Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Miljövänligt skogsbruk är lönsamt

201 inlägg 104657 visningar 12 följer Svara, dela mm...   

Re: Miljövänligt skogsbruk är lönsamt

Bergsmannen  
#286882 Tror nog att de flesta här på skogsforum är mer intresserade av vad andra användare skriver, än om de är anonyma eller inte. "Peter Lohmander Nykomling" lär vara kvar här länge och svara på frågor om han vill uppnå något vettigt. Hittills ser det mest ut som reklam. Tänker du försvinna igen?

Skogsforskare  
#286883 Det blir nästan lite komiskt i mina ögon.

Lohmander gjorde ett inlägg för två år sen där han länkade till diverse pdf:er som han själv skrivit. Sen var han i princip tyst, förutom ett inlägg, i resten av de nästan 180 inläggen här inne där frågan diskuterades.

Diskussionen avstannade för 1,5 år sen, men nu plötsligt dundrade Lohmander in igen och länkade återigen till diverse pdf:er som han själv skrivit. Sen klagar han på att jag inte bemöter en pdf på totalt 174 sidor som innehåller en hel massa påståenden och antaganden.

Det vore rimligt om Lohmander, som trots allt startade tråden, tog sig tid att läsa igenom hela tråden från början till slut, och reflekterade lite över alla inlägg som alla möjliga gjort här inne, innan du avfärdar det du uppfattar som "kritik".

Eller ser du detta Skogsforum enbart som ett sätt att marknadsföra dig själv?

sveakatten  
#286893 Komiskt var ordet, är det inte lite samma sak som du tyckte Bertilsson skulle göra i en annan tråd?

Från sett detta tycker jag att det var intressant att det finns några som törs forska i något annat är kalhyggesbruket.
Jag skulle gärna se att ni som förstår, läser kalkylen som Peter skriver och säger vad som är fel i denna, jag tycker ju att det verkar konstigt att avverka träd som endast är halvvuxna, men börjar förstå varför när man ser att industrierna köper massa utomlands ifrån för nästan dubbla priset.

Denna pdf tycker jag sammanfattar detta väldigt bra.

http://www.lohmander.com/PLLM120510small.pdf

Mvh Jan Axelsson

PeterLohmander  
#286895 Hej!

Ok nu har jag skummat igenom de senaste länkarna du hade. Inte mycket nytt sedan sist men en del intressant.

Svar: Bra att en del var intressant. Jag håller med om att en del har några år på nacken men jag står fortfarande för att de texterna är relevanta och korrekta.

Jag har nu några frågor.
Svar: Bra.

Hur klarar detta skogsbruk certifierings kraven med hänsyns ytor och evighetsträd?
Svar: Jag menar att man bör tillämpa evighetsträd även i detta skogsbruk även om jag p.g.a. utrymmes- och tids- skäl inte har skrivit om just detta.

Vid en viss ålder är träden naturvärdes träd även med svs tolkning. Viss areal ska lämnas oröd hur dokumenteras detta vid återkommande avverkningar ( 20-30 ) år, vid större områden/ fastigheter?

Svar: Håller med.

Hur klaras lövandelarna vid detta skogsbruk på fastighets nivå?

Svar: Detta skogsbruk har visats fungera för lövskog också, särskilt i Tyskland, Schweiz, Iran med mera. I Iran är det till och med förbjudet att bedriva slutavverkningsskogsbruk. Man har mängder av olika slags lövträd där.

Till sist hur stor areal av den totala arealen tycker du är lämplig för detta skogsbruk?

Svar: De finska studierna visar att det vanligen ger högre ekonomiskt nuvärde i södra, mellersta och norra Finland, på i stort sett alla marker och för i stort sett alla räntekrav. Givetvis måste det inte bedrivas överallt. En viktig aspekt är att det är särskilt bra om utgångsläget är lämpligt. I större delen av norra barrskogsbältet, särskilt i Ryska Federationen och Canada, är utgångsläget mycket lämpligt. Ryssland har ca 25 gånger större virkesförråd än Sverige och Canada ca 10 gånger större virkesförråd.

Mvh Fredrik M

Bästa hälsningar,

Peter Lohmander

TS

Skogsforskare  
#286910 En fråga till Lohmander: du hänvisar till ett par finska studier där man simulerat och sen gjort ekonomiska jämförelser. Visst finns det några svenska studier där man gjort samma sak?

PeterLohmander  
#286911 Svar Ja.

Ett par stycken.

Jag hinner inte just nu dra mer om detta men jag kan plocka fram det.

Se de länkar som jag skickat tidigare så går det att hitta.

Ett par killar har även skrivit examensarbeten om detta under 2013.

Bästa hälsningar,

Peter Lohmander

TS

Skogsforskare  
#286912 Jag var mest nyfiken på varför du inte lyfter fram även de studier som motsäger din tes.

sveakatten  
#286920 Tänkte inte lägga mig i , men kan inte hålla mig.
Hur många gånger har du lyft fram något positivt om hyggesfritt?
Tycker dock att det är intressant att 2st såpass pålästa diskuterar detta, hoppas jag kan lära mig en del. Tack

Skogsforskare  
#286933 Världen är inte svart eller vit. Det finns inte EN metod som är bättre än alla andra i alla sammanhang. Det jag kritiserat på några ställen, både i den här tråden och i andra trådar, är just den typen av översvallande reklam för hyggesfritt skogsbruk som presenterar det som nåt slags mirakelmedicin som ska lösa allt. Bättre ekonomi, högre produktion, bättre för naturvården, vackra rekreationsskog, osv.

För den som har en fullskiktad granskog kan blädning vara både trevligt/vackert och lönsamt, men utan extra naturvårdshänsyn (exv lämnade evighetsträd och död ved) så blir inte blädningsbruk generellt bättre för naturvården än trakthyggesbruk med bra hänsynsåtgärder. Men om man ser till att ta den typen av hänsyn i den blädade granskogen så blir den skogen naturligtvis mycket bättre för de arter som kräver lång kontinuitet av granskog.

För den som har en låggallrad, underröjd likåldrig granskog finns det tyvärr inte en enda studie som visar att det inom rimlig tid och med någorlunda bibehållen produktion skulle gå att omvandla den skogen till nåt slags skiktad skog där man kan bedriva hyggesfritt skogsbruk i nåt sekel.

Och när det gäller tallskog på våra breddgrader med vår tall finns det tyvärr inte en enda studie som visar att det långsiktigt, kontinuerligt går att upprätthålla en skiktad tallskog där man kan bedriva hyggesfritt skogsbruk. De studier som finns visar att skärm-timmerställning-fröträd är en framkomlig väg om man vill bedriva ett någorlunda produktivt skogsbruk, men det är ju varianter på trakthyggesbruk, även om Skogsstyrelsen kallar det hyggesfritt.

Om man kan acceptera mycket låg tillväxt, halva boniteten eller nåt sånt, så kan man naturligtvis göra nästan hur man vill även i tallskog, och för den som tycker att det räcker så är det fullt tillåtet. Men man ska inte inbilla folk att hyggesfritt skogsbruk är en universalmetod som löser alla problem.

Den stora fördelen med trakthyggesbruk är att det är ett system som är enkelt att förstå, ganska tåligt för misstag (robust), ger hög produktion och kan användas med både tall och gran, men dessvärre är ett stort problem för ett stort antal störningskänsliga arter.

Den stora fördelen med blädningsbruk är att det ger möjlighet att värna störningskänsliga arter, att man alltid har uppvuxen tät skog, men dessvärre fungerar det bara i granskog och det mesta talar för att produktionen blir något lägre än i likåldrig skog skött med trakthyggesbruk. Och praktiska erfarenheter visar att det är lätt att avverka för mycket, och då tar det lång tid för skogen att repa sig.

Om hyggesfritt vore en sån mirakelmedicin, en universalmetod, hur kan det då komma sig att det är så svårt att hitta praktiska exempel på våra breddgrader där det fungerat bra under riktigt lång tid?

sveakatten  
#286943 Sådana här ställen har någon av er varit och tittat på dessa?

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/myn ... gsbruk.pdf

Där verkar det ju vara en person på Skogsstyrelsen som undervisar i hyggesfritt.

Jag undrar hur många, särskilt lite äldre personer som hugger i någon form av hyggesfritt i Sverige och sett hur folk ruskar i huvudet åt detta, och därmed inte basunerar ut vad dom kan.

PeterLohmander  
#286945 Hej Alla,

Här kommer min slutkommentar (just nu i alla fall!).

Jag önskar att var och en ska få en allsidig bild av skogsbrukets möjligheter samt att vi inte ska ha lagar och förordningar vilka tvingar fram åtgärder som leder till sämre resultat för miljö och ekonomi.

Mitt senaste försök att hjälpa till i den riktningen var detta föredrag:

Ekonomiskt och miljömässigt rationellt hyggesfritt skogsbruk, Falu Gruva, Falun, Sweden, May 8, 2014

http://www.lohmander.com/PLFalun14m8.pdf

Deltagarna vid det seminariet gav mycket positiva utlåtanden. Man kan givetvis kalla detta konstaterande för "reklam" om man vill. Det kan inte hjälpas om någon har problem med detta.

I den presentationen finns enligt min mening de viktigaste analyserna och länkarna samlade. Var välkomna att ta del av den när Ni har tid.

Bästa hälsningar,

Peter Lohmander

TS

Skogsforskare  
sveakatten skrev:Sådana här ställen har någon av er varit och tittat på dessa?

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/myn ... gsbruk.pdf

Där verkar det ju vara en person på Skogsstyrelsen som undervisar i hyggesfritt.

Jag undrar hur många, särskilt lite äldre personer som hugger i någon form av hyggesfritt i Sverige och sett hur folk ruskar i huvudet åt detta, och därmed inte basunerar ut vad dom kan.

Ja, jag har sett några av objekten och det ser väldigt olika ut.

Skogsstyrelsen har utbildat en inom varje distrikt som ska kunna ge råd om detta och de har väl alla indirekt utbildats av SLU?

Hur många som "hugger i någon form av hyggesfritt" går inte att svara på. Hur skiljer du på en "hyggesfri" gallring och nån annan sorts gallring? Vem avgör om en gallring är "hyggesfri"? Det är detta som även Lohmander missar. Lagen kan inte ta hänsyn till vad skogsägaren har för syfte med en åtgärd utan måste utgå från vad som går att observera och mäta i skogen.

Om man får gallra hur hårt man vill så har man i praktiken sagt att man får avverka hur man vill, och då avskaffar man i praktiken hela SVL i ett slag. Motargumentet brukar vara att man kan införa en regel som säger att man måste plantera om det blir för glest, men det finns faktiskt inga studier som visar att det fungerar, utan resultatet blir att man får skapa vilka tras-och restskogar som helst om man tycker att man tjänar på det, och även att man får slutavverka hur ung skog som helst och hur stora arealer som helst.

Lohmander må vara kompetent inom ekonomi men han verkar kunna ganska lite om skogsbruk och skogsskötsel.

sveakatten  
#286953 Har du sett Blädningsobjekt Anviken?
Jag skulle gärna se lite bilder på detta.
Om du inte varit där , är det något du kan ordna?
Kan du inte tala om hur jag ska göra för att få vår skog på det viset?

Fungerar det att göra så är jag nöjd.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... obb_97.pdf

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286954 Om man inte har några krav på produktion, fungerar väl nästan vilka metoder som helst?

Skogsforskare  
sveakatten skrev:Har du sett Blädningsobjekt Anviken?
Jag skulle gärna se lite bilder på detta.
Om du inte varit där , är det något du kan ordna?
Kan du inte tala om hur jag ska göra för att få vår skog på det viset?

Fungerar det att göra så är jag nöjd.

Nej, jag har inte sett Anviken eller något av objekten i examensarbetet du länkade till.

Bilder, nej det är inget jag kan ordna.

Hur man gör för att få sin skog att se ut så? Det beror på utgångsläget. Men om skogen är en någorlunda likåldrig granskog så säger expertisen att kan det fungera att höggallra försiktigt (10-15% av volymen) med 10-20 års mellanrum och vänta i 100 år.

Och som Mangan säger, har man inga krav på produktion så kan man göra som man vill, inklusive att låta bli att avverka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).