mån 15 jul 2024, 02:01#849939
Hej,
Jag tycker det är konstigt att det inte finns klara besked att hitta på nätet. Det är inte direkt en krånglig eller ovanlig situation. Vi är två arvingar, så det blir ett dödsbo. Vi är helt överens om att hitta ett skattemässigt och korrekt avslut. Pappa hade ett par mindre skogsfastigheter och en knippe inventarier, helt eller delvis avskrivna.
Både jag och min bror är till åren komma och saknar egentligen något reellt behov av stort arv. Däremot vill vi inte, till pappas minne, vara dumma med hans kvarlåtenskap.
Vid möte med jurist fick vi veta att enskild firma s.a.s. dör med ägaren, dvs momsade inventarier kan ärvas av privatperson utan skattekonsekvenser. Det verkar märkligt då vi ju kan sälja dessa, köpa likvärdiga för pengarna och lyfta moms/skriva av fast inventarierna redan momsats/skrivits av i pappas enskilda firma? Det känns ju fel på något vis? Alternativet vore att dödsboet sålde inventarierna, betalar moms och skattar för vinsten. Kvarvarande netto betalas till oss arvingar. Det känns mer rätt, men sänker utbytet av arvet(vilket pappa inte skulle gillat).
Ärva inventarier från pappas enskilda firma till våra enskilda firmor ger ju inga momsavdrag/undersottsavdrag. Inte alltid arvingar har enskild firma, hur gör man då?
Jag och min bror har en massa högskolepoäng, men räckte det inte. I kommer konsultation jurist innan arvskifte, men det vore bra att ha lite koll innan dess. Tänker att någon här borde varit i liknande sits och kan rådde?
Mvh
Nisse