Skogsekonomi

Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

18 inlägg 2729 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Humlas  
#796801 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lant ... or-hushall

Ska vi alla små skogsägare som deklarera med NE-bilaga och som fått elstöd behöva betala tillbaka nu?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796804 Om du har gjort avdrag för el i verksamheten, ja. Annars Nej.

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Humlas  
#796808
Skogsola skrev:Om du har gjort avdrag för el i verksamheten, ja. Annars Nej.


Men hur ska myndigheterna veta det? Antar ett elkostnad man vill göra avdrag för ska redovisas i
"R6: Övriga externa kostnader" dvs det är inte särredovisat på något sätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796810 Där har de något att bita i. Kan de orka fråga allihop? Eller de med höga belopp bara?

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

alias  
#796814
Humlas skrev:
Skogsola skrev:Om du har gjort avdrag för el i verksamheten, ja. Annars Nej.


Men hur ska myndigheterna veta det? Antar ett elkostnad man vill göra avdrag för ska redovisas i
"R6: Övriga externa kostnader" dvs det är inte särredovisat på något sätt.


Om du har bokfört din elfaktura så borde den ha hamnat i posten R6 på NE-bilagan och då skulle jag vilja hävda att den privata hushållselen ska lyftas tillbaka i R13. Har du inte bokfört elfakturan så hade jag valt att redovisa elen som är hänförlig till näringsdelen i R16.

Sen hur myndigheterna ska kunna hålla koll på detta vågar jag inte uttala mig om.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Elis76  
#796818 Här kan man läsa om skattemässiga justeringar i NE-bilagan.

https://www.skatteverket.se/foretag/inkomstdeklaration/enskildnaringsverksamhet/hurdufyllerinebilagan/skattemassigajusteringar.4.361dc8c15312eff6fd2c7d1.html

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Bosse1  
#796822 Det är böndernas fel, iallafal om man är LRFare 🤣 verkar lite marinerat.

1679390198_hatobject.png

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796833 Ja, jag fick ju elstöd för gården. Inte använder jag mycket el i verksamheten direkt, och gör heller inga avdrag. Det mesta går åt att hålla huset frostfritt när jag inte är där.

Så hur tänkte FK lösa detta?

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Tralsmo  
#796873
Mangan skrev:Ja, jag fick ju elstöd för gården. Inte använder jag mycket el i verksamheten direkt, och gör heller inga avdrag. Det mesta går åt att hålla huset frostfritt när jag inte är där.

Så hur tänkte FK lösa detta?


Har du inte gjort avdrag för de kan du nog vara rätt lugn mangan.

Ja har samma men har gjort avdrag på hälften el vilket nog är lite .
Merparten har ja i verksamheten.

Ja Fick 7500kr å får ja betala tillbaka hälften så kan ja leva me de.

Det tråkiga är ju att administrationen lär ju äta upp mer än va dom får tillbaka.
Om de nu blir så?

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

jannee  
#796875 Fick tillbaka en "bra" slant, av den totala elförbrukningen använder jag 5 000 kWh privat resten belastar rörelsen.
Det är skulltorkarna och utgödslingen som tar "lite" ström.

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Torbjörn Johnsen  
#796905 Det blir väl mer av en redovisningsfråga? Om man har sitt abonnemang och fått stödet privat (enskild firma) så kommer man ju inte att få något när stöden till företag betalas ut. Har man inte fått det privat utan har abonnemanget på jordbruksföretaget så kommer man att få stödet senare i stället men som jag uppfattar det på samma nivå per kWh.

Det singlar ju ner till hur man redovisar det i deklarationen. Har man tagit upp näringens förbrukning som en kostnad så gissar jag att Skattemyndigheten tycker att man ska ta upp näringens andel av stödet som en intäkt oavsett om man fått det privat eller som företag. Hur de nu ska kunna kontrollera det...?

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796906 Jag tror de går på om nätägaren anger om det är företagsabonnemang eller privatabonnemang.

Nej, det kan väl kolla lika lite som de kollar hur mycket du du har fördelat privat/jordbruket. De får göra någon slags revision som stickprov helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Elis76  
#796912 Skatteverket skulle kunna korrelera Försäkringskassans uppgifter mot skattemässiga justeringar för de som lämnat in en NE-bilaga för att på så sätt få en uppfattning om det finns något upptaget i de rutorna som @alias nämner tidigare i denna tråd. Därefter skulle man kunna tänka sig att de begär in mera uppgifter från deklaranten, exempelvis bokföringen.

Det är oerhört svårt att veta om något kommer att ske, det är nog bara att avvakta.

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796914 Jasså, gör ni inte det i bokföringen direkt? Det gör jag med all "delade" fakturor typ gårdsförsäkring och medlemskap LRF. Det hamnar som eget uttag, och där hamnar ju allt annat man tar ut från näringsverksamheten under året

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare fick elstöd avsett för hushåll

Sjögården  
#796921 Bokför all elkostnad på företaget och bokför hushållsförbrukningen vid årsbokslutet som förmån av eget uttag.
Innebär att både elstöd och punktskatter på el som återbetalas krediteras på kontot för el.
Har tre abonnemang med både privat förbrukning och företagsförbrukning så det blir lättast så.
Har inte fått något elstöd denna gång ännu men förbrukar ca 70000 kwh så är väl bortsorterad så här långt..😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).