Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ny skogsägare

73 inlägg 19754 visningar 16 följer Svara, dela mm...   

Re: Ny skogsägare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794164 Skall ni syssla med detta på heltid, eller har ni andra jobb vid sidan om?

Ta reda på hur det såg ut för 100 och 300 år sedan på er fastighet, ni kanske blir överraskade.

Här finns flygbilder över Skåne från 40-talet.

https://kartbild.com/#9/55.8391/13.6038/0x2

Även kartor från 1800-talet. Leta också upp skifteskartor hos Lantmäteriet, där står det ibland beskrivet lite om skogen.

https://historiskakartor.lantmateriet.se/
Senast redigerad av Mangan tis 28 feb 2023, 12:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#794165 Har sett skogsägare med samma vällovliga ambitioner som ni som efter ett par genomhuggningar av gammal granskog till höga avverkningskostnader tvingats börja slutavverka när storm och barkborre gjort sitt.
Ni har ett stort ekonomiskt kapital att förvalta och jag förstår att ni inte är beroende av intäkterna.
Men man kan prova både och på olika delar av fastigheten.
En fin plant och ungskog man själv skapat av ett trakthygge ger också en stor tilfredsställelse.
Lycka till med skogsägandet!

Användarvisningsbild

Broddan  
Mangan skrev:Skall ni syssla med detta på heltid, eller har ni andra jobb vid sidan om?

Ta reda på hur det såg ut för 100 och 300 år sedan på er fastighet, ni kanske blir överraskade.

Här finns flygbilder över Skåne från 40-talet.

https://kartbild.com/#9/55.8391/13.6038/0x2

Även kartor från 1800-talet. Leta också upp skifteskartor hos Lantmäteriet, där står det ibland beskrivet lite om skogen.

https://historiskakartor.lantmateriet.se/

Jobb finns för oss båda vid sidan av, sen tänker vi oss att vi ska gå ner i arbetstid, en dag i veckan varannan vecka. För att jobba i skogen där tanken är att sommarhalvåret kommer mer gå åt planeringshållet och vinterhalvåret genomföra det som planerats.
Det gör att vi kan lägga lite mer tid på vinterhalvåret då planeringen för vad som ska göras planeras ta mindre tid än själva genomförandet.

TS
Användarvisningsbild

Broddan  
Sjögården skrev:Har sett skogsägare med samma vällovliga ambitioner som ni som efter ett par genomhuggningar av gammal granskog till höga avverkningskostnader tvingats börja slutavverka när storm och barkborre gjort sitt.
Ni har ett stort ekonomiskt kapital att förvalta och jag förstår att ni inte är beroende av intäkterna.
Men man kan prova både och på olika delar av fastigheten.
En fin plant och ungskog man själv skapat av ett trakthygge ger också en stor tilfredsställelse.
Lycka till med skogsägandet!

Vi är ytterst ödmjuka inför uppgiften och vår ambition/önskan. Det enda vi är övertygade om är att den plan och ambition vi har, den kommer att spricka. Frågan är bara när vi måste frångå den.

Tack för all input!

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#794182 Intressant projekt och lyckosamt att få möjlighet att ge sig på ett såpass stort skogsinnehav i en växtlig del av landet😁
Ni får gärna dela med er av era erfarenheter när ni kommer igång. Det finns garanterat många som befinner sig i liknande situationer och som kommer att se det som både intressant och lärorikt att följa er. Lycka till!

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794184 Kolla om det går att syna ut stamblock av granen. Kolla även om det finns inköpare i närheten som hanterar vänerblock om det inte duger till stamblock. Annars är det att skaffa en egen bandsåg och hyvel.

Användarvisningsbild

Broddan  
bengt.a skrev:Kolla om det går att syna ut stamblock av granen. Kolla även om det finns inköpare i närheten som hanterar vänerblock om det inte duger till stamblock. Annars är det att skaffa en egen bandsåg och hyvel.

Egen bandsåg finns i tankarna, sen finns inga planer på hur virket ska nyttjas än. Men det har diskuterats att vi kanske ska såga upp tillräckligt med reglar och klädselbrädor för att kunna bygga varsitt hus i framtiden till barnen med virket.
Vi har tre barn så det lär behövas en del virke till stommarna samt klädselbärdor. Men grundmaterial finns tillgängligt.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794284 Ska ni börja såga så starta inte med de hiskeligaste åbäkena. Hoppas de är ruttna så att ni slipper. ☺️

Tralsmo  
#794290 Lyssna noga på sjögården är en rekommendation från mig.

Sen får ni gärna göra som Torbjörn vill.
Rapportera hur de går. De är synnerligen intressant.

Om ja ska kommentera själv så tror ja nog att det till vissa delar kan funka men arbetsuppgiften är rejält styv.
Rätt va de är så delar sig uppfattningarna mellan ägarna.
Nu va de ju bara du å din fru om ja fattade rätt. Då blir de ju förhoppningsvis enklare.

Sen är de ju inte helt osannolikt att de rättvadeä måste fram en summa pengar.
Risken då är att de chiter sig?

En helt oskött skog är inte nödvändigtvis bra början på blädningsbeuk.

Användarvisningsbild

JAndersson  
#794861 En hyggesfri metod som jag själv är intresserad av att prova i min egen skog är schackrutehuggning. Se https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... -umea.html för en artikel som beskriver metoden.

Jag tycker att schackrutehuggning verkar intressant för att det går att använda samma maskiner som vid trakthyggesbruk, planeringen är hyfsat enkel och avverkning som ska göras i rutorna sker vid ett och samma tillfälle. Dessutom slipper man kostnaden för markberedning samt plantering.

Kanske kan schackrutehuggning vara något för er att prova på? Skulle i så fall vara intressant att få en återkoppling då det verkar vara en relativt ny metod som är relativt oprövad.

isteskog  
#794863 Tyvärr tror jag det är en bra inkörsport till vindfällen...... 🙃

jannee  
#794864 Men även barkborreangrepp på stressade solbelysta granar.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794875 Vad jag läst hittills om schackrutehuggning sä verkar det osedvanligt korkat. Kan någon ge en rimlig anledning till att göra så.

Tralsmo  
Skogsola skrev:Vad jag läst hittills om schackrutehuggning sä verkar det osedvanligt korkat. Kan någon ge en rimlig anledning till att göra så.

En rimlig anledning kan ja inte ge, däremot en orimlig.
Räknas tydligen som hyggesfritt.

Tralsmo  
#794890 Ja nu när ja ändå gjorde mig lustig över de!

Chackrutigt är säkert bra för den biologiska mångfalden.
Men man måste ju ha ett helhetsgrepp på skogsskötsel.

Det känns inte bra å bryta upp bestånden på de viset.
Som nämnts bla annat vindfälle å barkborre.

Bättre då å lämna skog på sämre marker över längre tid.
Kanske 150 200 år.
Om man nu har sämre marker? Själv har ja de å där får de va te nästa generationer.
Sen är de ju så att de är ju olika på olika marker.
Skulle man nu göra de så är de ju snart konfiskerat.

Ska skogen skötas på nåt vis så måste de ju va ekonomi.
Vem fan vill hålla på gratis?
Få bidrag från skogstyrelse eller länsstyrelse är ju som att hugga i sten.
Ingen som helst möjlighet att välja själv.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).