Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 642084 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512590 undrar om svenskar har världsrekord i enkelspårigt tänkande .. asp är tändstickor och bastu .. sen är det tomt ... så fattigt .. här en av tiotusentals företag som använder asp till sina produkter ... och detta gäller alla lövslag, gran och tall är nog det som används minst där ute i verkligheten .. https://aspenwallwood.com/our-work/ .. men vad ska vi göra med våra frivilligt programmerade hjärnor .. kanske börja tänka själva .. och inte låta andra tala om vad vi ska tänka ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#512592
Mellberg skrev:
Chris983 skrev:Och nu börjar han bli ett nättroll igen.

Det skulle vara mycket roligare med diskussion om hur man kan tjäna pengar på den tredje lövsorten istället.

En stamkvistad lövskog är verkligen fin.


Ulf 1 har alltid varit inte bara ett, utan flera "NÄTTROLL". =))


Hur tänkte du nu Ulf 1? Vad är det för fel på tändstickor och finsk bastu? :wink:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#512601 Hade det inte varit för att björken växer så ynkligt dåligt här i Bohuslän (40 procent av granens produktion) så skulle jag självklart ökat min lövandel i skogen. Nu är den 3 procent eller i volym 3400 m3 sk av totala rotstående virkesförrådet som är 130 000 m3 sk. Jag köper i stället den allra mesta björken då det absolut inte finns ekonomi i att öka lövandelen trots mitt björkbehov. Bättre att betala lite frakt och få björken hemkörd.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512605 ja det är billigt att köpa det "tredje" trädslaget, då alla hjärntvättade lärt sig att det är bara ved möjligen massaved .. men givetvis är det inte så .. skogforsks kalhyggeshyllare har kämpat för att förvirra sveriges skogsägare i alla tider, men trots det så sliter sig en och annan loss från hjärntvättningen och försöker tänka själva ... här ett par bröder som är på god väg ... men tyvärr inte kan släppa slutavverkningstänkandet, men som sagt dom börjar se ljuset i tunneln i alla fall ..snart kanske dom förstår att dom kan låta träden bli så grova att dom kan ta timmer och sälja till vilket civiliserade land som helst utanför sverige och dessutom ha skogen kvar hela tiden .. vi får hoppas vi alla börjar förstå det felaktiga i vårt skogsbruk snart, för annars blir det svårt för naturen att repa sig ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#512607 Jag och alla andra som har vår försörjning tack vare dagens skogsbruk, vad ska vi göra om din utopiska dröm slår in?
Ska vi hämta hem en fin tallstock och tro den går att sälja på gårdsplanen för hugade spekulanter.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Chris983  
#512611
Mellberg skrev:
Mellberg skrev:
Chris983 skrev:Och nu börjar han bli ett nättroll igen.

Det skulle vara mycket roligare med diskussion om hur man kan tjäna pengar på den tredje lövsorten istället.

En stamkvistad lövskog är verkligen fin.


Ulf 1 har alltid varit inte bara ett, utan flera "NÄTTROLL". =))


Hur tänkte du nu Ulf 1? Vad är det för fel på tändstickor och finsk bastu? :wink:


Jag har inget med Ulf1 att göra. Visst jag kanske är ett nättroll men jag är på detta forum för att lära mig. Anledningen till mina kommentarer är att jag läst tråden lönsamhet i vedhantering, ingen massa under 400 och diskussionen om soper i fjärrvärmeverket i stället för flis. Allt detta tyder på att ni inte är nöjda med lönen ni får för jobbet.

En annan tråd diskuterade ni om man skulle välja värmepump istället för vedpanna trots "gratis" ved.

Då jag som ni andra älskar att vara ute i skog och mark försöker jag hitta en nisch där jag faktiskt tjänar minst lika mycket som mitt vanliga jobb.

Så jag vill inte att ni blandar ihop mig med ulf1.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512649
jag glömde skicka med videon på bröderna .. det är flera rätt dom gör men lika många fel, ändå är dom överlägsna den "svenska modellens" dödgrävare och deras fiberodlingar ..
för 50 år sen planterades några aspar på min mark, de största är idag mellan 70-80 och innhåller 4-5 kubik toppfint virke för en marknad som är hur stor som helst om man orkar flytta sitt arsel utanför den svenska ankdammen .. vi små skogsägare behöver ha 500 kubik i våra skogar och de får man med löv .. allt ni fått höra om våra lövträd har ni fått höra från barrfibermaffian och deras forskare, vad tror ni dom säger till er ... de flesta träslag rensar sig själva och bildar en skog som passar det dominerande träslaget, om asp dominerar blir de andra träden tvingade att följa med upp eller gå under, men ljuset i en sån skog med stora dominerande aspar gör att nya träd hela tiden kommer upp och många gör den fantastiska resan till toppen 30-40 meter upp .. vi tror ofta att skrangliga och krokiga träd är värdelösa, men många lövträd har en otrolig förmåga att grovna och bli raka ståtliga träd bara de får stå i en skog med olika åldrar och stora gamla träd, fråga mig inte varför, men så är det i skogar som får vara skogar och inte några jävla morotsland .. asp ska inte odlas, den ska få bilda skogar som beskattas på större träd vart 7 år .. tar man ner alla aspar efter 45 år så skapar man en jungel som tar ca 15-20 år för träden att reda ut, då får du massdöd vilket är helt naturligt, men den skapar möjligheter för tex gran att ta över, detta händer inte om du låter det vara flera skikt i skogen, då rensar den sig på ett så fint sätt att du har rena parken att gå i hela tiden och den växer så det knakar med 10-20 kubik per år .. va fan är det för fel på svenska småskogsägare som gör om sin lilla tofs på jorden, till en värdelös granplantering som bara gör bolagens virkesköpare glada .. så här ser det ut om man avverkar alla aspar på en gång (gjorde det för en hönshage) och den andra bilden visar hur en skog där jag bara plockar stora träd blir, (kolla den "svenska" klaven som går till 46 cm) mot en 50 årig asp ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#512654 Contorta Ulf 1, får vi se en bild. :?:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512724
1526933738_contorta_skogen.jpg
vilket tjat om det invasiva skitträdet contorta, att det numera växer på 800 meters höjd bland fjällbjörkar verkar inte bekymra de kloka och ansvarsfulla skogssverige .. det jag sade om mina grannar (det stora skogsbolaget här i bergslagen) var att de planterat detta skitträd ända här nere hos mig ett par mil söder om 60 bredgraden, antagligen nån dispens .. de har blandat vilt med vanliga tallar och contorta så att det blev väl någon vanlig tall som kom med på bilden jag visade, nu var jag upp i "skogen" i dag och tog dessa tre bilder som ni ser så står tallarna blandade, men där det bara är contorta där växer inte ens blåbärsriset, jämför med bilden med bara normala tallar .. skönt att contortan åker upp på invasiva listan i höst, hur går det då med certifieringen för bolagen, att mellberg skiter i det har jag förstått .. vad var det man kallade sig, när man har ansvar under frihet .. svårt och stava till det kanske ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Robertberg  
#512732 Glöm inte att klippa bort all text ur bilderna när du postar skärmdumpar, det blir så enkelt att se att det inte är dina egna bilder annars. Nere till vänster har du glömt kvar lite.

Bättre lycka nästa gång :smile:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512734 inte för att jag känner nåt behov av att bevisa min ärlighet i ett land så förljuget att folk faktiskt inte orkar höra sanningar .. utan för att visa att vi är inne i det andra stadiet av ett paradigmskifte ... först ignoreras man .. sen hånas och misstänkliggörs man .. sen är plötsligt det förhånade en självklarhet som givetvis är helt rätt ... jag är redan där, ni andra kliver nog ängsligt på tåget när någon sagt åt er att göra så ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

jannee  
#512736 Käre Ulf, DIN sanning (?) behöver alls inte vara övriga forummedlemmars sanning.
Varje människa har än så länge rätt att tänka fritt och ha vilka åsikter den själv vill, vad som senare är rätt eller fel kommer nog framtiden att avgöra.
Vad som är rätt (sanning) i dag kan i morgon vara rent åt helvete - eller tvärtom.
Snack om fibermaffia och liknande är bara patetiskt.
Troligtvis stora klimatförändringar på gång och naturen måste ändå rätta sig efter detta, även vi, vare sig vi vill eller inte = även då industrin.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#512737
ulf 1 skrev:inte för att jag känner nåt behov av att bevisa min ärlighet i ett land så förljuget att folk faktiskt inte orkar höra sanningar .. utan för att visa att vi är inne i det andra stadiet av ett paradigmskifte ... först ignoreras man .. sen hånas och misstänkliggörs man .. sen är plötsligt det förhånade en självklarhet som givetvis är helt rätt ... jag är redan där, ni andra kliver nog ängsligt på tåget när någon sagt åt er att göra så ...

Ulf Nyzell :mrgreen: du bor inte så långt ifrån mig... fågelvägen...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512741 värmlänning, vad heter du själv, så jag kan kontakta dig om ett par frågor .. idag 22 maj, är det den biologiska mångfaldens dag och jannee säger att naturen måste rätta sig efter klimatet, och att det är patetiskt av mig att klaga på den "svenska modellens" planteringar av barr, barr och lite mer barr ... ja det är väl ingen som tvivlar på att naturen måste rätta sig efter klimatet .. liksom att det tredje träslaget i sverige är det som skapar den största biologiska mångfalden och att om man planterar gran och TVINGAR naturen att rätta sig efter människan så har man slängt alla sanningar på soptippen, (som lars lundqvist, när han säger att granen alltid tar över) ... för klimatet går raskt mot den period i sveriges historia där mina hemtrakters skogar dominerades av bok och ek, så vad fan yrar ni om, vem är patetisk här ... kom igen med nåt vettigt människor ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#512748 om vi skogsägare ska få ha våra skogar ifred så får vi skärpa oss .. risken är annars stor att allmänheten gör uppror och de obildade politikerna som bara tänker "röster", ställer till ett helvete för oss .. jag får för det mesta rätt när jag tittar i kristallkulan, och kommer antagligen att få det den här gången också .. som jag sagt nu några gånger så har 95% av skogsägarna ingen skog som ska överlåtas frivilligt till skogsmaffian .. utan den ska brukas med rock and roll, man ska vara lycklig varje gång man går ut i sina flerskiktade blandskogar, man ska tjäna minst 1500 kronor för varje kubik man tar ut och då får man råd att tex köpa sig ett litet bandsågverk och gå med motorsågen själv, varför säga nej till att bli en fri man ... en stuga är inte så dumt heller, nu när det finns riktiga uthyrare som airbnb ... som sagt mer rock and roll i skogen .. och löv ..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).