Skogsekonomi

Gran – Sveriges lönsammaste odling 2025?

9 inlägg 1338 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gran – Sveriges lönsammaste odling 2025?

Skogsmulle i Halland  
#867586 Hej forumet!
Jag gjorde en slutavverkning av ett fint granbestånd nu i vinter på en bra bonitet (G34-G36) här i Halland. Det som slog mig var vilken hög avkastning som marken har gett när man räknar samman allt. Slutavverkningen gav drygt 600 000 kr/ha netto (ca 500 m3fub/ha). Skogen var 60 år så den gav drygt 10 000 kr/ha/år i avkastning.

Tyvärr så vet jag inte vad planteringen eller röjningen kostade när det gjordes eller hur mycket som de två gallringarna gav men om vi antar att intäkterna från gallringarna täckte kostnaderna för att plantera/röja skogen så är det förmodligen inte långt ifrån sanningen.

En öppen fråga, är det något som man kan odla någonstans i Sverige som avkastar mer per hektar och år just nu? (skogsbruk eller jordbruk). Ni som kan mer om skogens avkastning och följt detta över en längre tid, hur unik är tiden vi lever i just nu?

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Gran – Sveriges lönsammaste odling 2025?

Elis76  
#867590 Finemang.

Vad hade Du för diameter på din medelstam?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#867591 Finns ju odlingar som ger väldigt mycket per hektar. Typ Julgransodlingar. Jordgubbar och liknande. Kostnaderna är ju mycket individuella så att precisera ett jämförbart värde i netto per hektar gör jag inte. Men gran i dag är ju i nivå med dom bästa spannmålsodlingarna och det är bra det.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#867602 Förutsättningarna för granen skiljer ju ganska mycket i olika delar av landet. Men i västra delarna av Götaland (Skåne, Halland, v:a Götaland, Bohuslän o Dalsland), Värmland och delar av Dalarna där det regnar tillräckligt är det nog inget som slår den.
Längre österut ger nog tallen både högre och säkrare tillväxt och i delar av Mellansverige vete sjutton om det inte finns områden där björken kan konkurrera tack vare hög tillväxt och kortare omloppstid.

Användarvisningsbild

T18  
Torbjörn Johnsen skrev:Förutsättningarna för granen skiljer ju ganska mycket i olika delar av landet. Men i västra delarna av Götaland (Skåne, Halland, v:a Götaland, Bohuslän o Dalsland), Värmland och delar av Dalarna där det regnar tillräckligt är det nog inget som slår den.
Längre österut ger nog tallen både högre och säkrare tillväxt och i delar av Mellansverige vete sjutton om det inte finns områden där björken kan konkurrera tack vare hög tillväxt och kortare omloppstid.

Vilka delar av Mellansverige är optimal för björk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867669 Odla blörk är en sak men sen då? På 80-talet när björken fortfarande sågs som ogräs så fanns de 4-5 sågverk i närområdet här som sågade björk.
Nu är det bara vedklyvarna och till viss del massaindustrin som vill ha den.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
T18 skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Förutsättningarna för granen skiljer ju ganska mycket i olika delar av landet. Men i västra delarna av Götaland (Skåne, Halland, v:a Götaland, Bohuslän o Dalsland), Värmland och delar av Dalarna där det regnar tillräckligt är det nog inget som slår den.

Vilka delar av Mellansverige är optimal för björk?

Det finns ett område med väldigt bra och växtlig björk i ett bälte från västra Värmland och sedan nordöståt, upp genom Svealand och södra Norrland. På vettiga boniteter (G26-G32?) växer björken bra och snabbt. Den producerar mycket virke på kort tid och kan slutavverkas efter 40-45 år. Tidiga pengar är ju som bekant värdefullare pengar i skogsbrukets nuvärdeskalkyl-värld. Här finns en tråd om björkproduktion i Värmland där vi har mätt upp lite volymer: Hög produktion av björk - några exempel

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Skogsola skrev:Odla blörk är en sak men sen då? På 80-talet när björken fortfarande sågs som ogräs så fanns de 4-5 sågverk i närområdet här som sågade björk.
Nu är det bara vedklyvarna och till viss del massaindustrin som vill ha den.

Det finns en stor efterfrågan på såg- och svarvbar björk idag i och med att Rysslands björkskogar är stängda för västvärlden. Kan du få fram ett skapligt parti björktimmer kan du garanterat få 1000 kr/m3fub för detta idag. Problemet är att det finns ett glapp mellan virkesköparna som har kontakt med skogsägarna och råvaruanskaffarna som vill köpa björk. Och att det ofta handlar om mindre volymer per avverkning eller avlägg. Industrin vill hellre har björken som massaved till bruken och fanérfabriker och björksågar kan inte köpa hela avverkningar eftersom det mesta är gran, tall och/eller massaved. Lite "moment 22"

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867677 Länge sedan som jag försökte sälja björktimmer men då fick jag nobben. Vedhuggarna daremot ringer och frågar. Vore jag yngre och friskare så skulle jag börja såga björk. Såga med ett enkelt bandsågverk och sälja okantat till slöjdare.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).