Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums lövskogsprojekt

208 inlägg 91930 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Badger  
#869443 Vad har du för klimatzon på dina marker Nisse? Ek tycker jag personligen är ett mycket intressant alternativ eftersom det klarar både lite torrare och lite blötare år jämfört med många andra träd så det har jag börjat röja fram och stödplantera lite på mina marker.

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869496 Vi brukar räkna med att det motsvarar Gävletrakten i Sverige. Vi har litet av det ryska inlandsklimatet med heta somrar och kalla vintrar för vi är mellan Finska viken och insjöarna så här finns mycket litet vatten som skulle jämna ut klimatet.

Vi har mest stenbackar och däremellan slätter med tung lera. Tall går bra om plantorna överlever älgarna som vi har mycket av. Rådjur och hjortar finns men inte så mycket. Granarna har växt bra tills det började bli heta och torra somrar som hjälper granbarkborrarna att få två generationer per sommar. Björk går också bra och jag tänkte försöka med en blandning av ek och björk. Granar lär också vara bra att skydda ekplantorna medan de är små men jag tror nog det behövs nätburar med tanke på vår älgstam. Jag har kollat blandskog.se ifråga om ekodling men de finns ju ganska mycket längre söderut.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Nisse Husberg skrev:Vi brukar räkna med att det motsvarar Gävletrakten i Sverige. Vi har litet av det ryska inlandsklimatet med heta somrar och kalla vintrar för vi är mellan Finska viken och insjöarna så här finns mycket litet vatten som skulle jämna ut klimatet.

Vi har mest stenbackar och däremellan slätter med tung lera. Tall går bra om plantorna överlever älgarna som vi har mycket av. Rådjur och hjortar finns men inte så mycket. Granarna har växt bra tills det började bli heta och torra somrar som hjälper granbarkborrarna att få två generationer per sommar. Björk går också bra och jag tänkte försöka med en blandning av ek och björk. Granar lär också vara bra att skydda ekplantorna medan de är små men jag tror nog det behövs nätburar med tanke på vår älgstam. Jag har kollat blandskog.se ifråga om ekodling men de finns ju ganska mycket längre söderut.
Är tung lära inte lite olämplig jordslag för ek? Eller är det bara stående vatten vilket oftast förekommer på läriga jordslag?
Har du tänkt på asp eller hybridasp? Lönn och rönn som nedre skickt? 🤔
Här i breddgrader jämnåldrig björk-ek skulle nog annars fungera utmärkt. 👍

#869584 Det finns bara lerjord hos oss. Men de ekar vi har i trädgården har klarat sej ganska bra i vår jord. Antagligen skulle de växa fortare i lundar men i längden så blir det mycket löv och mylla kring ekarna. Där jag tänkte plantera finns det gammal åker som är litet för bördig för tall.

Asp har vi i mängder och den växer ju snabbt men jag tänkte försöka med ek som omväxling. Björk har vi också och den lär vara bra skydd för ekplantorna mot betning av älg och hjort. Det behövs nog litet granar runt ekarna också för de ekar vi har blir lika breda som höga då de står fritt. Och kvistiga så det blir inget bra virke.

Lönn växer som ett ogräs hos oss men jag är inte så förtjust i den eftersom den ofta bildar flera stammar

Det blir att tänka om i skogsbruket nu då energiveden har ett högt pris - men hur länge ? Sågstock av gran är inte mera det bästa valet utan stor volym av andra trädslag som växer snabbare kan vara bättre även om kvaliteten inte passar för sågvirke. Sedan börjar det bli brist på långsamt växande kvalitetsvirke också med det moderna skogsbruket. Där skulle jag satsa på tall men älgeländet förstör våra tallplantor.

Användarvisningsbild

Badger  
#869591 Enligt skötselråden för odling av ek och lönn för timmer ska de stå tätt i unga år och sedan även har undervegetaion av buskar längre fram. Gran ska fundera att plantera runt eller buskar typ hassel. Annars breder de ut sig och blir kvistiga. Att stamkvista är också nödvändigt för det mesta har jag läst.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869619 När staten planterade ekar på Visingsö så planterade 3 granar invid
eken för att få den rak och kvistfri.

#869631 De ekar vi planterade för 50 år sedan står ganska fritt och de har minsann massor med kvistar så jag tror nog att det behövs buskar och granar runt omkring. Det är också viktigt att inget annat träd växer över kronan. Vi har en ek där björkgrannarna är högre och den har växt alldeles snett för att komma åt mera ljus.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869632 Tips för er som är intresserade av ek.

Ekfrämjandet kan mycket om detta https://ekframjandet.se/

Och vill ni få mer fakta, vad forskning och dokumenterad erfarenhet säger så finns denna sammanställning på svenska
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... 16-low.pdf

#869658 Jo, det finns en hel del intressant material men för mej är det oklart hur det passar oss eftersom det mesta handlar om ekodling i södra Sverige. För oss borde det vara ekodling i Norrland (Gävletrakten) ...

Å andra sidan så sköter vi vår skog helt på egen hand med egna maskiner och då är lönsamhetsberäkningarna ganska irrelevanta. I ett familjeskogsbruk så får framtida generationer inkomsterna och man vet aldrig hur det ser ut då. Vi får göra det bästa vi kan. Just nu är det en förändring av skogsbruket på gång och då tänkte jag försöka med lövträd och ek verkar vara möjligt numera vid sidan av björk och asp.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869678 Att det material som finns om ekskogsskötsel kommer från söder om Mälaren, och oftast ännu längre söderut, beror på att det finns väldigt få (om ens några) exempel på lyckad ekskogsskötsel längre norrut. Enstaka träd, självklart, men hela bestånd, tveksamt. Eken har ju sin naturliga nordgräns ungefär längs Dalälven. Att då försöka driva ett normalt skogsbruk på eller rentav ovanför den gränsen medför såklart problem och osäkerhet.

Om klimatet fortsätter att ändras så kommer sannolikt nordgränsen för flera trädslag flyttas norrut, men det innebär inte självklart att det kommer att gå att skapa välväxande ädellövskogar i Gästrikland inom överskådlig tid. Huvudskälet är att det är föryngringsfasen som oftast är mest känslig, så det hjälper inte om klimatet ändrat sig tills när träden vuxit klart. Det är nu plantor och ungträd ska växa, i dagens väder.

#869684 Det är klart att det är problem med ekar i norr och normalt skulle jag inte alls fundera på saken. Men granbarkborrarnas härjningar gör att man måste fundera om. Ifråga om volym så är förstås asp och björk säkrare men kvalitetsvirke är en annan sak.

Det är bara ett litet experiment på en liten bit gammal åkermark som aldrig gett skog. Inte bara trädslaget utan också nya metoder att dra upp plantor och skydda dem skall prövas. Jag räknar med att ha nytta av det också för tall som annars går bra men råkar ut för älgar. Frågan är hur mycket tid, arbete och pengar som går åt - både för ek och tall. Hos oss är det inga problem alls med föryngring av gran, björk och asp. Det går helt naturligt som under de senaste hundra åren. Men om granen fortsätter att vara lika problematisk så blir det betydande förändringar i skogsbruket. Jag har sett hur det kan bli för vi kör ofta genom Sörmland och där fanns rena mardrömsskogar. I värsta fall kan det gå som i Tyskland där granen ersätts med lövskog. De har förstås mindre problem än vi i norr.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869689 Varför inte både gran, björk och asp? Tillsammans?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Om klimatet fortsätter att ändras så kommer sannolikt nordgränsen för flera trädslag flyttas norrut, men det innebär inte självklart att det kommer att gå att skapa välväxande ädellövskogar i Gästrikland inom överskådlig tid. Huvudskälet är att det är föryngringsfasen som oftast är mest känslig, så det hjälper inte om klimatet ändrat sig tills när träden vuxit klart. Det är nu plantor och ungträd ska växa, i dagens väder.

Klimatet/växtsäsongen har väl redan blivit mätbart varmare/längre. Jag har sett data från SMHI men hittar inte nu men här finns lita info från SLU. Mälardalen/Uppland verkar ha ändrats mest?
https://www.slu.se/centrumbildningar-oc ... indikator/

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869691 Längre växtsäsong är inte det enda som påverkar träds sätt att fungera. Minimitemperatur vintertid, frostnätter vår och höst, nederbördsmängder, osv, det är massor som kan påverka framförallt små trädplantor.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#869692 Om du planterar ek i glesa förband tillsammans med andra trädslag, t ex björk, så får den ju ett visst skydd ganska snart efter planteringen. Alternativt plantera ett bestånd med björk/gran först och efter något år plantera ek. Vi planterade ek i 7-metersförband, 3 ekplantor vid varje punkt. däremellen en massa annat gott och blandat av lövträd i vårt lövträdsprojekt. Ekarna har gått över förväntan och vi ska mäta upp hela beståndet nu i vår innan det börjar växa. Det har gått fem växtstäsonger med bra överlevnad för eken, Sork och bålgetingar har gått hårt åt en del andra trädslag men eken gillar de inte.

Eken klarar av och kan rent av trivas bra på lerjordar.

Ligger den aktuella skogen kustnära? Hur är topografin? Om det sluttar lite så minskar frostrisken jämfört med om det är plant eller en svacka. Spännande projekt, bara att testa! Vem minns en fegis😎

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).