Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur menar du att något av det talar för att det skulle ske nåt katastrofalt om det inte brinner utan man istället kalhugger 1% av skogmarken per år?
Fredrik Reuter skrev:Var har jag skrivit att det skulle vara katastrofalt? Jag invände mot påståendet att trakthyggesbruket ligger mycket nära naturlig skogsbrand.
Fredrik Reuter skrev:Lars Lundqvist SLU skrev:Hur menar du att något av det talar för att det skulle ske nåt katastrofalt om det inte brinner utan man istället kalhugger 1% av skogmarken per år?
Var har jag skrivit att det skulle vara katastrofalt? Jag invände mot påståendet att trakthyggesbruket ligger mycket nära naturlig skogsbrand.
Sundhult skrev:Samtidigt har dagens svenska skogsbruk, med plantering, likåldriga bestånd och ett successivt mer mekaniserat arbete, bara hunnit verka under mycket få omloppstider. - - Ändå har vi ännu inte sett hur hela brukningskedjan, upprepad genom flera skogsgenerationer, påverkar ekosystemet.
Det blir tydligare om man jämför med lantbruket. - - Först efter många varv har man kunnat se hur små förändringar kan läggas ovanpå varandra och till slut ge stora negativa följder, även när skörden länge hållits uppe.
gurka skrev:Ett avverkningssystem som påminner om brand men där vi tar tillvara råvaran är mycket nära ett utprovat system som redan gått många "varv".