Skogsekonomi

Köpa inkråm- När?

5 inlägg 1522 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa inkråm- När?

Jobba på du bara  
#791698 Hej

Vi gjorde en generationsväxling i fjol där jag tog över en skogsfastighet som min far lämnade över. Därav kommer han avsluta sin enskilda näringsverksamhet efter att ha gjort bokslut och deklaration i år.

Han har ett antal maskiner köpta i och gjort avdrag för i näringsverksamheten som jag eventuellt på sikt ska köpa av han.

-Finns det nån fördel med att göra det innan han avregistrerar företaget? Tänker typ avdrag, moms osv.

-Alternativt vad är fördelar med att vänta till efter han avregistrerat företaget?

(Vill såklart inte att säljaren drabbas av något ofördelaktigt heller…)

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Köpa inkråm- När?

Elis76  
#791757 Enklast är att reglera allt detta innan verksamheten avvecklas. Det blir annars ytterligare en skattedimension om man skall blanda in den privata ekonomin.

Användarvisningsbild

Jobba på du bara  
#791775 Ok. Hur då menar du med skattedimension?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#791776 Det kan exempelvis vara avdrag och avskrivningar som behöver återföras till beskattning av din far när han avvecklar sin verksamhet.

Vidare är man som privatperson inte momsregistrerad, vilket innebär att ditt företag inte kan redovisa moms på inköp av din far om han säljer något privat. Å andra sidan behöver fadern redovisa utgående moms på inventarier han säljer till dig i verksamheten och Du kan då redovisa motsvarande belopp som ingående moms.

Har fadern sparade underskottsavdrag kan han minska dem med försäljningsintäkten av inventarier han säljer till dig.

https://skatteverket.se/foretag/drivaforetag/avslutaforetag/avslutaenskildnaringsverksamhet/nebilagavidavslutadnaringsverksamhet.4.3152d9ac158968eb8fd34c8.html?q=ne

https://www.verksamt.se/avveckla/enskild-naringsverksamhet/avsluta

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791810 Ett snabbt försök att förklara varför det troligast är bäst att reglera allt innan verksamheten avvecklas:

Den första bilden beräknar skatten om säljaren inte har avdragsutrymme för hela värdet av inventarien utan får betala 33% skatt på vinsten. Den andra bilden beräknar skatten om avdragsutrymme finns.

Om försäljningen sker efter att företaget avslutats så måste säljaren ändå köpa ut inventarien innan företaget avslutas och därmed betala moms som inte kan dras av någonstans.

I båda fallen är det bäst att genomföra affären medan det säljande företaget fortfarande existerar.

Någon som tycker att beräkningen inte stämmer?

1675869353_skaermklipp1.jpg

1675869363_skaermklipp2.jpg

Morrrr!! Varför skall Skogsforum lägga till en logga? Jag fick göra om skärmklippen för att slutsumman försvann!

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).