Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

SLU: Hyggesfritt skogsbruk bättre för biologisk mångfald

62 inlägg 11444 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: SLU: Hyggesfritt skogsbruk bättre för biologisk mångfald

HannuRöj  
bengt.a skrev:
Skogsola skrev:Väldigt mycket av det vi gör det gör vi för att det ska vara vackert. I våra ögon är välskött lika med vackert. För en mupp är det tvärtom.

Sparar lite krafs här och där för fåglar och smådjur. Finns de som varit på mig att röja för att se fint ut. Skiter I det.
Presis det är bästa. Olika värderingar skapar variation i skogar - och gynnar mångfalden. 👍
Varierar mycket i en och samma ställe också. Städa varje käpp orkar väl ingen så långa tider att det gör någon skada. 😉

alias  
Badger skrev:
HannuRöj skrev:Många självverksamma gör faktiskt ganska mycket merarbete bara att skogen blir vackert. Extra röjningsvändor mellan gallringarna, öppnar utsikten, städer bort toppar och klenvirke osv. som ses som ekonomiskt olönsamt.

Att städa bort grot, klenvirke, stubbar verkar vara en dålig åtgärd både ekologiskt och ekonomiskt. Jag sett flera exempel på att återväxten blivit sämre på samma avverkningsyta där man valt att plocka bort all grot och stubbar på en del och lämnat det kvar på andra delar. Den intäkt man kan få från grot lönar sig nog bara kortsiktigt om energipriset är skyhögt.

Stubbrytning har jag inte erfarenhet av för att kunna uttala mig om.

Grot och klenvirke/underväxt vill jag dock i regel ha bort från hyggena så fort det har barrat av (störst gödslingseffekt har barren, inte ved eller bark).
Ett undantag från totalstädning på hyggena är om man ska ha upp ny granskog på flacka och lågt belägna hyggen där sparad underväxt kan förbättra microklimatet för plantorna genom att agera lågskärm mot frosten och samtidigt hjälpa till att dränera området.

Vid etablering av ny tallskog ser jag det snarast som skadligt med ostädade hyggen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#889748😀 Lyfter fram en sak. Nuvarande förröjning är relativt nytt. Det slåg i genom tillsammans med maskinell gallring, eller lite senare faktiskt.
Före detta röjdes huvudsakligen endast körsvägar och det som störde på upparbeting vid körsspåret.
Flera år före naturligt förnying, städades underväxt som blev ved och massa.
Ungskogskötsen motsvarade nuvarande eftersatt röjning.

Men på verkligheten avverkades faktiskt de äldsta skogar efter stormar.
Här avverkas nu mycket skogar som född efter stormar i slutet av 60 -talet och en del av dessa drabbats av stormar i början av 2000 -talet.
Många av dessa skogar har behållit kontinuet trädbevuxna även om det klassas som trakthyggesbruk.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#889971"En av de största kunskapsluckorna kring hyggesfria metoder är avsaknaden av
långsiktiga studier som undersöker effekterna på biologisk mångfald och
jämförelser med trakthyggesbruk under hela omloppstiden."

Ja, om man gör en åtgärd händer det saker på kort tid. Ju mindre åtgärd man gör, desto mindre skillnader ser man.

På lång tid däremot, händer det saker även om man inget gör.

Användarvisningsbild

Hodal  
Skogsola skrev:Så är det. Dynamiken i skogen bygger på ständiga förändringar i form av stormar, insekter och bränder. Det kan varken miljöpartister eller andra politiker ändra på.

Dynamik innebär förändring över tid, så naturligtvis innebär dynamik i ett system att saker förändras. De data som presenteras visar att förändringarna blir större och går fortare vid trakthyggen än vid de andra metoderna, något som är ganska förväntat.

Att jämföra avverkning med bränder, insektsangrepp och stormar är inte helt rimligt, eftersom dessa händelser dels inte drabbar alla marker och trädslag, dels lämnar stora mängder död ved efter sig, och förutom brand inte heller ger någon större påverkan på markytan. Markberedning kommer alltid att ge omfattande förändringar av markfloran, eftersom ett av målen är just att eliminera markfloran.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#890455Stora mängder grova träd liggandes på marken tillhör inte naturen. Att det överhuvudtagen finns mycket kubik per hektar är påföljelse av skogsbruk. Inte minst sjösänkning och dikning.
Negativt för mångfalden stora GROTmängder lämnat liggandes på kalhygge också. Skulle inte förvåna mig om mångfalden missgynnas av samma orsak i kontinuetsskogar också, då grenarna är svårt (olönsamt) att utnyttja som energi.
Paradoxalt om nuvarande mångfalden i beståndet förloras när det försöks gynnas genom att övergå till hyggesfritt. 🌲 🌲

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Mangan skrev:"En av de största kunskapsluckorna kring hyggesfria metoder är avsaknaden av
långsiktiga studier som undersöker effekterna på biologisk mångfald och
jämförelser med trakthyggesbruk under hela omloppstiden."

Ja, om man gör en åtgärd händer det saker på kort tid. Ju mindre åtgärd man gör, desto mindre skillnader ser man.

På lång tid däremot, händer det saker även om man inget gör.

Det största problemet med ekologiska studier av "hyggesfritt" är att man oftast använder det äldre beståndet före avverkning som referens, så det man jämför är slutet av omloppstiden efter föregående kalhuggning med olika varianter av föryngringsåtgärder idag. Eftersom alltihop är varianter av trakthyggesbruk, dvs cykliskt skogsbruk med omloppstid, så borde man naturligtvis titta på hela omloppstiden, inte bara före-efter slutavverkning, dvs man måste titta på ett större skogslandskap och inte på enskilda bestånd.

Huvuddelen av "hyggesfritt" är ju bara modifierad slutavverkning - antingen att hyggesarealen splittras upp i mängder av småhyggen utspridda i ett slutavverkningsbestånd (där ingen tycks ha nån idé om hur fortsättningen ska se ut, vare sig på mikrohyggena eller resten av det äldre beståndet som omgärdar mikrohyggena) eller också början på nåt slags utdragen skärmföryngring (där ingen tycks veta riktigt hur det ska fortsätta efter den första utglesningen).

Att studier kommer fram till att hyggesfritt gynnar biologisk mångfald blir en poänglös slutsats när de som gjort studierna inte förstår vad de ska jämföra.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
HannuRöj skrev:Stora mängder grova träd liggandes på marken tillhör inte naturen. Att det överhuvudtagen finns mycket kubik per hektar är påföljelse av skogsbruk. Inte minst sjösänkning och dikning.

Här på västkusten är det definitivt vanligt med stora mängder grova träd liggandes på marken efter höststormarna, och de trillar även ner i marker som inte är gamla sjöar.

Axl  
#892822Jag gick en sväng i det lokala elljusspåret igår. Där har man försökt sig på någon typ av hyggesfritt. Det står jättegrova tallar med en underväxt bestående mestadels av rönn och annat löv utan kommersiellt värde. Det gör ju inget i ett rekreationsområde men hur man ska kunna använda det i större skala förstår jag inte.

Användarvisningsbild

Knagge  
Axl skrev:Jag gick en sväng i det lokala elljusspåret igår. Där har man försökt sig på någon typ av hyggesfritt. Det står jättegrova tallar med en underväxt bestående mestadels av rönn och annat löv utan kommersiellt värde. Det gör ju inget i ett rekreationsområde men hur man ska kunna använda det i större skala förstår jag inte.

Instämmer på tall och lövmarker blir hyggesfritt bara sly som kommer att ersättas av täta granbuskar om man väntar några år till.

Användarvisningsbild

Badger  
#892857Angående om vad det blir som växer upp hyggesfritt så vill jag bara inflika att jag inte läst någon definition av hyggesfritt som förbjuder röjning eller gallring. Enligt mina personliga erfarenheter har man som skogsägare störst möjlighet att påverka den framtida skogen i de val man gör när man röjer.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#892858Hyggesfritt kommer i de flesta fall bara vara modifierad slutavverkning, eftersom det är så ont om fullskiktad granskog. Då finns bara två alternativ: Skärmställning som man försöker ha kvar tills man har en ungskog på plats, alternativt splittra upp hyggesarealen i mängder av mikrohyggen.

Eftersom det är trakthyggesbruk så ingår självklart både röjning och gallring. Men problemet är att det sällan fungerar att få upp ungskog under en tät skärmställning och med mikrohyggen blir det ofta så stor kanteffekt att det inte kommer nån föryngring i kanterna medan den i mitten växer ungefär som på ett större hygge, vilket gör det svårt att sköta den pyramidformade ungskogen på ett vettigt sätt.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:Hyggesfritt kommer i de flesta fall bara vara modifierad slutavverkning, eftersom det är så ont om fullskiktad granskog. Då finns bara två alternativ: Skärmställning som man försöker ha kvar tills man har en ungskog på plats, alternativt splittra upp hyggesarealen i mängder av mikrohyggen.

Eftersom det är trakthyggesbruk så ingår självklart både röjning och gallring. Men problemet är att det sällan fungerar att få upp ungskog under en tät skärmställning och med mikrohyggen blir det ofta så stor kanteffekt att det inte kommer nån föryngring i kanterna medan den i mitten växer ungefär som på ett större hygge, vilket gör det svårt att sköta den pyramidformade ungskogen på ett vettigt sätt.

Det är i så fall inte annorlunda än de som jämför dagens trakthyggesbruk mot lämpliga tidsperioder för att för att få det att framstå så bättre än vad det egentligen är, som dessutom anser att skog bara är produktionsträd.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892862Hur länge är ett hygge ett hygge? Ett hygge efter 5 år är vackert med allt som växer så det nästan knakar......

Användarvisningsbild

Badger  
Lars Lundqvist SLU skrev:...Men problemet är att det sällan fungerar att få upp ungskog under en tät skärmställning och med mikrohyggen blir det ofta så stor kanteffekt att det inte kommer nån föryngring i kanterna medan den i mitten växer ungefär som på ett större hygge, vilket gör det svårt att sköta den pyramidformade ungskogen på ett vettigt sätt.

Vad är din definition på "vettigt sätt"?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).