mån 27 maj 2024, 20:51#845296Lars Lundqvist SLU skrev:Man kan naturligtvis välja att bortse från den kunskapsmassa som finns, alla observationer och mätningar som har gjorts i olika skogar runt om i världen de senaste 150 åren. Då blir det enklare att hitta på egna teorier som man kan praktisera i sin egen lilla skog den korta tid man lever.
Men man bör avstå från att försöka övertala andra att följa dessa ogrundade teorier. Inom läkekonsten kallas den typen av personer som marknadsför hemsnickrade teorier för kvacksalvare…
När du ändå tangerar området Lars, så kan du få svar på tal. Den 15 Sept. 2006 satt jag axel i axel med prof. Johan Fastbom ( känd för sina uttalanden om hur läkemedel påverkar den svenska o europeiska äldre befolkningen ). Det var på en s.k. expertgruppdag, anordnad av SKR. Allt med syfte om att utvärdera vad som kunde vara orsaken till den otroliga uppgång av fall hos äldre som renderade i sjukhusinläggningar. De flesta, inklusive Fastbom, var överens om att det var alla typer av Läkemedel som påverkade den kognitiva förmågan. De som gör de flesta mer sinnesslöa, långsamma o försämrar motoriken. Typ sömnmedel, lugnande, smärtstillande etc. -Nej, sa jag. Det är blodtrycksmediciner som gör gamla människor sjuka idag. Alla tittade på mig som att jag var en idiot. I Dec. 2014 kom en rapport från Socialstyrelsen som hette; Läkemedelsorsakad sjuklighet hos äldre. Där slog man fast i den första upplagan, att det var just blodtrycksmediciner som var den främsta orsaken till sjukhusinläggningar. Jag ringde då upp Johan i Jan. 2015 o frågade vad Socialstyrelsen skulle göra för att se till att adekvat kunskap skulle förmedlas ut till de svenska distriktsläkarna för att försöka åtgärda problemet. Hans svar var; Ingenting ! I samband med detta var jag nerbjuden till KI o ARC för att presentera det arbeta jag gjort. Men av en händelse så såg jag Johans egna filmer på Youtube, där han pratade om äldre o läkemedelsrelaterade problem. Vid hans vänstra fot i alla filmer, så står det LIF !
Tror du inte att jag anar huruvida han verkar för det bästa för sin befolkning, eller kan det finnas andra avsikter ?
Det har ju inte blivit bättre, snarare sämre i allt vad vården gjort sen dess ! Jag har ett facit som gjorde skillnad i mitt arbete då.
Perspektivet är längre men inte mindre angeläget när det gäller skogsskötsel: Lär dig hur systemen fungerar, stöd systemen o de generar utveckling !
PS. Väldigt mycket OT men de fanns dom som krävde det ! DS.