Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt lärande

230 inlägg 9081 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt läran

HannuRöj  
#914113Eller så hade vi lika mycket löv so nu, men nu har vi avsevärd mer barr. Med tanke på skogsdikning, sjösänkningar mm. 🤔

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur menar du att något av det talar för att det skulle ske nåt katastrofalt om det inte brinner utan man istället kalhugger 1% av skogmarken per år?

Var har jag skrivit att det skulle vara katastrofalt? Jag invände mot påståendet att trakthyggesbruket ligger mycket nära naturlig skogsbrand.

gurka  
Fredrik Reuter skrev:Var har jag skrivit att det skulle vara katastrofalt? Jag invände mot påståendet att trakthyggesbruket ligger mycket nära naturlig skogsbrand.

Har du förslag på någon annan avverkning/ föryngrings-modell som mer påminner om skogsbrand?
(jag antar att schackrutehuggning går bort)

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur menar du att något av det talar för att det skulle ske nåt katastrofalt om det inte brinner utan man istället kalhugger 1% av skogmarken per år?

Var har jag skrivit att det skulle vara katastrofalt? Jag invände mot påståendet att trakthyggesbruket ligger mycket nära naturlig skogsbrand.

Du är sen på bollen... Det är ingen som påstått att "trakthyggesbruket ligger mycket nära naturlig skogsbrand"

Allt började med detta av Sundhult
Sundhult skrev:Samtidigt har dagens svenska skogsbruk, med plantering, likåldriga bestånd och ett successivt mer mekaniserat arbete, bara hunnit verka under mycket få omloppstider. - - Ändå har vi ännu inte sett hur hela brukningskedjan, upprepad genom flera skogsgenerationer, påverkar ekosystemet.

Det blir tydligare om man jämför med lantbruket. - - Först efter många varv har man kunnat se hur små förändringar kan läggas ovanpå varandra och till slut ge stora negativa följder, även när skörden länge hållits uppe.

På det svarade gurka

gurka skrev:Ett avverkningssystem som påminner om brand men där vi tar tillvara råvaran är mycket nära ett utprovat system som redan gått många "varv".

Så vad talar för att det blir stora negativa följder om man kalhugger istället för att det återkommande brinner? I såna fall för vad (förutom brandberoende arter)?

Bosse1  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).