Skogsekonomi

Ungskog - en icke räntekänslig statsskuldsväxel?

2 inlägg 978 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ungskog - en icke räntekänslig statsskuldsväxel?

Skogz  
#840862 I samband med ränteökningarna under 2022-2023 så har det blivit smärtsamt uppenbart hur räntan påverkar värdet av tillgångar som löper under lång tid. Pengar idag och pengar i framtiden har olika värde på grund av räntan. Det bygger helt enkelt på principen att en hundring idag motsvarar 110 kr om ett år vid en räntefot på 10%. Ett exempel är Österrikes 100-åriga statsskuldsväxel som tappat 75% av sitt värde sedan årsskiftet 2020/2021
Bild

Ungskogen - en långfristig statsskuldsväxel?
En investering i ett ungsskogsskifte är en investering som är tätt förknippad med obefintligt kassaflöde. Det är löpande vägavgifter, försäkringskostnader, röjningskostnader. Till synes blöder plånboken men pengarna växer ändå. Pengar som sitter i de fasta träden och frigörs inte förrän långt senare i framtiden. I mångt och mycket är det en kapitalintensiv investering vi pratar om och med alla kapitalintensiva investeringar så varierar deras marknadsvärde med räntan - eller? Det verkar inte vara givet för ungsskogsskiften.
Bild

Räntekänsligheten vacklar
Som det går att se har priserna fallit sedan räntan ökade under 2022. Så en viss räntekänslighet finns det, men denna prisstatistik är ihopbakad med alla sorters fastigheter, även de virkesrika, som på grund av ökade virkespriser fått en prisstabilisering. Sannolikt är priset för en ungsskogsfastighet inte värst mycket billigare idag än vad det var under 2021 när räntan gick att binda i 10 år på 1.5%.
Är det då rimligt att en - i praktiken långfristig statsskuldsväxel - handlas till samma pris vid 5% som 1,5% ränta?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ungskog - en icke räntekänslig statsskuldsväxel?

rokon  
#840897
Skogz skrev:I samband med ränteökningarna under 2022-2023 så har det blivit smärtsamt uppenbart hur räntan påverkar värdet av tillgångar som löper under lång tid. Pengar idag och pengar i framtiden har olika värde på grund av räntan. Det bygger helt enkelt på principen att en hundring idag motsvarar 110 kr om ett år vid en räntefot på 10%. Ett exempel är Österrikes 100-åriga statsskuldsväxel som tappat 75% av sitt värde sedan årsskiftet 2020/2021
Bild

Ungskogen - en långfristig statsskuldsväxel?
En investering i ett ungsskogsskifte är en investering som är tätt förknippad med obefintligt kassaflöde. Det är löpande vägavgifter, försäkringskostnader, röjningskostnader. Till synes blöder plånboken men pengarna växer ändå. Pengar som sitter i de fasta träden och frigörs inte förrän långt senare i framtiden. I mångt och mycket är det en kapitalintensiv investering vi pratar om och med alla kapitalintensiva investeringar så varierar deras marknadsvärde med räntan - eller? Det verkar inte vara givet för ungsskogsskiften.
Bild

Räntekänsligheten vacklar
Som det går att se har priserna fallit sedan räntan ökade under 2022. Så en viss räntekänslighet finns det, men denna prisstatistik är ihopbakad med alla sorters fastigheter, även de virkesrika, som på grund av ökade virkespriser fått en prisstabilisering. Sannolikt är priset för en ungsskogsfastighet inte värst mycket billigare idag än vad det var under 2021 när räntan gick att binda i 10 år på 1.5%.
Är det då rimligt att en - i praktiken långfristig statsskuldsväxel - handlas till samma pris vid 5% som 1,5% ränta?

Tack för ditt bidrag med denna tråd Skogz, intressant ämne! Det där med ungskog och alternativ placering och ekonomi.
Jag hade en skaplig sudd kontanter året 2008-2009 och undrade hur jag skulle förvalta mitt strävsamt samlade kapital, finansmarknaderna gungade vid och efter Lehmankraschen 2008, den statliga Bankgarantin låg då endast på 250000kr och jag anade att detta såg väldigt illa ut, jag som inte är politiskt aktiv kollade då snabbt upp vilka inom Gävleborgs ländär jag då bodde som satt i riksstan och ringde upp en Centerpartist.
Vilken tur jag hade han var mycket insatt i ämnet, vart en fullträff, jag frågade honom vad skall jag göra för att säkra mitt kapital om bankerna kraschar? En statlig bankgaranti på endast 250000 är alldeles för lågt, Det blev ett mycket intressant samtal och han höll på att avsluta vårt samtal med att säga att han skulle ta detta i beaktande inför nästa gång finansmarknaderna gungar, ja svarade då honom skarpt! Då är det försent det måste åtgärdas med det snaraste, bankgarantin måste höjas till 500.000 kr. Detta samtal var en fredag, på söndag eftermiddag kom beskedet via nyhetsutsändningar att den statliga Bankgarantin höjdes till 500.000kr!
Jag såg framför mig att vi skulle få en liknande situation med låga räntor framöver efter att studerat hur Japan var i ett sådant läge sedan många år.
Vad göra köpa aktier eller fonder? Jag hade redan ett skogskifte i Norrbotten med en del äldre skog, efter mina funderingar så beslöt jag mig att annamma erbjudandet från Statliga Sveaskog att försöka få till stånd ett tillköp till mitt skifte då jag låg som en ö i deras jätteskifte på var det 100.000 eller 200.000 ha minns nu inte riktigt.
Nåväl det landade i att jag köpte till 122 ha produktiv skogsmark med mesta dels ungskog och röjskog jag uteslöt avsiktligt avverkningsbar skog, då jag ville åt ungskog.
Jag lånade upp 1.700.000kr från Swedbank lade till själv 465.000kr i kontanter och band lånen i 3 delar på 2år, 3 år respektive 5 år. Planerade sedan för avverkning av mitt äldsta bestånd samt en del gallring och kunde sedan lösa lån för drygt 1 miljon på ett bräde, då räntan kortsiktigt tickade upp, och jag fick för dålig rabatt.
I övrigt så är jag vad som kallas fattigpensionär då jag levt utan socialt försäkringsskydd under större delen av mitt liv och har således ingen tjänstepension ej haft någon arbetslöshetsförsäkring sedan våren 1979.
Att ha en mager ekonomiskt inflöde kan skärpa hur man agerar, och jag ångrar ej mitt tillköp av mark som ökade mitt innehav nästan 3 falldikt.
Jag har jämfört 2 skogsskiften för ca 2 år sedan som Roger Akelius köpt i Norrbotten och sett att det han har betalat ligger inom spannet på min värdering, så jag menar det kan vara fullt möjligt att genomföra kloka skogsköp även för icke miljonärer, men att redan ha ett skifte är en fördel, dessutom hade jag förlustavdrag!
Jag tycker skogen ger mig en ekonomisk trygghet med årlig tillväxt där jag de flesta år ej tar ut någon avkastning, jag lever hellre sparsamt.
Det är också en glädje att gå i sin ungskog och röjskog som jag röjt och se resultatet samt tillväxten i volym % som vida överstiger vad jag annars skulle ha förmått med andra alternativ.
Jag gav 294 kr m3 stående ungskog vars värde väl stigit med ca20 % sedan 2009 per m3. Och jämfört med antal kubik som jag då hade tycker jag nu är gigantiskt, men ej så mycket slutavverkningsbart.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).