Skogsekonomi

Ärva inventarier från enskild firma

29 inlägg 6284 visningar 9 följer Svara, dela mm...   

Ärva inventarier från enskild firma

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849868 Hej,

Någon som är,bra på arvsrätt?

Far har gått bort och vi ska stänga hans enskilda firma. Om jag, som privatperson, i arvskiftet tilldelas t.e.x en ATV vilka skattekonsekvenser får det? Ska det deklareras på något särskilt sätt i sista deklarationen för dödsåret?

Hittar märkligt lite om det på nätet. Säljer dödsboet inventarier deklareras moms vinst/förlust som vanligt förstås, men arvskiftes det gör man ingenting? Verkar konstigt.

/Nisse

TS
Landshypotek Bank

Re: Ärva inventarier från enskild firma

jannee  
#849873 Vid bouppteckningen görs en värdering och oftast blir prylarna i dödsboet endast värderade till småsummor och det man ärver är skattefritt, än så länge.
Är prylarna avskrivna finns det inget skattemässigt värde vid arv.
Ovan är min högst personliga uppfattning.

alias  
nisse skrev:Hej,

Någon som är,bra på arvsrätt?

Far har gått bort och vi ska stänga hans enskilda firma. Om jag, som privatperson, i arvskiftet tilldelas t.e.x en ATV vilka skattekonsekvenser får det? Ska det deklareras på något särskilt sätt i sista deklarationen för dödsåret?

Hittar märkligt lite om det på nätet. Säljer dödsboet inventarier deklareras moms vinst/förlust som vanligt förstås, men arvskiftes det gör man ingenting? Verkar konstigt.

/Nisse

Det förefaller bli en lite ovanlig situation när inventarier i en näringsverksamhet ska övergå till privat egendom hos en av dödsbodelägarna (jag tolkar ditt inlägg som att du inte avser att ta upp ATV:n som inventarie i din näringsverksamhet).

Jag är inte helt säker på hur det bör hanteras, men spontant sett hade jag ansett det mest korrekta vara att du köper ATV:n till värdet den åsätts i bouppteckningen. Då får du förvisso betala momsen på köpeskillingen med privata pengar, men samtidigt så försvinner inventarien ur bokföringen på ett korrekt sätt (ev. uppstår det en vinst eller förlust i din pappas avslutande räkenskaper om köpeskillingen avviker från ATV:ns oavskrivna restvärde i bokföringen). De pengar som blir kvar när ev. skatt på resultatet i din pappas näringsverksamhet är betald förutsätter jag fördelas efter dödsbodelägarnas andel i dödsboet (likt övriga av dödsboets tillgångar).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

#849939 Hej,
Jag tycker det är konstigt att det inte finns klara besked att hitta på nätet. Det är inte direkt en krånglig eller ovanlig situation. Vi är två arvingar, så det blir ett dödsbo. Vi är helt överens om att hitta ett skattemässigt och korrekt avslut. Pappa hade ett par mindre skogsfastigheter och en knippe inventarier, helt eller delvis avskrivna.

Både jag och min bror är till åren komma och saknar egentligen något reellt behov av stort arv. Däremot vill vi inte, till pappas minne, vara dumma med hans kvarlåtenskap.

Vid möte med jurist fick vi veta att enskild firma s.a.s. dör med ägaren, dvs momsade inventarier kan ärvas av privatperson utan skattekonsekvenser. Det verkar märkligt då vi ju kan sälja dessa, köpa likvärdiga för pengarna och lyfta moms/skriva av fast inventarierna redan momsats/skrivits av i pappas enskilda firma? Det känns ju fel på något vis? Alternativet vore att dödsboet sålde inventarierna, betalar moms och skattar för vinsten. Kvarvarande netto betalas till oss arvingar. Det känns mer rätt, men sänker utbytet av arvet(vilket pappa inte skulle gillat).

Ärva inventarier från pappas enskilda firma till våra enskilda firmor ger ju inga momsavdrag/undersottsavdrag. Inte alltid arvingar har enskild firma, hur gör man då?

Jag och min bror har en massa högskolepoäng, men räckte det inte. I kommer konsultation jurist innan arvskifte, men det vore bra att ha lite koll innan dess. Tänker att någon här borde varit i liknande sits och kan rådde?

Mvh
Nisse

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#849941 Det enklaste borde vara att ta kontakt med skattemyndigheten och fråga dem. Jag upplever att de är mycket serviceinriktade och bra på att förklara hur skattesystemet fungerar. Din fråga kanske inte kan besvaras av vem som helst på myndigheten men där finns garanterat någon som kan.

Rent principiellt tror jag att flera här har gett dig bra svar. Skatt för arv eller gåva är borttagen så det blir ingen. För näringsfastigheten gäller att du/ni blir med enskild firma och ska redovisa detta i deklarationen. Men jag vet inte om detta gäller från dag ett eller bara fr o m den dag ni vill göra kostnadssvdrag eller behöver redovisa intäkter. Ingångsvärden ärvs från tidigare ägare och för avskrivna inventarier bör det inte finnas något. Men som sagt, ring eller maila till skattemyndigheten. Och dela gärna med dig av svaren och utgången här i tråden. Det är lärorikt för fler som befinner sig i din situation.

Användarvisningsbild

Elis76  
#849954 Jag håller med @Torbjörn.

Skatteverket är oerhört serviceinriktade, det gäller bara att hitta fram till rätt person.

Jag renoverade en 200-årig gammal kulturhistorisk byggnad för snart tio år sedan som står på min gård där jag fick en hel del bidrag från Länsstyrelsen.
Den ingående momsen för hela renoveringen löpte på över 50.000 kronor och jag visste inte huruvida den var avdragsgill eller ej samt hur jag skulle deklarera bidraget och renoveringskostnaden.

Efter att ha blivit kopplad mellan olika personer hos Skatteverkets företagsgrupp, kom jag fram till en "tjej" som kunde detta. Jag fick beskriva mitt ärende i telefonen, sedan diskuterade vi det hela varpå hon behövde konsultera några kollegor. När hon återkom gav hon klara besked att jag kunde deklarera momsen som ingående moms, ta upp bidraget från Länsstyrelsen som momsfri intäkt och dra av hela renoveringskostnaden som underhåll av ekonomibyggnad.

Jag frågade om jag fick hänvisa till henne när jag lämnade in mina deklaratrioner:
- Det går bra svarade hon

Så jag bifogade hennes muntliga redogörelse till min deklaration och Skatteverket godkände den. Åtminstone hörde aldrig någon av sig.

😀

Sörlänningen  
nisse skrev:Hej,
Jag tycker det är konstigt att det inte finns klara besked att hitta på nätet. Det är inte direkt en krånglig eller ovanlig situation. Vi är två arvingar, så det blir ett dödsbo. Vi är helt överens om att hitta ett skattemässigt och korrekt avslut. Pappa hade ett par mindre skogsfastigheter och en knippe inventarier, helt eller delvis avskrivna.

Både jag och min bror är till åren komma och saknar egentligen något reellt behov av stort arv. Däremot vill vi inte, till pappas minne, vara dumma med hans kvarlåtenskap.

Vid möte med jurist fick vi veta att enskild firma s.a.s. dör med ägaren, dvs momsade inventarier kan ärvas av privatperson utan skattekonsekvenser. Det verkar märkligt då vi ju kan sälja dessa, köpa likvärdiga för pengarna och lyfta moms/skriva av fast inventarierna redan momsats/skrivits av i pappas enskilda firma? Det känns ju fel på något vis? Alternativet vore att dödsboet sålde inventarierna, betalar moms och skattar för vinsten. Kvarvarande netto betalas till oss arvingar. Det känns mer rätt, men sänker utbytet av arvet(vilket pappa inte skulle gillat).

Ärva inventarier från pappas enskilda firma till våra enskilda firmor ger ju inga momsavdrag/undersottsavdrag. Inte alltid arvingar har enskild firma, hur gör man då?

Jag och min bror har en massa högskolepoäng, men räckte det inte. I kommer konsultation jurist innan arvskifte, men det vore bra att ha lite koll innan dess. Tänker att någon här borde varit i liknande sits och kan rådde?

Mvh
Nisse

Jag tror at juristen har rätt. I enskilda firmor är ju allt privat egendom och alla begränsningar är relaterade till personen som är identisk med företaget. Jag tror att det måste bli normal privat egendom vid arv.

#849961 Jag tror flera i tråden har rätt. Man borde köpa ut inventarierna och hantera moms, deklaration etc. Det blir rejält krångligare, vilket vi gärna undviker. Det finns visserligen underskott i EF, men vi funderar på att låta det brinna inne för att slippa driva dödsboet längre än nödvändigt.

Ärver man privat kan man ju senare köpa in inventarierna till enskild firma för marknadsvärde och få avskrivningsunderlag. Mycket enklare, men känns lite som fusk?

1,5 tim kötid till SKV😁

TS

aho  
#849962 Om man vill roa sig med att läsa om ämnet på modern kanslisvenska så kan man kolla här:
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 31699.html

Den här passusen verkar vara relevant i det här fallet:
Om samtliga tillgångar i dödsboets näringsverksamhet i och med skiftet införlivas i arvtagarnas respektive privatförmögenhet får boets näringsverksamhet anses ha upphört och uttagsbeskattning ska ske hos dödsboet vid skiftet.

Användarvisningsbild

Elis76  
nisse skrev:Jag tror flera i tråden har rätt. Man borde köpa ut inventarierna och hantera moms, deklaration etc. Det blir rejält krångligare, vilket vi gärna undviker. Det finns visserligen underskott i EF, men vi funderar på att låta det brinna inne för att slippa driva dödsboet längre än nödvändigt.

Ärver man privat kan man ju senare köpa in inventarierna till enskild firma för marknadsvärde och få avskrivningsunderlag. Mycket enklare, men känns lite som fusk?

1,5 tim kötid till SKV😁

Piano piano!!

Det är sommarsemester i hela Sverige. Vänta med att kontakta SKV till slutet av augusti eller september då alla är tillbaka på sina platser.

En annan fråga - hur mycket pengar pratar vi om?

#850029 Har nu pratat med med både SKV och ekonom på Norra. Verkar som att ingen ensamstående gubbe med skog någonsin dött tidigare! Mycket hmm, möjligen, beror på etc som svar.

Hursomhelst, uttagsbeskattning blir det om dödsboet plockar ut inventarier. Den beräknas på bedömt marknadsvärde och skattas som vid försäljning. Här kunde man ana att det inte är ovanligt att bedömningen ofta blir låg för att bespara dödsboet skatt. ”..men det är principiellt fel att göra så” 😀
Det värdet borde kunna utgöra avskrivningsbart anskaffningsvärde, men ingen kunde säga säkert. Ev måste ett faktiskt köp göras för att få med sig anskaffningsvärdet. Även om vi kan arvskifta tillbaka köpeskillingen med vändande post ska ju moms betalas som hänger kvar till maj 2025.

/Nisse

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#850033 Perfekt, då har Du fått svar.

Många som är förutseende ser till att skifta över sina fastigheter till nästa generation medan de ännu lever, medan andra dör med oförättat värv och lämpar över alla problem på arvingarna.

Själv fick jag ta över våran släktgård när jag var 18-år och gammelfolket fortfarande levde. Detta brukar jag lyfta fram på alla Norras skogsmöten när arvsskiften står på agendan och åhörarna är 80+ och ännu inte kommit till skott . . . . suck . . . . dubbelsuck

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850066 Usch ja, varför kan folk inte bara dö så snabbt som möjligt så man får ärva någon gång!

Hema  
Mangan skrev:Usch ja, varför kan folk inte bara dö så snabbt som möjligt så man får ärva någon gång!

Det är nog inte riktigt så tanken var. Utan det blir så mycket enklare om man tar diskussionen innan, såvida dödsfallet sker väldigt oväntat.
Men det är svårt, vad jag vet, så har inte mina föräldrar skrivit något testament. Trots att jag tagit upp frågan vid flera tillfällen.

#850093 Far hade redan skiftat ut stordelen av enskild firma och dödsboet borde vara enkelt att skifta och avsluta. Märkligt att rättsläget är osäkert när det borde vara rätt vanligt förekommande förhållanden.

TS
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).