Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

421 inlägg 179483 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

nalle34  
#191503 Lite osärigöst av käre profesor Lohmander. 100st små träd på en liten yta växer ju procentuelt mer en ett stort träd i procentuellt. Men alla vet ju att det stora trädet ger mer kubik. Hoppas värkligen inte hygges fri forskarna kör med så lumpna argument i debatten. Som i axwells länk.

Betydligt serigösare här i sträng på skogs forum. Tack alla som bidrar med åsikter här inne.

På ett hygges fritt skogs bruk står ju det mer små träd en på ett trackt hygges skog när den har gått in i gallrings fassen och framåt. Med rätt trädslag på marken då finns det inte en chans att man kan komma upp i samma volym i som med hygges fri skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191509
jonsered95 skrev:
Sen tycker jag att det är konstigt att man dömer ut kontinutetsskogsbruket, för det är ju på så sätt alla våra skogar tillkommit och detta har ju skett i x antal tusen år.


Nej, det är inte sant. Mycket av våra skogar är igenplanterade öppna ytor, så som hedmark, gammal åkermark och dylikt.

jonsered95 skrev: Så om man vill så kan man ju vända på hela debatten och tänka på vad ett trakthyggesbruk gör med naturen och vad det kostar i det långa perspektivet. Det är väldigt svårt att tänka så långt fram, men man kan ju ha sina anningar om vi "manipulerar" naturen för mycket. För vi har ju bara haft trakthyggesbruket en så kort tid och därför borde man inte säga att trakthyggesbruket är överlägset kontinutetsskogsbruket.
MVH Philip.


Det är väldigt enkelt. Trakthyggesbruk utrotar naturen, som ersätts av kultur (odling).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#191601
nalle34 skrev:På ett hygges fritt skogs bruk står ju det mer små träd en på ett trackt hygges skog när den har gått in i gallrings fassen och framåt. Med rätt trädslag på marken då finns det inte en chans att man kan komma upp i samma volym i som med hygges fri skog.


Det är inte meningen att man måste ha lika stor virkesproduktion i kontinutetsskogsbruket som i trakthyggesbruket, för det ska bli lönsammare eller lika lönsamt ändå genom att slippa onödiga kostnader som bara kostar pengar och inte ger något netto. Detta gäller ju på de marker som passar ett kontinutetsskogsbruk, alla kommer inte göra det, tror jag iallafall. Skogsägarna vill ju optimera sitt netto och inte industrins om denne tjänar mindre...
Sen är ju frågan hur mycket tillväxten kan sjunka i kontinutetsskogsbruket innan man får ett sämre netto än i trakthyggesbruket.
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#191603
Niking skrev:
jonsered95 skrev:
Sen tycker jag att det är konstigt att man dömer ut kontinutetsskogsbruket, för det är ju på så sätt alla våra skogar tillkommit och detta har ju skett i x antal tusen år.


Nej, det är inte sant. Mycket av våra skogar är igenplanterade öppna ytor, så som hedmark, gammal åkermark och dylikt.

jonsered95 skrev: Så om man vill så kan man ju vända på hela debatten och tänka på vad ett trakthyggesbruk gör med naturen och vad det kostar i det långa perspektivet. Det är väldigt svårt att tänka så långt fram, men man kan ju ha sina anningar om vi "manipulerar" naturen för mycket. För vi har ju bara haft trakthyggesbruket en så kort tid och därför borde man inte säga att trakthyggesbruket är överlägset kontinutetsskogsbruket.
MVH Philip.


Det är väldigt enkelt. Trakthyggesbruk utrotar naturen, som ersätts av kultur (odling).
/Niklas


Men man började ju inte plantera förrän på 1900-talet i stor skala Hur kom skogarna till innan dess? Gick det nån nisse för 2000 år sedan och planterade överallt där vi har skog eller, tror knappast de.


Så du menar att vi ska utrota naturen och sen utföra alla de ekosystemtjänster som vi får grattis av naturen själva? Det kommer ju kosta enorma summor. Kan ta ett exempel: i södra Kina så får man gå och polinera alla frukträd för hand för det finns inga bin eller humlor längre som polinerar GRATIS, för människan har tagit död på dem. Om vi utrotar naturen så blir vi ju tvungna att utföra ekosystemtjänster själva som vi annars fått grattis. Vet inte om det var detta du menade i det sista du skrev men det var så jag uppfattade de.
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

nalle34  
#191610 Har räknat lite på vad ett hygges fritt skogsbruk kostar på G26 botinatet. För kortar hygges fritt skogsbruk i inlägget HFSB och trakt hygges skogsbruk THSB.

Upp gifterna om kostander och vinst vid gallringar och slutavverkningar är från 2005 och gäller en stor förvaltare i mellan sverige. Som har hand om tio tussentals hektar mark att förvalta. Vill inte upp ge dagens kostnader och vinst känsligt att uppge här. Dock ska betonas att en mera rätt vis bild måste man gemföra kostnader och virkes priser över en längre tids period.

Dom räknar med kostnader på ca. 12200 kr ha (markberedning, plantor, planterning och 2st röjningar)
Åter kommer till kostnaderna i HFSB.
Under 3st. gallringar under omloppstiden (80 år) blir vinsten i snitt ca. 22000kr (sammanlagt vinst på alla gallringar) och på slutaverkningen 129200kr. Sammanllagt 151200kr. Snitt vinsten ligger på dom tre gallringarna på 80-190kr m3fub.

Enligt mig borde HFSB skogen bestå av ca. 1/3 del av skog i föryringsfasen, gallringsfas och slutaverknings skog. Alla dom faserna har vis ålders varition på skogen.

I exemplet står det i snitt ca. 340 m3fub dom får betalt för i THSB skogen. HFSB skogen borde ha ca. 30% lägre volym. (borde finnas ca. 240 m3fub att ta ut)

Eftersom avverkings kostnaderna är något dyrare. (räknar på ca. 10-15%) räknar man på 12% dyrare avverknings kostnader så. Om man antar att dom tre olika faserna står tioretisk lika mycket skog. Svårt att veta rigtigt p.g.a finns ingen forsknings litratur och resultat från den bruks formen och långsiktiga studier vad det står i dom olika skikten.

Om man antar att man tar ut bara från skog från slutatverknings fasen på skogen. (finns i mitt ex ca. 80 m3fub i varje fas). Då tar du ut varje tionde år ut ca. 40 m3fub (40x335kr =13400kr x 8år = 107200kr) 71% av THSB brukandet av skogen.

Så åter kommer jag till röjningen i HFSB skogen en del förespråkare påstår ju att det INTE behövs någon röjning. Tror inte det finns en chans på det. Sälv såda plantor står tätt och utan lite hjälp på traven tvivlar jag stark på att det kommer upp några bra träd. Det svåra är räkna på vad snitt kostnaden blir. Gissar på någon stans mellan 8-10 röjningar behövs i HFSB skogen på en 80 årig omloppstid som i ovan ex. Då ligger kostnaden på mellan 6400-8000kr. (räknat på ca. kostnad per ha på 800kr x 8-10 gånger på 80 årig omloppstid)

Det betyder man tjänar i mitt ex ca. 50-65% av kostnaderna i HFSB metoden mot THSB metoden.
När det gäller gallrings skogen tvivlar jag på går det värkligen att strunta i att göra ingenting där på den delen av skogen som är i den fasen? Om man inte klarar sig utan få gå in där ochså och ta ut lite skog som ökar viseligen lite nettot för HFSB metoden, men hur mycket minskar volymen då i skogen och man tappar då vad man kan ta ut nästa gång man är inne och gör ett uttag i skogen.

Det här var min högst personlig tiori om vad ett G26 bestånd i dom olika metoderna kan ge för avkastning. Mycket svårt att räkna på HFSB metoden finns för lite forskning och till gång på fakta vad den metoden ger och hur man optimalt brukar skogen på. Personligen vågar jag inte chanssa på att använda metoden p.g.a riskerna med avkastningen, känns omständigt sätt att bruka skogen på som är känslig för misstag och över utag på skog.

p.s. siffrorna i G26 i THSB metoden är värkliga siffror från en förvaltare i mellan sverige från 2005

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#191620
nalle34 skrev:
Enligt mig borde HFSB skogen bestå av ca. 1/3 del av skog i föryringsfasen, gallringsfas och slutaverknings skog. Alla dom faserna har vis ålders varition på skogen.


Frågan är väl vad du egentligen menar med "hyggesfritt". Om det är föryngring under skärm eller blädningsbruk. Om du menar föryngring under skärm så är det ganska enkelt att räkna ut skillnaden i intäkter/kostnader. Om du menar blädningsbruk så finns det inga olika faser i skogen utan hela skogen är fullskiktad hela tiden, och det blir aldrig så mycket plantor och småträd inne i den slutna skogen att man skulle behöva röja, eller ens gallra bland klena träd.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

nalle34  
#191624 Tackar skogsforskare då tänkte jag lite fel på hygges fritt. Är mina siffor någolunda realistiska har alldrig sätt några siffror från sådant skogs bruk. Så det är okänd mark för mig. I tiorin så värkar det enkelt men hur är verkligheten. Skulle verkligen vilja se och se fakta på hur man kan räkna på sådan skog. Med sådanda övningar som ovan där man försöker föreställa sig hur framtiden och utfallet blir är roligt. Du har inga unjifäliga siffror på hur stort uttaget och kostnaderna kan bli i en rigtig hygges fri skog. Men fungerar verkligen en sådan skog i verligheten utan vi mäniskor behöver ge naturen en hjälpande hand? Är det realistisk att räkna med ca. 30% mindre volym i skogen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#191625 Jag reagerar starkt på kostnaden för att anlägga ny skog efter slutavverkning, 12500kr! :shock:
Är inte säker på markberedningens kostnad men kan det ligga runt 1500kr/ha?
Sen har vi plantor och plantering, då räknar jag med 4 kr plantan, (om inté mer) ska vara behandlade mot insekter, och med plantering. Detta blir 4*2500=10000kr/ha.
Sen har vi röjningar som iallafall här nere får man nästan räkna med 20000 kr.
Då har vi totalt 20000+10000+1500=31500kr.
Detta är väl ungefär här nere, men det är väl lite mindre uppåt Sverige, men jag har svårt att svölja den låga anläggningskostnaden.
Ps Jag tvivlar inte på dig nalle34 att du fått dessa uppgifter, men jag reagerar på dem.
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Bergsmannen  
#191637
jonsered95 skrev:Jag reagerar starkt på kostnaden för att anlägga ny skog efter slutavverkning, 12500kr! :shock:
Är inte säker på markberedningens kostnad men kan det ligga runt 1500kr/ha?
Sen har vi plantor och plantering, då räknar jag med 4 kr plantan, (om inté mer) ska vara behandlade mot insekter, och med plantering. Detta blir 4*2500=10000kr/ha.
Sen har vi röjningar som iallafall här nere får man nästan räkna med 20000 kr.
Då har vi totalt 20000+10000+1500=31500kr.
Detta är väl ungefär här nere, men det är väl lite mindre uppåt Sverige, men jag har svårt att svölja den låga anläggningskostnaden.
Ps Jag tvivlar inte på dig nalle34 att du fått dessa uppgifter, men jag reagerar på dem.
MVH Philip.


Du menar väll 2000kr per ha för röjning?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

nalle34  
#191646 Jonsered dom stora förvalarna kan pressa priserna betydlig mer än vi små bönder. Upp handlar du tjäneterna och skriver tre års kontrakt så brukar dom ge dig fina priser på där jag var på exkursion med förvaltaren 2005. Ska på kurs 6 nov om framtidens plantor och hur man bäst möter klimatförendringarna ska bli spänande. Får men skapa en tråd om det om det är något intresant man uppsnappar då. Sen lite off pist dom gör lite större hyggen en vi små bönder, så kostnaderna blir mindre då också. Sen kan man ju diskutera om det är så vackert efter dom med hyggen på 50 ha.

2005 vart anläggnings kostnaden fördelat så här röjning 5000kr (2500krx 2) markberedning, plantor och plantering 7200kr. Notera här omkring och där ex. är i från pressands priserna ochså av billig arbets kraft (polaker)

Som du förstår kan jag inte berätta allt på forumet om priserna dom har. Förvaltaren gick i pension för några år sen så jag har inte varit där på några år. Den nya förvaltaren driver i mitt tycke skogen enu hårdare och försöker pressa omloppstiderna.
Senast redigerad av nalle34 lör 27 okt 2012, 19:51, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#191647 Nej.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Bergsmannen  
#191650 I Bergslagen kostar markberedning runt 1500-2000kr per ha, plantor och plantering runt 4kr st, 1st röjning 2000-3000kr per ha. Det lär inte skilja sig markant från längre söderut.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#191652
nalle34 skrev:Jonsered dom stora förvalarna kan pressa priserna betydlig mer än vi små bönder. Upp handlar du tjäneterna och skriver tre års kontrakt så brukar dom ge dig fina priser på där jag var på exkursion med förvaltaren 2005. Ska på kurs 6 nov om framtidens plantor och hur man bäst möter klimatförendringarna ska bli spänande. Får men skapa en tråd om det om det är något intresant man uppsnappar då. Sen lite off pist dom gör lite större hyggen en vi små bönder, så kostnaderna blir mindre då också. Sen kan man ju diskutera om det är så vackert efter dom med hyggen på 50 ha.

2005 vart anläggnings kostnaden fördelat så här röjning 5000kr (2500krx 2) markberedning, plantor och plantering 7200kr. Notera här omkring och där ex. är i från pressands priserna ochså av billig arbets kraft (polaker)

Som du förstår kan jag inte berätta allt på forumet om priserna dom har. Förvaltaren gick i pension för några år sen så jag har inte varit där på några år. Den nya förvaltaren driver i mitt tycke skogen enu hårdare och försöker pressa omloppstiderna.


Okej, jo jag förstår ju att de kan pressa priserna rätt bra, de har ju inte de ställkostnaderna för markberedare i och med större hyggen som du skrev.

Billig arbetskraft kan ju förklara en del, av det enligt mig riktigt låga pris. Tack för den information du ändå kunnat berätta.
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#191653
Bergsmannen skrev:I Bergslagen kostar markberedning runt 1500-2000kr per ha, plantor och plantering runt 4kr st, 1st röjning 2000-3000kr per ha. Det lär inte skilja sig markant från längre söderut.


Kan ni klara er med en röjning? Här är det ett måste med minst två, för det växer ju så förtvivlat mycket, speciellt det man inte vill ha. Jag har varit på ett ställe där det säkert stod 70000 stammar av björk per ha som var tre meter högt och sen skulle granen röjas fram.
Det blev väl kanske lite i överkant med 20000kr men mellan 10-15000 kr går det åt till röjning härnere.
MVH Philip

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Bergsmannen  
#191656 En kanske möjligen två går bra här. Har svårt att förstå att det skulle behövas 7 till 10 gånger söderut för att komma upp i 20000kr. Mina priser är oavsett svensk eller utländsk arbetskraft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).