Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Contorta och gallringsfritt?

202 inlägg 57405 visningar 38 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510435Ulf 1! Inte mycket till konstruktivt bidrag direkt. Men FSC-certifieringen är ju frivilligt, liksom att plantera Contorta på sina marker.

Sedan kan man ju fråga sig VEM som har klassat Contorta som invasiv? Är det du, eller? För den klassning verkar inte vara baserad på någon vetenskaplig grund när det gäller svenska förhållanden, om man får tro Lars Lundqvist.

Slutligen kan jag konstatera att trådstartaren har valt att sätta contorta på sin föryngringsyta, varför jag lyckönskar trådstartaren och hoppas att det blir ett fint contorta-bestånd där med tiden.
/Niklas

Användarvisningsbild

Mellberg  
#510437Till hösten skall jag utsyna ett lämpligt område för en contortaföryngring, gäller att passa på innan "mupparna" sätter eventuella käppar i hjulet. Förra året producerades ca 8 miljoner contortaplantor. Skall titta på en del sådder, men även något förbandsförsök.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#510446naturvårdsverket har klassat contorta som invasiv, och lär nog kämpa för att behålla den klassningen liksom artdatabanken, även fsc är ju skärrade av alla nya rön om detta träd som numera kommer varje månad, de flesta andra som är berörda av contorta kallar den problematisk, och det brukar betyda att den är på väg bort .. jag blir inte ett dugg förvånad om politikerna till slut också förbjuder den, då allmänhetens irritation kommer att tvinga dom .. det är ju inte alltid de kaxiga skogsägarna vinner, särskilt när man själva också är oeniga, här står jag helt klart på förbudssidan .. och mina inlägg är ju bara i all välmening, det är dyrt att sanera efter sig, ni förstår väl varför sca för nåt år sen lagt sin skog i ett eget bolag .. men för de privata kan det bli kostsamt ... så mellberg får väl tänka en gång till .. om det nu inte blir något förbud så rustar du ännu sämre för dina efterlevande, med skitvirke fulla av spröt och hornkvistar .. en av fördelarna skulle ju vara att dom inte betades av rådjur och älg, vilket skitsnack, hälften av contortan som växer häromkring är betade och förstörda, jag tog dessa bilder i dag och då noterade jag en annan ruskig sak .. de svenska frötallarna som lämnats var alla döda i det 20 år gamla contortaplantaget, creepy ..

Användarvisningsbild

#510447Det är väl knappast skogsägarna som brukar vara kaxiga, utan snarare naturvårdssidan, som lätt kollrar bort den okunniga massan i miljonprogrammet..

Själv tror jag att Mellberg gör klokt i att satsa på contortan, så att variationen ökar ytterligare i Mellbergs skog. Inte lägga alla ägg i samma korg, heter det ju. :-bd
/Niklas

utgård  
#510451Jag har contortaföryngringar på ca 30 % av min areal. Både rena contortabestånd och blandbestånd. Jag brukar stödplantera mina sorkbetade granbestånd med contorta, det känns mycket bättre att det växer lite på ytan och granen har något som skyddar den lite. Jag får väl röja om några år och sen kanske avveckla contortan, då har jag lite granar kvar.
På min senaste föryngring blandade jag nästan 50/50, satt kanske lite mer gran i blötare partier.
Mina rena bestånd som är ca 20 år växer med 7 kubik per ha/år vilket är ca 40% bättre än mina övriga bestånd.
Jag är positiv till den och den luktar så gott också. [emoji2]
Ska snart certifiera mitt skogsbruk genom sca, det ska nog gå bra.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#510452Gran och contorta brukar fungera väldigt bra tillsammans. Trattkantarellerna tycks också trivas där.

isteskog  
#510459Ulf! Bilderna du tog liknar Svensk tall, inte Contorta! :???:

Palakangas  
isteskog skrev:Ulf! Bilderna du tog liknar Svensk tall, inte Contorta! :???:

=))

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:hälften av contortan som växer häromkring är betade och förstörda, jag tog dessa bilder i dag och då noterade jag en annan ruskig sak .. de svenska frötallarna som lämnats var alla döda i det 20 år gamla contortaplantaget, creepy ..

Som andra redan påpekat så är det inte contorta utan sylvestris på bilderna, och de döda tallarna var antagligen torrakor som lämnats. Stående död ved är en viktig del av naturvårdshänsyn. Tallarna på bilden ser ut som planterade tallar, så man lämnade inga frötallar.
(vid naturlig föryngring under fröträd bör man ta ned fröträden när föryngringen etablerat sig och är nån decimeter hög)

Användarvisningsbild

ulf 1  
#510523nä då, det är contorta, det går inte att ta fel på om man bara är lite insatt .. och varför frötallarna dött är också intressant, även varför dom ställts kvar, (dom levde för 10 år sen) och de konstiga lavar som draperar dom, ska ta en bild idag så får ni se hur dom ser ut .. jag tycker contortan är läskig och hoppas verkligen vi kan stoppa den .. och att contortans rötter samarbetar med annorlunda och kanske sjukdomsalstrande svampar än den svenska tallen är ju verkligen oroande .. det mest märkliga är att inte detta läskiga träd stoppas tills man vet mer .. räcker det inte med 600 tusen hektar att leka gud med .. https://www.slu.se/ew-nyheter/2016/8/co ... i-sverige/ sveriges forskare borde skämmas som inte ens kan manifestera en försiktighetsprincip värd namnet ..

Användarvisningsbild

ulf 1  
#510524om ni inte orkar läsa det jag länkade till så läs åtmintonde det här .. "– Contorta verkar ha mycket tur i Sverige, eftersom alla svampar som behövs för att växa bra redan finns här, vilket är uppenbarligen inte fallet överallt där den introduceras.När contorta finner svampar som den behöver, blir den mycket invasiv på södra halvklotet.
Den höga graden av invasivitet av contorta på södra halvklotet tyder på att den bör övervakas och studeras mycket noggrant här i Sverige för att förhindra att liknande invasioner uppstår här." som sagt, vad fan håller vi på med ..

Användarvisningsbild

ulf 1  
#510529vi har ju ett tokland till när det kommer till skogsodling .. finland .. men så jäkla galna är dom inte att dom fortsätter med contorta, där den infördes 1910, men nu avvecklas helt ..

Användarvisningsbild

ulf 1  
#510530och så här låter det överallt på forum när contorta kommer upp .. någon som tror politikerna vill utmana folkets röst ..
"Re: Contorta, bu eller.... - ja, bu...?
Inläggav arnold » 11 nov 2015, 18:27
Contortan är djävulens påfund!! Jagar på sca mark där säkert 30%är contorta, ett helvete å gå i och hälften har antagligen blåst omkull eller är avbruten 2m från toppen. Sca fick göra slutavverkningar på flera ställen där nästan allt blåste omkull för något år sedan (bara Contortan som blåste omkull)... Älgen trivs dock i och i anslutning till Contortan så vi får ofta upp älg där."

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:nä då, det är contorta, det går inte att ta fel på om man bara är lite insatt .. .

De träd du fotograferat och markerat på fotona är vanlig tall, Pinus sylvestris. Det ser alla som är lite insatta.

Användarvisningsbild

#510553Ulf 1! Om det nu stämmer att du bor i Närke (vilket du hävdat tidigare), så bor du alldeles för långt söderut för att lagligen kunna plantera Contorta på dina marker. Så du kan nog lugnt utgå från att de viltskadade "contorta-tallar" du ser i dina hemtrakter är vanlig tall (Pinus sylvestris).
/Niklas

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).