lör 09 mar 2024, 15:02#836094
Vi har väldigt litet skog kring vårt hus i Arboga så Skogsforum måste då ta en tur till södra Finland där vi vanligen arbetar i skogen.
Det finns en del bilder från vår skog på Bondbloggen.fi där jag skriver . Till exempel
https://www.bondbloggen.fi/2022/01/26/k ... k-i-70-ar/som jag skrev för två år sedan.
Hur mycket man skall glesa ut är svårt. Ifall jag måste börja söderifrån så är jag mycket försiktig medan man kan ta ganska kraftigt om man börjar norrifrån. Jag brukar ta bort de största träden och sedan försöker jag bedöma hur mycket de kvarvarande träden skuggar och plockar litet till tills jag tror det är lämpligt för föryngring utan gräsproblem. Tyvärr går det inte att ange något antal stammar eller avstånd i metrar mellan de kvarvarande. Det beror på hur ludna de kvarvarande träden är.
Ibland måste man glesa ut söderifrån. Det bildas lätt en mur av täta granar på södersidan om skogen och då blir det inte föryngring där. Ofta fäller jag stora träd innanför "muren" men låter granarna i söderkanten stå kvar för att hindra alltför vild gräsväxt. Möjligen måste man glesa ut dem litet.
Man kan gå omkring i skogen och titta var det finns bra föryngring och sedan hugga upp ungefär lika glest på annat håll där man vill föryngra. Ser man en glänta med gräs men inte ungskog så vet man att där är det alltför öppet.