Skogsekonomi

Tillägg, certifiering, NO och NS

9 inlägg 1502 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillägg, certifiering, NO och NS

Sommar  
#791903 Undrar vad som gäller, ser att jag fått lite olika tillägg, i något fall inget alls, när jag sålt virke efter granbarkborreangrepp och snöbrott. Hur är det för er som har frivillig avsättning på ca 6 hektar, både NS och NO och grön skogsbruksplan? Och vad kan man säga till virkesköpare som inte ger något alls trots vetskapen? Inte bästa förhandlingsläget vid barkborreangrepp och snöbrott, men känner att man är lite intressantare som kund i nuläget.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Tillägg, certifiering, NO och NS

Svenpa  
#792302 Är du certifierad? Standard numera är väl premie 40 kr / fub för dubbelcert. 👍 och det gäller väl på samtliga sortiment.

Avatar Fallback

Re: Tillägg, certifiering, NO och NS

Sommar  
#792342 Tack! Bra fråga, en del anser det, andra inte. Någon som har Mellanskogs medlemscertifiering? Gäller den i så fall om man i några fall säljer direkt till skogsbolag eller sågverk?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillägg, certifiering, NO och NS

alias  
#792349
Sommar skrev:Tack! Bra fråga, en del anser det, andra inte. Någon som har Mellanskogs medlemscertifiering? Gäller den i så fall om man i några fall säljer direkt till skogsbolag eller sågverk?


Du måste ha skrivit under ett certifieringsavtal för att vara certifierad. Det är först då du åtar dig att följa FSC:s och/eller PEFC:s standarder.

Att bara ha en "grön plan" gör dig inte certifierad, då du inte åtar dig att följa dess förslag på naturvårdsavsättningar m.m.

Jag har varit certifierad via Södra och har fått certifieringspremier även vid affärer med andra aktörer.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tillägg, certifiering, NO och NS

Elis76  
#792355 Norra har motsvarande certifieringar som Södra med premietillägg.

Grön plan räcker inte som @alias skriver.

Avatar Fallback

Re: Tillägg, certifiering, NO och NS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792356 Södra har ett extra tillägg nu, om man har mer än 5% (?) NO+NS så får man några kr till. Jag fick 5 kr/m3fub senast.

1676307103_skaermbild_fran_2023-02-13_17-51-10.png

Användarvisningsbild

Re: Tillägg, certifiering, NO och NS

Elis76  
#792357 @Mangan

Vad innebär (döljer sig bakom) "Svenskt Trä" respektive "Naturvårdspremie" jag som inte är Södramedlem?

Avatar Fallback

Re: Tillägg, certifiering, NO och NS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792360 Naturvårdspremiern är den jag nämnde, beror på arealen NO+NS i din skog.

Svensk Trä är avdrag med 60 öre per fub som går till marknadsföring.

https://www.svenskttra.se/

Användarvisningsbild

Re: Tillägg, certifiering, NO och NS

Elis76  
#792362 Just det.

Tack tack!

🌲

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).