sön 16 aug 2020, 08:59#661543I morgon ska jag sätta upp stängsel av trä, så Ekar och övriga lövträd får en chans att ta sig upp förbi rådjur och älg.
Det bästa med detta är ju att det finns en chans att bedriva ett bra skogsbruk, och framförallt slippa de hjärndöda granplanteringarna.
Som vanligt så är det lite mer verkstad hos mig än det babblande som skogssverige ägnar sig åt, Lars har fortfarande inte svarat på frågan varför vi inte har en tillväxt på 150 miljoner kubik i Sverige, det borde vi ha med det klimat vi har idag.
Boniteten har ökat med 50% på 30 år, men tillväxten står och stampar på samma jävla låga nivå nu som då.
En sak till som det är mycket tyst om, uppvärmd mark släpper ut 10-20% mer koldioxid varje år, än mark som får behålla sina träd.
Vad det betyder är ju så självklart att en 7 åring förstår, (dock inte Svenska skogsforskare) jag kan hjälpa forkarna.
Om du dikar en mosse släpps enorma mängder lagrat kol loss när marken torkar, om du hugger ett kalhygge sker samma sak, marken innehåller 50% kol som nu värms upp och släpps ut, detta fortsätter låååångt upp i planteringens ålder, jag har ju visat att en dag som idag då temperaturen är runt 30 grader så håller en 40 årig tallskog och en 30 årig granskog runt 30 grader i skuggan, NOLL reducering av temperaturen och ett vidrigt mikroklimat som gör att man bara vill därifrån och kläderna klibbar, när jag sen vandrar in i min blandskog med 40% löv så känns skogen sval och syrerik, mikroklimatet skapar en behaglig miljö för alla växter och i skuggan mäter jag 21-22 grader, mossan och växtligheten håller kolet kvar i marken så att det sakta sjunker allt djupare ner i marken.
Många forskare världen över har nu börjat förstå detta men i Sverige kör man ett annat rejs, och nåde dig om du har en uppfattning som strider mot produktionsforskarnas.
Alfahannarna och alfahonorna som styr detta skitskogsbruk bullrar runt och hånar ekologer och naturvänner, de är muppar, 08or, romantiker, fjällrävenjackor och fan vet allt ärthjärnorna häver ur sig, så det är en jävla tur att jag finns, så det blir någorlunda jämt i ordkriget och hånandet.
Jag har ingen lust att uppföra mig och vända andra kinden till.
Men naturvänner verkar vara ett tyst och ödmjukt folk i Sverige, möjligtvis kan dom peka på nån skogsavverkning och sätta sig i protest med ett plakat, längre går det oftast inte i Sverige och det är väl där som kalhyggespacket fått tuppkammen att växa och skymma horisonten totalt.
Men nu är det nya tider och verkligheten biter styggt i arselet på skogsindustrin, GRRR.