Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Contorta och gallringsfritt?

202 inlägg 56362 visningar 38 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Contorta och gallringsfritt?

isteskog  
#509196Sådd liknar väl mer en naturlig föryngring än att plantera tätt och är väl billigare?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#509199SCA har testat maskinell sådd en del, med bra resultat.

Användarvisningsbild

kalhuggo  
#509230Kan man misslyckas? De är ju ungefär som skarvar eller alaskalupiner.
Etablerar sig direkt och tar över hela tillvaron :smile:

Användarvisningsbild

svampbob  
#509242En film från förra sommaren på ett Contorta bestånd som jag röjt.

surjämten  
#509272Aldrig contorta på mina marker.
SCA har som granne planterat.
Verkar dött runt träden. Alla bär borta. Ingen grönska, mer gråsvart.
Tror flera framöver kommer att fråga sig om detta är något för djur o människor?

Användarvisningsbild

svampbob  
#509279Vad är det för skillnad mot en tät granskog vad växer på marken där?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509289det är tråkigt att så många privata skogsägare luras in i dödansen med massaindustrin .. att upplåta sin ägandes mark till contorta är riktigt korkat på så många planatt man tappar räkningen .. massa och pappersindustrin är ju desperat nu i sina försök att få tag på råvara till ett så lågt pris att deras industrier överlever .. men som på sikt inte kommer att finnas kvar, de går givetvis samma väg som varv, teko och på senare år it .. att det förnekas från industrierna är ju också gammal tradition, världen är full av bagdad bobare .. redan idag borde alla som tänker själva förstå hur fel det svenska skogsbruket blivit tack vare en frihet som inte har använts på ett ansvarsfullt sätt.. det har noterats i tråden för nåt år sen och jag hoppas ni orkar läsa det igen .. Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsåldern! .. ja det är ju så här det ser ut och så här skövlande är vårt svenska skogsbruk .. att naturen får ta hela smällen kommer ju att slå tillbaka enormt på kommande generationer .. tex när contorta (som bara är ett bolags hittepå) planteras, så blir marken steril, och den "fantastiska" tillväxten är ju bara konstgjord, med enorma gödslingar och ett pris för naturen som aldrig kommer att kunna betalas .. https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6612793 det är dags att inse att industrin har blåst oss skogsägare och det på det värdefullaste vi har efter vår hälsa, våra hem .. vem köper din plantering om 30 år ... vem ..

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509291förresten varifrån får vi fake news ... kan det vara svenska journalister, politiker, forskare och storindustri .. eller är det såna som jag som sprider dom ..i ekot kunde vi höra för 14 dar sen att folk stått utan pellets i vinter, och att det berode på "klimatet" "dåliga förhållanden att avverka" "vägarna bar inte" detta mitt i vintern, vad jag vet är vägarna avstängda nu och flera pelletstillverkare har svårt att komma åt virke för att det är en huggsexa om just detta virke från allt för många håll, men det fick vi inte höra, för vi ska ju ÖKA uttaget, och då kan man inte vara politiskt korrekt om man säger att det inte räcker till alla .. snacka om fake news

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509331jag tror jag uttryckte mig dåligt här ovan ..virke är något som är kvar när man sågat ett träd, så då ska det nog heta ved ... fake news är något som makten hittat på för att kunna hjärntvätta oss lite mer effektivt .. den tredje statsmakten, "etablerade media" och övriga statsmakter har fått en nervkollaps av att bli granskade och avklädda gång på gång av det än så länge någorlunda fria internet, och slår nu tillbaka med att säga att det mesta som skrivs här är lögner .. så dumma och godtrogna som vi är, så börjar vi nu anpassa oss till maktens propaganda .. men det som vi nu hjärntvättats till att tro var ju bara för ett år sen något helt annat, det var ju trump som kallade den etablerade median för fake news ... det har vi redan glömt, arma människor så lättledda vi är .. vi går från fårhage till fårhage, och känner oss fria, som bara fårskallar kan göra ..

surjämten  
#509346Tycker nog det finns en skillnad mellan granskog o contortaskog?
Granskogar KAN vara behagliga, men alla de contortaskogar jag vistats i har varit motbjudande.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#509347Jag har svårt att se vad det är som skulle vara motbjudande med den här skogen...

1524494015_img_6434.jpg

Användarvisningsbild

kalhuggo  
#509348Verkar ta minst 40 år innan man kan ta sig fram relativt obehindrat i ogallrade bestånd, och som andra beskrivit får allt annat ge på foten.
När jag röjde i våras hittade jag fyra självsådda ca 350 meter från det contortabestånd vi har, dessa hade helt groteskt långa årsskott ( 70- 90 cm).
Som att de försöker hinna ikapp övriga plantor. :smile:

Användarvisningsbild

svampbob  
#509350Om du tittar på filmen som jag la upp så ser du hur snyggt det är och hur enkelt det är att ta sig fram. Jag underröjde en granskog några hundra meter bortanför och där var helt svart och utan undervegetation. På en grannfastighet finns det ett helt omskött contortabestånd som är ca 35 år gammalt. Jag gick en tur där förra sommaren och då var det fint och lätt att gå. För tio år sedan såg det däremot ut som en katastrof där. Snön hade tagit en stor del av björken och björkarna hade tagit en del av Contortan med sig ned. Den naturliga gallringen kanske behövdes för nu är det ett fint bestånd.

Användarvisningsbild

svampbob  
ulf 1 skrev:förresten varifrån får vi fake news ... kan det vara svenska journalister, politiker, forskare och storindustri .. eller är det såna som jag som sprider dom ..i ekot kunde vi höra för 14 dar sen att folk stått utan pellets i vinter, och att det berode på "klimatet" "dåliga förhållanden att avverka" "vägarna bar inte" detta mitt i vintern, vad jag vet är vägarna avstängda nu och flera pelletstillverkare har svårt att komma åt virke för att det är en huggsexa om just detta virke från allt för många håll, men det fick vi inte höra, för vi ska ju ÖKA uttaget, och då kan man inte vara politiskt korrekt om man säger att det inte räcker till alla .. snacka om fake news

De pelletstillverkare som jag har träffat är inte intresserad av virke eller rått flis. Dom pressar pelletsen från kutterspån så deras konkurrent är väl hästarna och hästar har vi ju väldigt gott om i Sverige. Industrin vill inte ha torrt flis eller spån det duger bara till att elda med.

Användarvisningsbild

kalhuggo  
#509352Ja, vi har säkert fel proveniens. Dagens förädlade och höjdlägesbestämda contorta ser annorlunda ut. Det har jag noterat :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).