Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggning

345 inlägg 29875 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Peterdenmellanstore  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Sundhult skrev:En jordart som är så kompakt att du inte kan ta prov i den har väldigt dålig jordstruktur = dålig jordaggregering.
Oavsett om det på jordbruksmark, din gräsmatta eller i skogen.

Träden verkar helt nöjda med våra moränmarker, trots att det oftast är ett helvete att gräva sig ner pga all sten. Men stenigheten gör att de bär inte bara träden utan även skogsmaskiner.
Att humustäcket påverkas av maskindäck spelar ingen roll. Humustäcke återbildas av markvegetation och fallförna.

Menar du att komprimering av humus inte spelar roll? Om nu finrötterna är där är så skadas dom väl? Med ditt sett att se det skulle man ju kunna strunta i plant efter avverkning också. Det kommer ju alltid skog till sist åndå. Men det låter inte som bra förvaltning av mark och tillväxt tycker jag.

Användarvisningsbild

Peterdenmellanstore  
Hodal skrev:
Peterdenmellanstore skrev:
Mangan skrev:3... 2... 1... försiktighetsprincipen! 🙃

Försiktighetsprincipen är en sak som gör att jag är tveksam till skogsbruket som det brukar göras. Att alla gör på ett sätt betyder inte att det är bäst. Och absolut inte bäst för mig.

Som tur är tillåter lagen att vi gör på olika sätt. Och du har helt rätt i att skogen precis som alla andra branscher påverkas av trender.

Jag är också tveksam, men jag är tveksam till om det pågående skogsbrukets metoder är de bästa om man vill ha maximal biologisk mångfald. Jag är däremot övertygad om att de är bäst för att producera virke. De har studerats sedan 1800-tslet. Man kan slänga in brasklappar som rotröta, storm och klimatförändringar, men virkesproduktionen är så mycket högre än med alla alternativ att de moderna metoderna med största säkerhet kommer att ge högre produktion i alla fall. Undantaget är väl det marginella undantaget blädning i fullskiktade granskogar som producerar såpass bra att det kanske kan tänkas gå på ett ut någonstans någon gång (t ex pga mindre stormkänslighet), eller granföryngring under högskärm på blöt och frostlänt mark. Frötallar med markberedning räknar jag som standardmetod, även om det är omodernt just nu.

Notera att alla trädslag utom gran kräver slutavverkning för att etableras. Det utesluter alternativen, om vi inte vill fortsätta odla granskog på tallmark.

Jag har tänkt väldigt likt som du länge. Producera vikre kan vi. Men jag har blitt mer tveksam kring det också på senare år. Det blir så mykcet problem med stormskador snöskador insekter som sänker produktionen och ekonomin. Jag har väl klarat mig ganska bra hittills men jag undrar om jag gjort allt rätt nu i efterhand ändå.

maltex  
Peterdenmellanstore skrev:
maltex skrev:Har man ett företag vill man förmodligen ha kunder. Plockhugget AB affärsidé torde vara att sälja in Plockhuggning som skogsbuksmetod dom är inga idealister. Naturnära skogsskötel enligt Lùbeck är bara ett sätt att tjäna pengar på.

Full fart i tråden idag. Det här är så intressant. Inte bara skogsfrågorna utan hur ni tänker och reagerar.

Ni har alltså upptäckt att det finns dom som vill tjäna pengar på skogsbruk!!

Anders W som hugger trettio träd med motorsågen på 0,6 hektar skövlar sin skog för snabba pengar och skiter i framtiden. 30 träd? När han kommer tillbaka om 15 år och gör om det har 60 träd skövlats på 0,6 hektar på 15 år. Kan det vara 20% totalt stamantal? Spelar det verkligen så stor roll exakt vilka träd man hugger? Han sparar också på sig 80% av sin årstillväxt.

Plockhugget vill tjäna penar! Vad tror ni SCA. Sydved och alla andra vill?

Ska man inte uttala sig om skogsbruk om man vill tjäna pengar på skog? Vi är ju många anonyma här men Lars Lundqvist får ju inte vara med då. Utan skogsbruk ingen produktionsforskning och ingen lön till Lars. Jag får inte vara med. Skogsägare som bedriver skogsbruk för pengar och värdeförvaltning.

Ni andra? Vad jobbar ni med? Det låter ju som en del är yrkesfolk och kanske rent av tjänar pengar på skog..

Lite känner jag igen tongångarna här från en del komunistkretsar i min tidiga ungdom på 70-talet. Pengar är onda och alla som har eller vill hantera pengar är onda. Då kom skogsvårdskonsulenten ut och läxade upp oss om vilka träd vi högg ibland också. Och valde träd åt oss. Jag längtar inte tillbaka till den tiden med komunister och överförmynderi alls.

Ormolja är vad jag förstår fortfarande ormolja. Det mesta beror väl på i vilket sammanhang det sätts. Vad jag minns har jag inte påstått att det är fel att tjäna pengar.

Användarvisningsbild

Knagge  
#829165 Har du pengar kan du låta gammal skog stå tills den börjar bli gammal och det blir problem med att träd dör och blåser ner.
Blädar eller plockhugger man då får man en skog med väldigt dålig tillväxt och och en väldig massa jobb att hämta sjuka och döende träd.
Överhålla skog går bra om den är frisk men är den sjuk skall man hugga ner den och börja om på nytt.
Lämnar man lite fröträd så får man även en mångfald av arter i nya skogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829176 Tråden är jätteintressant för att det går 13 på dussinet av storstadsjournalister och proffstyckare som hävdar att hyggesfri plockhuggning är saliggörande och framtiden. Men Anders W är den enda(?) som både gjort det och visar upp det. Någon kanske blir inspirerad men de flesta verkar bli avskräckta.

maltex  
#829182 Anders Tivell och Leif Öster har ju också gjort det, Tivell påstår väl att han har hållit på med det 30år eller nått. Det är lite olyckligt att Anders W förmodligen har tagit kritiken lite för personligt. För det är ju så att man får sköta sin skog som man vill så länge man håller sig inom rådande lagstiftning. Det är det nog få som missunnar han.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Peterdenmellanstore skrev:Anders W som hugger trettio träd med motorsågen på 0,6 hektar skövlar sin skog för snabba pengar och skiter i framtiden. 30 träd? När han kommer tillbaka om 15 år och gör om det har 60 träd skövlats på 0,6 hektar på 15 år. Kan det vara 20% totalt stamantal? Spelar det verkligen så stor roll exakt vilka träd man hugger? Han sparar också på sig 80% av sin årstillväxt.

Anders W:s skogsbruk fungerar som exempel som får igång en bredare diskussion…

En höggallring som tar ut 20% av stamantalet tar ut betydligt mer av grundytan och ännu mer av volymen. Men det är inte det som diskuteras, utan grundsynen. Både jag och andra har påpekat att ett pyttelitet uttag på en stor fastighet naturligtvis inte spelar nån roll i stunden, men det vi också påpekat är tveksamheter i resonemangen/förväntningarna om hur det aktuella beståndet ska reagera framöver.

"Spelar det verkligen så stor roll exakt vilka träd man hugger? "
Nej, inte exakt vilka träd, men JA, det spelar roll vilken sorts träd man hugger! Det spelar roll om du höggallrar eller låggallrar, eftersom det får helt olika konsekvenser för fortsättningen, beroende på hur beståndet ser ut som helhet och hur det skötts innan.

Bilderna inifrån beståndet och det som ligger i traven ger en vink om väldigt stor dimensionsspridning och det har betydelse för hur beståndet kommer att reagera. Det finns ju tumregler för vad som är bra kronlängd. De tumreglerna utgår från dels risken för framtida skador och dels trädens förmåga att reagera på gallring. I ett enskiktat bestånd kvistrensar alla träden ganska ordentligt och hissar upp sina kronor. Gallrar man inte under lång tid får träden små kronor längst upp på en smal stam. Om man i det läget gallrar så får man ofta vind-/snöskador. Om man höggallrar ökar den risken eftersom man då tar bort de största träden, de som har varit högst och har varit mest utsatta för vind hittills, och som har skyddat de kortare och klenare träden.

Höggallring i enskiktade bestånd med stor dimensionsspridning betyder också att de träd som lämnas kvar har liten krona och därmed svårt att öka sin tillväxt. Har man riktig otur så väljer träden att lägga all tillväxt längst ner på stammen, i brösthöjd, och håller igen höjdtillväxten, vilket gör att kronan förblir liten under väldigt lång tid.

Men vid blädning tar man ju bara ut av de största träden? Ja, men ett fullskiktat bestånd fungerar helt annorlunda och träden har ett helt annat utseende. Det går därför inte att dra paralleller mellan blädning och höggallring i enskiktad skog. Det är helt olika saker, med helt olika syften och får helt olika effekter på skogen.

Dessutom, när det gäller skogsbruk så är "ingen åtgärd nu" också ett beslut och en sorts åtgärd, eftersom även det man inte gör påverkar hur skogen utvecklas. Därför bör diskussioner handla inte bara om vad någon gjort och varför i ett specifikt bestånd, utan också om vad som inte gjorts, eller skulle kunna ha gjorts istället. Skogsbruk är långsiktigt och därför är den långsiktiga planen central.

Avslutningsvis apropå pengar… Om jag anlitar en hantverkare så förutsätter jag att de är utbildade i sitt yrke. En elektriker måste ha elbehörighet, de som fixar våtrum ska ha sin behörighet, osv. Om jag går till vården och har nåt knepigt problem så vill jag träffa en läkare med specialité kring de och en gedigen utbildning. Har jag ett juridiskt problem är en utbildad jurist ett bra tips. Men i skogen räcker det med att någon fixar en webbsida och har lite egna idéer så kan de sälja tjänster för dyra pengar, trots att de saknar både utbildning och kunskap om det de säljer. Var skulle de ha lärt sig om "hyggesfritt" eller "naturnära" skogsbruk, eller hur man ska välja träd att avverka?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829185 Fin argumentation

Användarvisningsbild

Lindveden  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Peterdenmellanstore skrev:Anders W som hugger trettio träd med motorsågen på 0,6 hektar skövlar sin skog för snabba pengar och skiter i framtiden. 30 träd? När han kommer tillbaka om 15 år och gör om det har 60 träd skövlats på 0,6 hektar på 15 år. Kan det vara 20% totalt stamantal? Spelar det verkligen så stor roll exakt vilka träd man hugger? Han sparar också på sig 80% av sin årstillväxt.

Anders W:s skogsbruk fungerar som exempel som får igång en bredare diskussion…

En höggallring som tar ut 20% av stamantalet tar ut betydligt mer av grundytan och ännu mer av volymen. Men det är inte det som diskuteras, utan grundsynen. Både jag och andra har påpekat att ett pyttelitet uttag på en stor fastighet naturligtvis inte spelar nån roll i stunden, men det vi också påpekat är tveksamheter i resonemangen/förväntningarna om hur det aktuella beståndet ska reagera framöver.

"Spelar det verkligen så stor roll exakt vilka träd man hugger? "
Nej, inte exakt vilka träd, men JA, det spelar roll vilken sorts träd man hugger! Det spelar roll om du höggallrar eller låggallrar, eftersom det får helt olika konsekvenser för fortsättningen, beroende på hur beståndet ser ut som helhet och hur det skötts innan.

Bilderna inifrån beståndet och det som ligger i traven ger en vink om väldigt stor dimensionsspridning och det har betydelse för hur beståndet kommer att reagera. Det finns ju tumregler för vad som är bra kronlängd. De tumreglerna utgår från dels risken för framtida skador och dels trädens förmåga att reagera på gallring. I ett enskiktat bestånd kvistrensar alla träden ganska ordentligt och hissar upp sina kronor. Gallrar man inte under lång tid får träden små kronor längst upp på en smal stam. Om man i det läget gallrar så får man ofta vind-/snöskador. Om man höggallrar ökar den risken eftersom man då tar bort de största träden, de som har varit högst och har varit mest utsatta för vind hittills, och som har skyddat de kortare och klenare träden.

Höggallring i enskiktade bestånd med stor dimensionsspridning betyder också att de träd som lämnas kvar har liten krona och därmed svårt att öka sin tillväxt. Har man riktig otur så väljer träden att lägga all tillväxt längst ner på stammen, i brösthöjd, och håller igen höjdtillväxten, vilket gör att kronan förblir liten under väldigt lång tid.

Men vid blädning tar man ju bara ut av de största träden? Ja, men ett fullskiktat bestånd fungerar helt annorlunda och träden har ett helt annat utseende. Det går därför inte att dra paralleller mellan blädning och höggallring i enskiktad skog. Det är helt olika saker, med helt olika syften och får helt olika effekter på skogen.

Dessutom, när det gäller skogsbruk så är "ingen åtgärd nu" också ett beslut och en sorts åtgärd, eftersom även det man inte gör påverkar hur skogen utvecklas. Därför bör diskussioner handla inte bara om vad någon gjort och varför i ett specifikt bestånd, utan också om vad som inte gjorts, eller skulle kunna ha gjorts istället. Skogsbruk är långsiktigt och därför är den långsiktiga planen central.

Avslutningsvis apropå pengar… Om jag anlitar en hantverkare så förutsätter jag att de är utbildade i sitt yrke. En elektriker måste ha elbehörighet, de som fixar våtrum ska ha sin behörighet, osv. Om jag går till vården och har nåt knepigt problem så vill jag träffa en läkare med specialité kring de och en gedigen utbildning. Har jag ett juridiskt problem är en utbildad jurist ett bra tips. Men i skogen räcker det med att någon fixar en webbsida och har lite egna idéer så kan de sälja tjänster för dyra pengar, trots att de saknar både utbildning och kunskap om det de säljer. Var skulle de ha lärt sig om "hyggesfritt" eller "naturnära" skogsbruk, eller hur man ska välja träd att avverka?

Mig veterligen så har man väl förhoppningsvis inte börjat utbilda skolelever i såkallade "naturnära" "plockhuggning" i gymnasier/högskolor runt om i landet än hoppas ja.
Du kanske har mer koll på det Lars,du som fortfarande undervisar lite menar ja?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#829192 Det finns ingen litteratur om vare sig "hyggesfritt" eller "naturnära" skriven av utbildat folk. Däremot finns det några böcker av outbildat folk. Om de används nånstans inom officiella, kommunala skolor vet jag inte.

Användarvisningsbild

Badger  
Peterdenmellanstore skrev:Jag har tänkt väldigt likt som du länge. Producera vikre kan vi. Men jag har blitt mer tveksam kring det också på senare år. Det blir så mykcet problem med stormskador snöskador insekter som sänker produktionen och ekonomin. Jag har väl klarat mig ganska bra hittills men jag undrar om jag gjort allt rätt nu i efterhand ändå.

Stormen Gudrun fick mig att fundera över om jag kan eller ska producera virke av gran på min högbördiga mark på samma sätt som tidigare. Hög tillväxt, flera centimeters årsringar i jämna täta raders skog jämnades med marken i ett svep. I mitt fall är det inte kommunism eller naturromantik som styr. Jag styr om min skog mot blandat bruk som kan ge en säkrare uthållig ekonomisk utdelning över tid.

maltex  
#829195 Det sköts i egen regi är du intresserad finns säkert en kurs i Stjärnsund. Så kan du passa på att studera lite "naturskog "eller det kanske är brukad kulturmark snarare (AKA produtionsskog /ekonomiskog).

Användarvisningsbild

Lindveden  
maltex skrev:Anders Tivell och Leif Öster har ju också gjort det, Tivell påstår väl att han har hållit på med det 30år eller nått. Det är lite olyckligt att Anders W förmodligen har tagit kritiken lite för personligt. För det är ju så att man får sköta sin skog som man vill så länge man håller sig inom rådande lagstiftning. Det är det nog få som missunnar han.

Hade vart roligt o se resultatet efter deras såkallade naturhuggning,om nu tivell har hållt på me detta i ca 30 års tid så borde skogen/dungarna va i gallringsålder vid de här laget. Öster brukar ju bara skryta om sina åtaganden i en del filmer på youtube,men man får ju aldrig se resultatet efter. Då stängs kameran av när dom slutar intervjua Öster. O inga kostnader för varken skördare/skotare/planerare/manuellhuggare redovisas ju inte heller. Och hur mycke kubik du som markägare behöver hugga i dessa bestånd för att täcka ovanstående utgifter, eller levereras virket till nåt sågverk som betalar skogsägarna guldvaluta?

Användarvisningsbild

hannaisundhult  
Lars Lundqvist SLU skrev:… Avslutningsvis apropå pengar… Om jag anlitar en hantverkare så förutsätter jag att de är utbildade i sitt yrke. En elektriker måste ha elbehörighet, de som fixar våtrum ska ha sin behörighet, osv. Om jag går till vården och har nåt knepigt problem så vill jag träffa en läkare med specialité kring de och en gedigen utbildning. Har jag ett juridiskt problem är en utbildad jurist ett bra tips. Men i skogen räcker det med att någon fixar en webbsida och har lite egna idéer så kan de sälja tjänster för dyra pengar, trots att de saknar både utbildning och kunskap om det de säljer. Var skulle de ha lärt sig om "hyggesfritt" eller "naturnära" skogsbruk, eller hur man ska välja träd att avverka?

Om jag vill ha hjälp och råd med vad det än må vara så är den praktiska erfarenheten minst lika viktig som den teoretiska kunskapen. Det finns en anledning till att du inte kan få elbehörighet direkt från skolan utan måste ha lång praktik för att få det och att läkare måste praktisera länge innan de kan få sin legitimation.

Om vi bygger allt på redan befintlig kunskap kommer vi dessutom ingen vart. Det är de som vågar tänka utanför boxen och genom det både misslyckas och lyckas som gör att vi alla kommer framåt.

Ödmjukhet, en nyfikenhet att lära av andra och en insikt om att det mesta är för komplext för att kunna uttala sig bestämt om, är egenskaper som är långt viktigare än de akademiska poängen på pappret.

Just det komplexa kring skog och hur många olika vinklar det finns tycker jag kommer fram väldigt bra när Anders resonerar i filmen.

maltex  
#829214 Finns det några experter på hyggesfritt borde det vara såna som hållit på i det tysta och förlitat sej på köttögat. Dom gör nog sig inte så bra som glassiga experter, förmodligen duger inte deras kompetens till dom förmodade kunderna. Sen kanske dom inte är slavar under det informella regelverket som florerar bland dom hyggesfria.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).