Skogsekonomi

Virkesbörsen, kan man lita på dem?

88 inlägg 18696 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

svampbob  
#816721
hfab skrev:
svampbob skrev:Någon fler här som ska lyssna på virkesstudion nu 19.00?

Har du lyssnat?
När kommer din recension?


Jag hade en hård dag igår var huvudperson hela dagen i olika sammanhang så när kvällen kom var jag helt slut. Somnade då och då under utsändningen.
Det var mest politisk korrekta gissningar. Att Sverige håller uppe sin export pga den svaga kronan.
Tomas Lundmark gav den största behållningen. Det går att lyssna i efterhand.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Camaro1969  
#816850 va lundmark med måste jag kolla å, annars ger jag inte mycket för virkesbörsen och deras mördande reklam...

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Skogz  
#817163 Genomförde en gratis skogsbruksplan på en polares nyköpta skifte och den visar 26%(!) större virkesvolym än planen.
Hur väl kan man lita på Virkesbörsens gratisplaner?

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

r93  
#817164
Skogz skrev:Genomförde en gratis skogsbruksplan på en polares nyköpta skifte och den visar 26%(!) större virkesvolym än planen.
Hur väl kan man lita på Virkesbörsens gratisplaner? Stämmer det så har polaren gjort ett sjukt köp.


Hur görs den då?

Görs den på traditionellt sätt? Eller är det satellit och laser, för det skulle jag inte lita en sekund på, bara att titta här på forat med gfc och nu senast skogsmonitor.. mer fel än rätt.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Skogz  
#817165
r93 skrev:
Skogz skrev:Genomförde en gratis skogsbruksplan på en polares nyköpta skifte och den visar 26%(!) större virkesvolym än planen.
Hur väl kan man lita på Virkesbörsens gratisplaner? Stämmer det så har polaren gjort ett sjukt köp.


Hur görs den då?

Görs den på traditionellt sätt? Eller är det satellit och laser, för det skulle jag inte lita en sekund på, bara att titta här på forat med gfc och nu senast skogsmonitor.. mer fel än rätt.

Jo det är ju satellit och laser. Har läst runt lite och fått uppfattningen om att den stämmer "hyffsat väl". Då om lasern visar 26% över så borde det väl ligga någonting i det? Ingen rök utan eld!
Om inte 26% så kanske iaf 5-15%?

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

r93  
#817167 Ja, eller är det mindre skog, jag vill mig minnas att gfc överskattade mina hyggen med över 30%

Så jag ger inte mycket för detta, men det är ju min personliga åsikt

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817169 Den stora skillnaden ligger nog i mer hur bra verktyget är på att dela in skogen autogenererat. Nedan kommer lite bilder på min skog med det verktyget som vi börjat ta fram. Finns just nu bara i testmijlö hos anställda.

Hittade tyvärr inte någon bild på kartan från virkesbösen. Måste raderat den bilden. Men volymen mellan min plan och virkesbörsen skilde 82% mer i min plan

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

MNskog  
#817193 Naturligtvis ger "data planer" sämre noggrannhet än riktiga planer där varje avdelning fältbesöks. Det är ju lika med Skogsvinge, Skogshubben m, fl. Se det mer som en kul grej. Det som däremot kan ge något med virkesbörsen är affärsinformationen. När de når en lite större volym kan de välja att skapa en prisstatestik som de kan göra tillgänglig för sina betalande medlemmar. En sådan statistik på avslutade affärer skulle jag lätt betala 999 kr för att ta del av. Med den så får vi bättre kunskap och transparansen går mot Finsk modell vilket ger betydligt bättre virkespriser.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

lezginka  
#821179 Ni som har lagt ut poster på virkesbörsen.
Hur många anbud har ni fått ?
Redovisas alla anbud ?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

toker72  
#821242 Har använt dom 1 gång fick nog in 9 anbud tror jag det var men vissa var av typen att dom skickade prislistan och sen stod det vad dom tog för skördning och skotning per fub vissa var ett pris rakt över per fub och nån hade ett pris per fub för timmer och massa och sen ett lägre för brännved.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

nissebrun  
#821389 Jag har använt dom nu i dagarna i Värmland. Jag skall avverka lite drygt 1000kubikmeter och har tänkt skota själv med traktor och vagn.
Via virkesbörsen fick jag in tio anbud och de drog priserna på de tre högsta anbuden för mig på telefon. Man kan väl säga att priserna på grantimmer/ talltimmer var cirka 200-350 kronor högre per kubik än vad t.ex. stora Enso och Moelven erbjöd för en månad sedan. Diffade cirka (minst) 100 kronor kubiken på brännved och barr/granmassa också.

Nu valde jag dock ändå att inte göra affär via dom då jag sålde till en som jag gjort affärer med tidigare och varit nöjd med. Virkesbörsen tar ju 2% av virkesvärdet i avgift av köparen och eftersom jag valde att inte gå via dom så tjänade de ju inget på min affär denna gång vilket de såklart inte var helt nöjda med.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Elis76  
#821391 Vad har Du fått för bud per m3fub?

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

P.Hansson  
#821617 Jag har använt mig av Virkesbörsen nyligen och min erfarenhet av det är väldigt delad. Ville ta in 2 anbud själv men resterande fick Virkesbörsen ordna med. Visserligen valde jag att gå på högsta budet som kom in genom dom och det stod mellan det och ett av buden jag tog in själv.

Det som jag blev väldigt missnöjd med var främst att jag fick bara veta högsta budet. Efter visat missnöje fick jag även veta näst högsta budet. Dem menade att deras användarvillkor var så.
När jag frågade hur många som lämnat bud fick jag bara till svar att det var rätt många..

Tycker det är väldigt skevt att jag som säljer virket inte får ta del av alla bud.

Anledningen till att jag valde att använda mig av Virkesbörsen berodde mest på nyfikenhet då dom gjort mycket reklam för att nya aktörer som exporterar virket ville slå sig in på marknaden i mitt område Det var inget av dessa företag som låg topp 2, om dom överhuvudtaget lämnat något bud.

Själva grejen med Virkesbörsen tycker jag dock är bra men kanske för dom som inte vill göra jobbet själv med att ta in anbud.
Sen tycker då jag att dom ska köra med öppna kort gällande buden som kommer in.

Kommer jag använda mig av dom igen? I dagsläget känns det ytterst tveksamt..

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Sörlänningen  
#821619
P.Hansson skrev:Jag har använt mig av Virkesbörsen nyligen och min erfarenhet av det är väldigt delad. Ville ta in 2 anbud själv men resterande fick Virkesbörsen ordna med. Visserligen valde jag att gå på högsta budet som kom in genom dom och det stod mellan det och ett av buden jag tog in själv.

Det som jag blev väldigt missnöjd med var främst att jag fick bara veta högsta budet. Efter visat missnöje fick jag även veta näst högsta budet. Dem menade att deras användarvillkor var så.
När jag frågade hur många som lämnat bud fick jag bara till svar att det var rätt många..

Tycker det är väldigt skevt att jag som säljer virket inte får ta del av alla bud.

Anledningen till att jag valde att använda mig av Virkesbörsen berodde mest på nyfikenhet då dom gjort mycket reklam för att nya aktörer som exporterar virket ville slå sig in på marknaden i mitt område Det var inget av dessa företag som låg topp 2, om dom överhuvudtaget lämnat något bud.

Själva grejen med Virkesbörsen tycker jag dock är bra men kanske för dom som inte vill göra jobbet själv med att ta in anbud.
Sen tycker då jag att dom ska köra med öppna kort gällande buden som kommer in.

Kommer jag använda mig av dom igen? I dagsläget känns det ytterst tveksamt..


Jättemärkligt att man inte får se alla bud. Visste inte att det var på det viset. Så länge det är så kommer jag aldrig använda mig av dem. Jag bara antog att det var en öppen plattform där man kunde se bud automatiskt när de kom in. Det här låter ju otroligt märkligt. Jag förstår inte varför man som säljare någonsin skulle med på något sådant.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821640 Sålde genom Virkesbörsen nu till Nordic Forest. De ville inte lämna ut alla bud och så har det inte varit förut. Möjligen kan det vara budgivarna själva som inte vill skylta med att de inte hänger med.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).