lör 28 jul 2012, 20:51#181789
sveakatten skrev:Tack Bengt.
Skogsforskaren. Nej jag har inte tagit bort dom minsta träden(det var så tätt att det inte finns någon föryngring). Ja jag har gallrat för att få träden att stå mera jämnt, om jag har förstått det rätt det fick jag lära mig så på Naturkultur kursen så ska man göra så. Jag fick lära mig på kursen att om det blir luckor kan du plantera. Jag har rätt mycket som efter planen är avverkningsbart och jag tycker att det verkar vansinnigt att hugga ner träd som är 15-20 cm i diameter istället för att ställa isär dom så dom kommer igång igen. Men ska jag göra så skulle jag gärna kunna plantera och tro att dom plantorna blir att växa. Men kan någon överbevisa mig att det inte fungerar så måste jag ge mig. (vet ju också efter kursen att det är väldigt svårt att få in rätt tänk är alltför lätt att falla tillbaka till trakthuggning)
Jan
Vore jag som du så skulle jag ta och gödsla det gallrade området, med kväve om det är fastmarksskog, eller med aska eller forsfor-kalium gödselmedel om det var torvartad mark.
Tror det är ett bättre sätt att överhålla en del av skogen några decennier och samtidigt bättra på dimensionsutvecklingen, jämfört med att försöka sig på "Naturkultur" eller ordinär blädning utifrån beståndets förutsättningar.
Gällande Towes bild med diameterfördelningarna så har jag för mig att den kallas "den liggande J-kurvan" (har även hört den kallas för den omvända/inventerade J-kurvan). Det jag började fundera på är hur man lyckas genomföra någorlunda skadefria avverkningar (tänker då på risk för toppbrott och barkflängning på småträden)?
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain