Bertilsson skrev:Är bifogade kurvor fel? Min bedömning är att träd i 8-10 m motsvarar något under 20 år ålder.Skogsforskare skrev:På ett hygge är produktionen noll. I en 8-10 m hög planterad skog är tillväxten å andra sidan ofta dubbla boniteten. Det är det som gör att den långsiktiga produktionen i trakthyggesbruk blir hög.
I så fall har inte tillväxten nått upp till medeltalet 11 m3 vid denna trädhöjd?Enligt ditt tidigare svar borde väl föhållandet om än mindre frekvent innebära att några m2 har unga träd som inte helt förbrukar vad vittring och nerfall ökar näringstillgången. Detta överskott tas väl tillvara fullt ut när området är utvuxet fullt ut med rötter även i kontinuitetsskog?Skogsforskare skrev:I blädningsbruk är tillväxten idealt lika med boniteten, men varje gång man blädar så sjunker tillväxten. Dessutom verkar det vara svårt att långsiktigt ligga kvar uppe på den nivå som boniteten säger. Varför? Tja... varför skulle skogen vilja maximera volymproduktionen?
alias skrev:Kan det vara så att ni talar runt varandra? Du Bertilsson använder en tabell för en G32 och Skogsforskare nämnde i sitt inlägg från kl 8.07 idag G16-G20/T18-T21.
Som det känns utifrån det perspektivet borde ni båda kunna ha rätt angående trädhöjd i förhållande till ålder.
MVH
Alias
Bertilsson skrev:Min fråga gällde de allmänna siffrorna 20% lägre volym med Södras basunerade 40% som mest i förlust som var anledning till min undring.alias skrev:Kan det vara så att ni talar runt varandra? Du Bertilsson använder en tabell för en G32 och Skogsforskare nämnde i sitt inlägg från kl 8.07 idag G16-G20/T18-T21.
Som det känns utifrån det perspektivet borde ni båda kunna ha rätt angående trädhöjd i förhållande till ålder.
MVH
Alias
Vi talar förbi varandra när svaret avser dessa mycket låga boniteter.
Men egentligen kvarstår min undring om vilka orsaker det är som skapar volymförlusten i normalskog, som jag skulle önska behandlar G26- G28(Låt så vara med samma plantmaterial).
Jag tycker vi behöver fakta/belysning omkring resp. för och nackdel i denna "något infekterade" men intressanta fråga.
Bertilsson skrev:Personligen ser jag det som att attityden till ja eller nej omkring en metod håller på att luckras upp.
...
- Fundera på om inte det bör forskas mer på "bredden" också, även om det vid ansökan av forskningsbidrag, kräver förklaringar som måste var utbildning samtidigt.
towes skrev:Bertilsson skrev:Personligen ser jag det som att attityden till ja eller nej omkring en metod håller på att luckras upp.
...
- Fundera på om inte det bör forskas mer på "bredden" också, även om det vid ansökan av forskningsbidrag, kräver förklaringar som måste var utbildning samtidigt.
Under gårdagens seminarium/delrapport från Future Forest i Jönköping behandlades kontinuitetsskogsbruk i en egen programpunkt. Det om något visar väl att brukningsformen ligger i tiden. Dock är mängden försök ännu relativt vår "vanliga" skogsskötsel sett väldigt få, något som även påpekades.
Programpunkten som var både bra och intressant framfördes av forskaren Lars Drössler. Kortfattat beskrevs först grunder för kontinuitetsbruk och sedan gavs en inblick i två relativt färska fallstudier.
Den första rörde ett försök på Tönnersjöheden. Sammanfattat kan väl sägas att man hunnit en bit och framtidsutsikterna bygger på datasimuleringar. Man hade hoppats på uppåt 10 m3sk/ha och år i tillväxt, men verkligheten har hittills givit knappt 6 m3sk/ha och år (bild 8 i pdf nedan, MAI vol). Dessutom lider man i området (20 ha) av att det etableras för lite föryngring mot vad som vore önskvärt (bild 7 och 12 nedan, kan intyga detta då jag besökt en del av området själv). Men detta var som sagt en ögonblicksbild och mycket står skrivet i stjärnorna ännu.
Jag har efter lite letande hittat en del av materialet i presentationen här: http://www.slu.se/Global/externwebben/c ... utting.pdf .
Boarpan skrev:Många tittar uppåt när man skall titta nedåt. Fungerar naturbruk för alla marker NEJ.
Boarpan skrev:Intressanta teorier är alltid roligt men det viktigaste är att vi gör olika. Skogstyrelsens riktlinjer gjorde så att skogen i småland drabbades under gudrun.