tis 01 maj 2018, 17:59#510446naturvårdsverket har klassat contorta som invasiv, och lär nog kämpa för att behålla den klassningen liksom artdatabanken, även fsc är ju skärrade av alla nya rön om detta träd som numera kommer varje månad, de flesta andra som är berörda av contorta kallar den problematisk, och det brukar betyda att den är på väg bort .. jag blir inte ett dugg förvånad om politikerna till slut också förbjuder den, då allmänhetens irritation kommer att tvinga dom .. det är ju inte alltid de kaxiga skogsägarna vinner, särskilt när man själva också är oeniga, här står jag helt klart på förbudssidan .. och mina inlägg är ju bara i all välmening, det är dyrt att sanera efter sig, ni förstår väl varför sca för nåt år sen lagt sin skog i ett eget bolag .. men för de privata kan det bli kostsamt ... så mellberg får väl tänka en gång till .. om det nu inte blir något förbud så rustar du ännu sämre för dina efterlevande, med skitvirke fulla av spröt och hornkvistar .. en av fördelarna skulle ju vara att dom inte betades av rådjur och älg, vilket skitsnack, hälften av contortan som växer häromkring är betade och förstörda, jag tog dessa bilder i dag och då noterade jag en annan ruskig sak .. de svenska frötallarna som lämnats var alla döda i det 20 år gamla contortaplantaget, creepy ..
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto