Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Avverkningsmetod vid höggallring?

18 inlägg 3378 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avverkningsmetod vid höggallring?

jannee  
#819615 Den stora frågan när man har skog hur man räknar sin timpenning.
Räknar DU din timpenning till låt oss säga 500 kr/tim tror jag inte du har i din skog att göra över huvud taget - det blir allt för dyrt.
Men går du i din skog i stället för att titta på TV eller spela golf - fiska - jaga ställer det sig helt annorlunda.
Har själv min skog som en väldigt väldigt LÖNSAM hobby, vet ingen hobby som kan ge mer i inkomst men även fysisk tillfredställelse för att inte förglömma psykisk.
Själv undrar jag lite vilket som ger mest pengar i börsen, plantera, röja, gallra eller avverka överståndare.
Behovet är i stort sett detsamma.
Överståndarna eller gammelträden måste bort, antingen gör du det själv eller låter naturen ha sin gång - mest ekonomiskt ?
Men jag är införstådd med att många skogsägare har ett sådant jobb eller befattning att de lätt kan fakturera 500 kr/tim och dessa har naturligtvis inte i skogen att göra - när andra kan göra jobbet både billigare men framförallt effektivare.
För vem av oss sätter över 200 plantor/tim eller gallrar ungefär hälften så fort som en H8, röjer i samma takt som en Estländare ?

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsmetod vid höggallring?

Sjögården  
#819618 Hur som blir det en förhållandevis dyr avverkning i två steg där åtminstone den första blir betalad som gallring.
Virkesvärdet är nog detsamma och timkörning kan hålla nere skördarkostnaden
Snyggt blir det om talltimmerställning blir första steget och som Jannee skriver växer tallen rätt fort i från ca 170 m3 sk till upp emot 250 m3sk.
Och mycket klass 3 blir klass 1 och en del klass 4 duger till klass 3 efter 20 år.
Behöver man snabba pengar blir det en uppskjuten likviditet men en stoppad avverkning är ju ännu värre.
Hur som försvinner nästan alltid knäroten,och har man inte hunnit få fynden registrerade slipper man mycket bekymmer i framtiden.
Så förstår varför inlägget inte gilllas men räcker att det förstås…😉

Avatar Fallback

Re: Avverkningsmetod vid höggallring?

berraX  
#819707 Det var inget som jag hade räknat, det var verklig kostnad som jag fick betala när jag köpte tjänsten.

Och intressant här är det det faktiskt gick "+". Med dagens priser på sågtimmer borde det kunna bli ytterligare något bättre.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).