Skogsekonomi

Är priserna på prislista inkl. moms?

10 inlägg 2209 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är priserna på prislista inkl. moms?

Skogz  
#812205 Hej!

Är priserna som man ser i en pristlista inkl. moms?
Dvs 800 kr fubben i prislistan blir i praktiken 640 kr för mig?

TS
Landshypotek Bank

Re: Är priserna på prislista inkl. moms?

alias  
Skogz skrev:Hej!

Nej. Priserna anges + moms.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Skogz  
alias skrev:
Skogz skrev:Hej!

Nej. Priserna anges + moms.

MVH
Alias

Så om jag säljer för 1000 kr fubben så kommer jag få 1250 kr fubben men sen behöva skicka 250 kr till SKV?

TS
Användarvisningsbild

parhal  
#812224 Japp

Användarvisningsbild

Skogz  
parhal skrev:Japp

Kan man förvara momspengarna på skogslikvidkonto över nyår och därmed öka ens kapitalunderlag med statens pengar? 😉
En till fråga, när man begär förskott på avverkningsuppdrag, t.ex. 50%, är det då 50% på totalbeloppet eller exkl. moms?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#812229 Alla skogsaffärer görs exklusive moms.

Utgående moms som man erhållit när man sålt virke från sin skog kan sparas på skogslikvidkonto över årsskiftet under förutsättning att man redovisar momsen årsvis och har en årsomsättning mindre än 1 MSEK. Redovisar man momsen kvartals- eller månadsvis finns inte direkt samma möjlighet.

alias  
Skogz skrev:
parhal skrev:Japp

Kan man förvara momspengarna på skogslikvidkonto över nyår och därmed öka ens kapitalunderlag med statens pengar? 😉
En till fråga, när man begär förskott på avverkningsuppdrag, t.ex. 50%, är det då 50% på totalbeloppet eller exkl. moms?

Med tanke på alla dina trådar här på forumet om ekonomi-/skattefrågor så tror jag att du hade varit betjänt av att gå en grundläggande kurs i externredovisning samt läsa på SKV:s publikationer för näringsverksamhet/enskilda firmor på deras hemsida.

För att besvara din fråga så kan även momspengarna stå på ett skogslikvidkonto över årsskiftet, men då har du samtidigt en momsskuld till staten på samma summa, så det tar ut vartannat gällande det redovisade kapitalunderlaget i verksamheten.

50 % exkl. moms (själva procentsatsen är ju förhandlingsbar, som mycket annat i ett AU).

MVH
Alias

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812253 Har varit med om att en köpare hållit inne momsen på ett förskott och hävdat att ett förskott inte är momsbelagt. Låter galet i min värld.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812261 Nja, jag tror köparen har en poäng. Momsredovisning sker ofta vid slutredovisning av uppdraget när affären är fullt ut genomförd. Ett förskott kan gå tillbaka om affären avbryts och då är det ett helsike att få tillbaka momspengarna.

Man kan säkert redovisa moms i delar för uppdraget men jag tror inte att den fördelen uppväger risken om något går galet med affären.

Användarvisningsbild

Elis76  
#812263 Man brukar göra ett tillägg i kontraktet att innehållen moms löper med ränta tills den utbetalas.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).