet är ju redan uppfunnit.
Sen har de kommit band på de.
Vad månne händer härnäst!
Sexkantiga hjul?

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830524
Sundhult skrev: Vetenskapen sa en gång att jorden var platt.

Vetenskapen har nog aldrig sagt det. Redan de gamla grekerna visste att jorden var rund och hade t.o.m. räknat ut omkretsen med förvånansvärt bra noggrannhet https://sv.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#830528 Jodå, jag har forskat om delar där andras studier inte kunde ge svar, både själv och genom doktorander som jag handlett. Jag har dessutom varit delaktig i helt annan forskning om träd.
Exempel: Tillsammans med två kollegor visade vi för 30 år sen att tall kan registrera hur mycket det blåser på vintern, och även minnas till somrar längre fram. Det var vi först i världen med.

Skogsskötsel handlar (förenklat) om hur träd reagerar på olika ingrepp. För att förstå det eller för att räkna på ekonomin behöver man inte själv köra skördare eller sälja virke.

Att ställa nya frågor är själv grundbulten i all forskning. Om forskningen dessutom lyckas besvara frågorna på ett begripligt sätt så blir den nya kunskapen allmängods, och det är i efterhand ofta svårt att förstå hur det kunde ta så lång tid att förstå vad som i efterhand verkar så enkelt. Vetenskspsvärlden är full av forskare som ägnat hela sitt liv åt att förklara något som tidigare verkade helt obegripligt och oförklarligt, men som när koden väl är knäckt verkar helt självklart.

Sen blir det ju lite komiskt kan jag tycka när du Sundhult skriver att du är öppen för allt, "ett blankt papper" och sen hänvisar till en ganska känd guru inom alternativrörelsen på jordbrukssidan som i stora drag förkastar all etablerad forskning.

På 80-talet fick våra studenter besöka en skogsägare i södra Sverige som alltid började exkursionen med "Lyssna aldrig på auktoriteter! Tänk själva!" och som sen fortsatte med att tala om exakt hur allting var, avfärdade alla invändningar, och raljerade över andra som kommit fram till andra slutsatser.

Det finns massor vi inte vet, men det betyder inte att vi inte vet nånting alls. Och fördelen med generell kunskap är just att den är generell. Alla måste inte börja från noll och ifrågasätta allt. Eller, om du menar allvar med att alla själva bör testa allt, har du själv testat att hälla socker i en besintank? Eller litar du på den generella kunskapen som säger att det är dumt?

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sjögård 4  
#830545 ...
Senast redigerad av Sjögård 4 fre 07 jun 2024, 07:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#830570 När det gäller luckhuggning och kanthuggning så finns det en del skrivet från i huvudsak tiden före andra världskriget, men jag vet ingen som försökt sammanställe detta.

Fröträd och skärmställning finns det mer skrivet om i mer modern tid, exv i Skogsskötselserien. Men det mesta handlar om fröträdsställningar, därför att det är det som använts mest så det finns mest erfarenheter om det.

På gamla Korsnäs AB hade man några anställda med mycket erfarenhet kring skärmställningar, men när Bergvik Skog tog över Korsnäs skogar så slutade man använda naturlig föryngring och de som sysslat med det fick därmed ingen chans att överlämna sin kunskap till en ny generation skogsskötare.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830571
Lars Lundqvist SLU skrev:JSen blir det ju lite komiskt kan jag tycka när du Sundhult skriver att du är öppen för allt, "ett blankt papper" och sen hänvisar till en ganska känd guru inom alternativrörelsen på jordbrukssidan som i stora drag förkastar all etablerad forskning.


Vilken gurus tänker du på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#830590
Sundhult skrev:
Finns ett talesätt som lyder >>Som man frågar får man svar<<, vilket kan vara bra att ha med sig. oavsett om det är inom akademin eller "alternativ rörelsen".


Att söka efter bevis som bekräftar vad man vill se är en starkt drivkraft. Det behöver man bara slå på nyheterna en stund för att få massor av exempel på. Ingen rörelse är immun mot det.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830599 Och av det kan vi dra slutsatsen att...?

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#830638
Mangan skrev:Och av det kan vi dra slutsatsen att...?


Pluralis. Slutsatser. Olika slutsatser kommer att dras även från samma information.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#830653 … fast så fungerar inte modern vetenskap.

Det Badger beskriver (titta på information och dra slutsats) kallas induktiv metod och det fungerar inte. Därför använder vetenskapen numera hypotetisk deduktiv metod - man formulerar först en hypotes som man sen testar och försöker förkasta för att därigenom se om den stämmer.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830654
Badger skrev:
Mangan skrev:Och av det kan vi dra slutsatsen att...?


Pluralis. Slutsatser. Olika slutsatser kommer att dras även från samma information.



Smidigt, då kan vara och en låtsas att ens egna ideer är lika bra som vetenskapligt beprövade.

Vad jag förstår, så är det själva utgångspunkten för alternativt skogsbruk, att de där dumma forskarna minsann inte vet mer än någon annan.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#830657 Det är din tolkning Mangan. Det kommer garanterat att göras ett otal andra 😉

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830659
Mangan skrev:
Vad jag förstår, så är det själva utgångspunkten för alternativt skogsbruk, att de där dumma forskarna minsann inte vet mer än någon annan.


Vi skall minnas att forskare, och andra, ställer en fråga och söker inte svar.

Gör någon en studie där frågan är "Är tillväxten den samma?" så tittar så klart en studie på det. Det görs avgränsningar på vad de tittar på för att få ett svar.

Oavsett om det är en akademisk forskare, en industriell forskare eller en fristående.

Det är en fråga av många frågor som kan ställas om ett bestånd, ur ett av otaliga perspektiv.
Då är det rimligt att läsa in sig på flera olika studier.

En forskare med en tital på ett universitet är lika mycket människa som alla andra.
Möjligen är skillnaden att personen får sin avlöning i att svara på frågor, men det hindrar inte andra att läsa in sig inom ett ämne, och för den delen utföra praktiska försök.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#830663 Även forskare frångår ibland accepterad metodik och förlitar sig på induktion. Oftast fastnar sånt i granskningen som görs innan det publiceras, men ibland slinker sånt igenom och kan skapa förvirring. Ett annat vanligt misstag är att forskaren blir så besjälad av sin idé att experiment designas för att bekräfta idén istället för att kritiskt testa om den var fel. En del av kritiken mot Suzanne Simards forskning om "mother tree" handlar om just det. Hon har tolkat resultaten på ett sätt som stödjer idén medan andra har påpekat att det finns andra, mycket enklare förklaringar. Och gör man bättre experiment så förkastas idén.

Jag och Jonas Jakobsson kritiserade nyligen Skogsstyrelsen för liknande beteende, när man hänvisar till en artikel, som hänvisar till en tidigare artikel, som hänvisar till en ännu tidigare artikel… osv, tills man hittar ursprungsartikeln där man gjort ett experiment som visar att idén om luckföryngring var fel men författaren ändå hävdar att det nog egentligen stämmer (för han är så,förtjust i idén).

Nej Sundhult, forskning funkar inte så. Man söker svar på generella frågor, men för att göra det formulerar man en hypotes, hur man tror det fungerar, och sen testar man den. Och när många har gjort detta så sammanställer man detta i översiktsartiklar, där man också kritiskt granskar det som gjorts.
Det är testandet och ifrågasättandet som är drivkraften inom vetenskapen.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830680
Lars Lundqvist SLU skrev:JSen blir det ju lite komiskt kan jag tycka när du Sundhult skriver att du är öppen för allt, "ett blankt papper" och sen hänvisar till en ganska känd guru inom alternativrörelsen på jordbrukssidan som i stora drag förkastar all etablerad forskning.


Vilken gurus tänker du på?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).