Skogsekonomi

Skogsavdrag ny fastighet

10 inlägg 1975 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsavdrag ny fastighet

Hakbo  
#791717 Hej!

Jag äger fastighet nr 1 (som jag fått i gåva och det finns inget utrymme till skogsavdrag).
Jag köper fastighet nr 2 och får utrymme för skogsavdrag.
Om jag gör en avverkning på fastighet nr 1, kan jag då utnyttja skogsavdraget?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag ny fastighet

Andersleufven  
#791719 Det skulle jag kalla att du har möjlighet för rationaliseringsförvärv, ännu bättre möjlighet än Skogsavdrag. Kolla på Skatteverket, de har bra och pedagogiska sidor!

Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag ny fastighet

Sörlänningen  
#791724 Nja. Rationaliseringsförvärv är väl genom praxis så att det nästan bara godkänns om den nya totala ytan korsar 400ha-gränsen. I normala fall kan man hävda rationaliseringsförvärv om man innan tillköp hade under 400ha och efter köpet över 400ha. Det är en rätt olycklig praxis, särskilt för att 400ha betyder så olika i olika delar av landet. I söder är det en riktigt stor fastighet och innebär en relativt stor förmögenhet (i kommunen där jag bor finns det bara en privat skogsägare med över 400ha), medan det i norr är något helt annat.

Men om OP korsar den gränsen stämmer det ju.

Som svar på OP:s fråga så är min uppfattning att man för skogsavdraget kan avverka även på den marken som är ägd sedan tidigare. Jag uppfattar Skatteverkets förklaring som att det är mer strikta regler för att använda rationaliseringsavdraget.

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag ny fastighet

Andersleufven  
#791728 Håller med, beror som sagt på storlek i ha. Men Skogsavdrag ska nog inte vara några problem. Där får du 50% av Köpeskillingen på den nya i möjligt avdrag. Min uppfattning är att du kan hugga på vilken som helst.

Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag ny fastighet

Sörlänningen  
#791737
Sörlänningen skrev:Nja. Rationaliseringsförvärv är väl genom praxis så att det nästan bara godkänns om den nya totala ytan korsar 400ha-gränsen. I normala fall kan man hävda rationaliseringsförvärv om man innan tillköp hade under 400ha och efter köpet över 400ha. Det är en rätt olycklig praxis, särskilt för att 400ha betyder så olika i olika delar av landet. I söder är det en riktigt stor fastighet och innebär en relativt stor förmögenhet (i kommunen där jag bor finns det bara en privat skogsägare med över 400ha), medan det i norr är något helt annat.

Men om OP korsar den gränsen stämmer det ju.

Som svar på OP:s fråga så är min uppfattning att man för skogsavdraget kan avverka även på den marken som är ägd sedan tidigare. Jag uppfattar Skatteverkets förklaring som att det är mer strikta regler för att använda rationaliseringsavdraget.


Kollade upp hur det verkligen är: Både rationaliseringsförvärv och vanligt skogsavdrag gäller ger rätt till avdrag på skogsinkomster från både sedan tidigare ägd skog och den nyanskaffade. Här kan man läsa: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 31292.html

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag ny fastighet

stackenas  
#791743 Bägge är skogsavdrag men vid vanligt marknadsköp är skogsavdragsutrymmet 50% av köpesumman för skog och vid rationaliseringsförvärv 100%.

Ska som jag förstått det vara möjligt att göra avsteg från 400ha-gränsen om man kan motivera varför på ett riktigt bra sätt. Kan ju vara myt också 😇

Edit..såg frågan i trådarbeten nu, det ska gå att använda det nyköpta skogsavdragsutrymmet på avverkning på den gamla fastigheten. Men jag hade rådfrågat någon skattekunnig för säkerhets skull innan tillköp.

Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag ny fastighet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791745 Fel igen. Det totala avdragsutrymmet är lika oavsett. Men man når dit fortare vid rationaliseringsfövärv. Det är inte meningen att det ska vara enkelt.

Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag ny fastighet

alias  
#791747
stackenas skrev:Bägge är skogsavdrag men vid vanligt marknadsköp är skogsavdragsutrymmet 50% av köpesumman för skog och vid rationaliseringsförvärv 100%.

Ska som jag förstått det vara möjligt att göra avsteg från 400ha-gränsen om man kan motivera varför på ett riktigt bra sätt. Kan ju vara myt också 😇

Edit..såg frågan i trådarbeten nu, det ska gå att använda det nyköpta skogsavdragsutrymmet på avverkning på den gamla fastigheten. Men jag hade rådfrågat någon skattekunnig för säkerhets skull innan tillköp.


Det där vågar jag lova att du har missuppfattat!

Vid rationaliseringsförvärv förblir det totala möjliga skogsavdragsutrymmet lika stort som vid ett normalt förvärv, men man behöver avverka för en mindre summa, än vad som hade varit fallet annars, för att kunna nyttja skogsavdraget.

Edit: såg att Skogsola hade svarat ungefär samma sak medan jag skrev detta.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag ny fastighet

Elis76  
#791755 Här är en intressant inlaga om rationsliseringsförvärv av nestorn inom skogsbeskattning - Urban Rydin

https://www.atl.nu/aterstall-rattslaget-for-rationaliseringsforvarv

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag ny fastighet

stackenas  
#791849
alias skrev:
stackenas skrev:Bägge är skogsavdrag men vid vanligt marknadsköp är skogsavdragsutrymmet 50% av köpesumman för skog och vid rationaliseringsförvärv 100%.

Ska som jag förstått det vara möjligt att göra avsteg från 400ha-gränsen om man kan motivera varför på ett riktigt bra sätt. Kan ju vara myt också 😇

Edit..såg frågan i trådarbeten nu, det ska gå att använda det nyköpta skogsavdragsutrymmet på avverkning på den gamla fastigheten. Men jag hade rådfrågat någon skattekunnig för säkerhets skull innan tillköp.


Det där vågar jag lova att du har missuppfattat!

Vid rationaliseringsförvärv förblir det totala möjliga skogsavdragsutrymmet lika stort som vid ett normalt förvärv, men man behöver avverka för en mindre summa, än vad som hade varit fallet annars, för att kunna nyttja skogsavdraget.

Edit: såg att Skogsola hade svarat ungefär samma sak medan jag skrev detta.

MVH
Alias



Ni har helt rätt, jag vet inte var hjärnan var när jag skrev igår 😂

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).