Skogsola skrev:Äger ni en skogsfastighet så har ni med automatik enskild firma vare sig ni vill eller inte och är skyldiga att skicka med näringsbilaga med deklarationen. Glöm att göra vad ni vill med pengarna. Hade det varit en villatomt så hade det gått upp till viss gräns.
Skogsola skrev:Väntade just på att alias skulle reda ut begreppen. Hur är det med momsen? De får betala in den utan vidare men ska de göra momsavdrag på det som de köper så måste de vara registrerade? Kan virkesköparen vägra att betala ut momsen om de inte är registrerade? Bryr sig skatteverket om det eller kommer de att kräva dem på moms som de inte har fått?
Nohokino skrev:Jag tolkar det som att jag bör ringa skatteverket imorgon och momsregistrera mig. Sedan låter det även som att det vore en fördel för mig att starta en enskild firma för att få momsen utbetald? Jag har fått en offert där det ingår att jag får miljöcertifiering FSC och PEFC och det kunde de hjälpa till med. Gav cirka 40kr/m3fub extra.
Grot - är det samma som grovtimmer (vänerblock)? Jag har fått en offert på 900kr/m3fub hos Vida.
Nohokino skrev:Tack för alla era svar. Vilket toppenforum!
Jag tolkar det som att jag bör ringa skatteverket imorgon och momsregistrera mig. Sedan låter det även som att det vore en fördel för mig att starta en enskild firma för att få momsen utbetald? Jag har fått en offert där det ingår att jag får miljöcertifiering FSC och PEFC och det kunde de hjälpa till med. Gav cirka 40kr/m3fub extra.
Grot - är det samma som grovtimmer (vänerblock)? Jag har fått en offert på 900kr/m3fub hos Vida.
Är det då smartast att köpa in exempelvis en ATV och dra momsen på denna för att bli av med momspengarna? Jag kan inte tänka mig något annat som kan komma upp i den summan som vi behöver. Och hur blir det med delningen mellan mig och min kära delägare av gården (sambon) om jag har enskild firma? Virkesinköparen tipsade om att dela upp totalnettot 1/2 del var till oss båda och sprida ut det på två år (100 tusen 2024, 60 tusen 2025 exklusive moms).
Med vänliga hälsningar
Nohokino skrev:Tack för alla era svar. Vilket toppenforum!
Jag tolkar det som att jag bör ringa skatteverket imorgon och momsregistrera mig. Sedan låter det även som att det vore en fördel för mig att starta en enskild firma för att få momsen utbetald? Jag har fått en offert där det ingår att jag får miljöcertifiering FSC och PEFC och det kunde de hjälpa till med. Gav cirka 40kr/m3fub extra.
Är det då smartast att köpa in exempelvis en ATV och dra momsen på denna för att bli av med momspengarna? Jag kan inte tänka mig något annat som kan komma upp i den summan som vi behöver. Och hur blir det med delningen mellan mig och min kära delägare av gården (sambon) om jag har enskild firma? Virkesinköparen tipsade om att dela upp totalnettot 1/2 del var till oss båda och sprida ut det på två år (100 tusen 2024, 60 tusen 2025 exklusive moms).
Med vänliga hälsningar