Skogsekonomi

Fastighetspriserna skenar men prisvärd skog i norr?

43 inlägg 8966 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fastighetspriserna skenar men prisvärd skog i norr?

Torbjörn Johnsen  
#788863 SVEFA presenterar ny prisstatistik över priset på skogsmark 2022. Priserna har formligen skenat och 18 län har tvåsiffriga prisökningar i procent. Högst i pristoppen ligger Skåne där man nu får betala i genomsnitt 1000 kr/m3sk för skogsmark. 180 kronor mer än priset 2021. Störst prisökningstakt har Västernorrlands län med 23,3% prisökning följt av Skåne, Jämtland och Jönköping som alla har prisökningstakt över 20%. En prisdrivande orsak till de kraftiga prisökningar är enligt Svefa att några mycket förmögna privatpersoner investerar i skogsmark i stor skala och över stora delar av landet.

1673860793_svefa-prisutveckling.jpg

Virkespriset ökar snabbare än fastighetspriset
Prisutvecklingen i många län kan tyckas helt hysterisk men det finns en hel del intressanta nyanser att reflektera över. Jag har sammanställt en lista över de län som har de lägsta priserna. Tittar man på hur mycket priset har ökat per m3sk så finns det flera län här där virkespriserna under 2022 ökat betydligt mer än fastighetspriserna.

1673876376_svefa-lägst-fastighetspriser-2022.jpg

Prisvärt i prisdiket?
Tittar man på flera av länen i det s k "Prisdiket" i Svealand så har prisökningarna på skogsfastigheter där varit måttlig räknat i kronor per kubikmeter. I Uppsala och Västmanland har priset bara ökat med 20 kr/m3sk, i Värmland med 45 kr och i Örebro med 60 kr/m3sk. Vi har under 2022 och början av 2023 sett prishöjningar på virket både i prisdiket och i norra Sverige.

Rotnettot närmar sig fastighetspriset?
Tittar man i listan över skogsfastighetspriser per m3sk här ovan så kan man nog anta att det i flera län nu går att få rotnetton i samma härad som fastighetspriset. Tack vare att virkespriserna stigit snabbare än skogsfastighetspriserna så förändras kalkylen till det bättre. Det gäller inte minst i norra Sverige som har haft de lägsta skogsfastighetspriserna men där det nu verkar röra på sig in en positiv rikning vad gäller virkesprisfronten.

En ökande virkesbrist i Östersjöregionen och i stora delar av Europa, kryddat med stort vedbehov för energi, har lett till att priserna på timmer och massaved har stigit kraftigt. Sverige har tyvärr släpat efter i denna prisutveckling och Sverige har varit ett "Europeiskt prisdike". Nu ser vi tendenser till en positiv utveckling för främst ved- och masavedspriser och det finns anledning att tro att den svenska skogsindustrin kommer att få betala lika mycket för skogsråvaran som sina europeiska kollegor. Svensk skogsindustri kommer ändå att vara konkurrenskraftig givet att den har en fördelaktigare energisituation än vad som är fallet på kontinenten. Den dagen det Europeiska prisdiket fylls igen och Sverige får Europeiska virkespriser så kommer Svefas skogsfastighetspriser i många av Sveriges län framstå som mycket prisvärda!
Kanske till och med län i den här listan?

1673876286_svefa-fastighetspriser-2022-högst.jpg

Man kanske kan utgå från att de här förmögna privatpersonerna vet vad de sysslar med när de köper skog så att mäklarkontoren glöder? Anledningen till att de blivit förmögna kan ju vara att det haft näsa för affärer.

Här kan du läsa mer om Svefas skogsmarkspriser.

Disclaimer: Det är ju givetvis inte bara virkespriset som påverkar värdet av en skogsfastighet. Markens produktionsförmåga, boniteten, skiljer sig mycket mellan Sveriges län och där ligger Skåne i topp vilket givetvis påverkar värdet.

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Fastighetspriserna skenar men prisvärd skog i norr?

Suneland  
#788870 I Västernorrland och Jämtland är det tre bokstäver som pressar upp priserna genom att köpa upp all bondskog dom kan.. innehåller ett S och ett C samt ett A..

Senaste budgivningen jag var med på pressade SCA upp priset med över 15%.
Skulle inte förvåna mig om dom fått det 1000-tals ha dom gjort till vägar och vindkraftsverk till godo att köpa mer privatägd bondskog för.

isteskog  
Suneland skrev:I Västernorrland och Jämtland är det tre bokstäver som pressar upp priserna genom att köpa upp all bondskog dom kan.. innehåller ett S och ett C samt ett A..

Senaste budgivningen jag var med på pressade SCA upp priset med över 15%.
Skulle inte förvåna mig om dom fått det 1000-tals ha dom gjort till vägar och vindkraftsverk till godo att köpa mer privatägd bondskog för.

+ den fjällnära skogen som de sålt till staten och kan köpa motsvarande skog ute mot kusten där boniteten kanske är den dubbla och närheten till industrin är nog så viktig.
Här i Hälsingland har de också börjat köpa skog långt ifrån deras eget innehav. En oroande utveckling enligt mig!!!!!

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#788873 man kan ju råka stava a k e l i u s med....

isteskog  
Camaro1969 skrev:man kan ju råka stava a k e l i u s med....

Lika oroande när såna jorddrottar får härja fritt också.... 👎

Användarvisningsbild

Elis76  
#788900 En motsvarande regel som detta förslag kanske skulle vara något för att stoppa bolag och miljardärer att kanibalisera på skogfastigheter. Lagen om förvärvstillstånd är ju tämligen uddlös.

https://www.svt.se/mobileapp/text-tv/136

https://www.di.se/nyheter/mallorca-vill-forbjuda-utlandska-bostadskopare/

Användarvisningsbild

JörgenO  
#788915 Både Akelius och SCA är svenska. (Mallorca i länkarna ovanvill förbjuda utländskt ägande).

Sen tycker jag att man skall vara väldigt försiktig innan man ropar för högt om att förbjuda eller inskränka väl fungerande marknadsekonomi.

Jag tycker det är självklart att få köpa om jag bjuder högst… eller sälja till den som vill ge mest. Vem skulle annars få köpa? Den snåle grannen?

isteskog  
#788920 Nä, låt kapitalisterna som inte bor på fastigheterna köpa rubbet! Kom bara ihåg att släcka lyset när ni som sista bofaste fastighetsägare drar därifrån med några miljoner ....... 😉 😉

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788924 Om man går i skogen och ser alla övergivna backstugor, torp och gårdar skulle man tro det redan hänt.

ujja  
#788926 Man ser skillnaden när man åker till Norge som har sin boplikt, där finns levande landsbygd på ett helt annat sätt än i Sverige.

isteskog  
Mangan skrev:Om man går i skogen och ser alla övergivna backstugor, torp och gårdar skulle man tro det redan hänt.

Var väl andra orsaker som gjorde det, iaf i de södra delarna av Sverige. Här i Norr har det baggbölats för drygt 100 år sedan, sen följde utvecklingen den gängse i resten av Sverige. Den sista dödsstöten för småjordbruken var ju EG.

Användarvisningsbild

JörgenO  
isteskog skrev:Nä, låt kapitalisterna som inte bor på fastigheterna köpa rubbet! Kom bara ihåg att släcka lyset när ni som sista bofaste fastighetsägare drar därifrån med några miljoner ....... 😉 😉

Jo det var ju ett inlägg fullt med stabilt insiktsfulla argument👍.

Men hur skall man rangordna köpare då? Skall bara de som bor i byn få köpa min fastighet… kommunen? Grannkommunerna? Måste den som köper bosätta sig där även om han bor i kommunen? Och om det skall följa bosättningstvång för fastighetsköp… då kan inte ”lnomsocknes” köpa en andra skogsfastighet, eller…?

Eller skall man ge förtur till folk från storstäder som vill flytta till fastigheten? Dvs skall man rangordna köpare efter nettoinflyttning till kommunen. Blir inte de som redan bor på landet men inte äger skog ledsna då om storstadsbor/nettoinflyttare alltid har första tjing på ny skogsfastighet? Eller skall kommunfullmäktige ges makt att döma från fall till fall så det blir korrupt/ rättvist?

Och om man skall begränsa rika personers möjlighet till att köpa skog, skall det vara nån nettoförmögenhetsnivå som gör att du inte tillåts köpa skog eller skall det regleras efter hur du tjänat pengar. Tex, har du blivit rik genom att starta skogsentreprenadföretag, då är det OK. Men kommer pengarna från nåt storstadsaktigt som aktiespekulation… då kan du tyvärr inte köpa skogsfastighet.

Och alla inskränkningar påverkar priset negativt, kan vara värt att komma ihåg om du vill sälja.

Som jag sa i mitt förra inlägg… jag tror fri marknad är det som fungerar bäst, även för fastighetsaffärer.

Jag kan samtidigt se att främst glesbygdskommuner har problem med befolkningstillväxt och sysselsättning. Däremot vill jag hävda att det senare inte nödvändigtvis är beroende av det förra. Att äga skog och eller lantbruk har ALLTID varit förbehållet ett fåtal, oavsett var de valt att bo. Dvs… när Isteskog släcker lyset o ”drar till Italien med miljonerna”… ja då finns de flesta kommuninnevånarna fortfarande kvar, oavsett förvärvshinder eller inte.

isteskog  
#788934 Det är bosättningen som gör landsbygden levande! Har inga problem med att utomstående köper fastigheter bara de bosätter sig på fastigheten och bidrar till kommunen med sin skattning. Är det en ren skogsfastighet utan byggnader ska rågrannar och övriga i närområdet ha förtur. Sen ska ju fastigheterna inte slumpas bort, men jag tror att spekulationssköparnas intresse avtar om det finns vissa regler för bosättning m.m att följa. När jag släcker lyset så får någon som är intresserad av bosätta sig där och sköta om gården förtur, sen om det är mina barn eller någon utomstående får man väl se. viktigast för mig är ljuset tänds igen och den nye ägaren är en som bidrar till bygden.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
ujja skrev:Man ser skillnaden när man åker till Norge som har sin boplikt, där finns levande landsbygd på ett helt annat sätt än i Sverige.

Ja, och så har de lite oljepengar att spendera på landsbygdspolitik också😎

TS

80-90  
Torbjörn Johnsen skrev:
ujja skrev:Man ser skillnaden när man åker till Norge som har sin boplikt, där finns levande landsbygd på ett helt annat sätt än i Sverige.

Ja, och så har de lite oljepengar att spendera på landsbygdspolitik också😎

De har bo å drivplikt på fastigheter med mer än ca 10 ha ? Kan hända jag har fel på arealen. Men det är en hel det norrmän som köpt på sej stora arealer skog här i Värmland

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).