Skogsekonomi

Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

76 inlägg 21847 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

jannee  
#756200 Har svårt att förstå orsaken till dessa enorma prisskillnader.
Kom inte med påståendet att det handlar om tillgång och efterfrågan, för det kan absolut inte vara huvudorsaken.
Transportera färdig vara från Norrland till vart hän du önskar skiljer sig endast marginellt mot vad det kostar i södra Sverige.
Sågverken i norra delen av Sverige måste vara väldigt ineffektiva eller gör sågverksägarna några enorma förtjänster.
Dessutom har ni i norra Sverige något som kallas transportavdrag, finns ej i södra landsdelen.
Norra delen av landet har också tillgång till "billig" el.
Å andra sidan kan man också fundera över varför gran och tallplantor ska vara mer än dubbelt så dyra i södra Sverige mot norra delen av landet.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756203 Plantor kan jag svara på. Troligtvis även det andra men skiter i det.
Att plantor är dyrare i södra Sverige har ett ord snytbagge. Har man tre år på sig att etablera en föryngring som det är i södra Sverige 5 år i norra. Det verkliga siffrorna är 5 och 8 år men då ska föryngringen vara säkrad och det är den inte medan nya plantor.
Så har man snytbaggar måste man få till en planta som är så stor som möjligt för att klara baggarna bäst. Detta gör att i södra Sverige är odlingssytemen på tr är 80-100 ml per kruka och i norra Sverige 30-60 ml. Detta gör att odlingsytan är mångdubbelt större med små odlingslådor än med större.
Med växthus blir det ännu dyrbarare. Därför omskolar man små plantor 9ml till större krukor bara för att nyttja växthusen bättre då tar man bort risken att odla upp en stor kruka men ingen planta.
Barrot och p+1 är klart mycket dyrare att plocka fram.

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Axl  
#756204 En del av förklaringen finns nog att hitta i längre transportavstånd till och från sågen till kund och att medelstocken blir mindre i norr än i söder

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Elis76  
#756208 2/3 av skogsindustrin och 1/3 av skogsmarken finns i Södraland.

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

svampbob  
#756215 Idag såg jag igen att vi exporterar sågspån från Umeå hamn över till Finland. Det var tippat en rejäl stack ute på Kajen i väntan på båten. Att det finns ett sådant värde i sågspånet att det täcker omlastningar och frakter.

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Sandström87  
#756223 Kan ju vara att man exporterar en liten del spån till plus minus nolll för att få upp priset på resten, det kallas taktik att skapa ett underskott för att öka priserna

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

hfab  
#756228
Axl skrev:En del av förklaringen finns nog att hitta i längre transportavstånd till och från sågen till kund och att medelstocken blir mindre i norr än i söder

Förklaringen till den stora skillnaden i virkespris stavas
SCA

Ett gammalt (o)hederligt Krűger bolag

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Elis76  
#756245
svampbob skrev:Igår påbörjades en avverkning på drygt 1000 fub hos mig som jag skrev kontrakt på i måndags. Ibland går det snabbt. Fick 745 fub för timmret innan avv kostnad.

Blir det en rejäl lågkonjunktur så kommer priserna att sjunka framöver och enligt mitt tyckande är det nu mer som talar för en sämre konjunktur framåt än en bättre så jag gjorde en chansning.


Jag kommer just från ett möte med Handelsbanken vid Kungsträdgården här i Stockholm som handlade om allokeringsförvaltning av överskottskapital.

Då vi ligger i en räntehöjningscykel med en eventuell inbromsande konjunktur, är det nog helt rätt att kapitalisera på sina skogstillgångar och placera en del av kapitalet i penningmarknadsinstrument med kort duration.

Då även inflationsutsikterna är osäkra och globalt stigande samtidigt som aktiemarknaden är volatil, kommer det finns goda möjligheter när marknaden stabiliserats och konjunkturen bottnat att placera en del av överskottskapitalet på börsen. 745 kronor/fub kan då sannolikt diskonteras framåt i tiden till över 1.000 kronor/fub

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Gerran  
#756329 Jag har två poster som jag ska avverka. En på ca 1800 m3fub i Uppland och en på ca 1400 m3fub i Västmanland. Jag har bestämt att dela upp det. Så jag har just nu min post i Uppland ute på Virkesbörsen och så tänkte jag lägga upp min andra post i Västmanland efter sommaren. Jag tror att med tanke på läget så kommer ekonomin bromsa ganska rejält efter sommaren men väljer att sälja nu och efter sommaren om jag inte skulle ha rätt och priserna skulle fortsätta upp.

Jag pratade med en av köparna som jag tidigare sålt till innan jag la upp på Virkesbörsen och fick ett pris som jag inte var nöjd med så vi får se om det blir bättre. Priset jag av den köparen var:

- 635 kr/m3fub på Normaltimmer +20 (tall och gran)
- 460 kr/m3fub på klentimmer 12-19,9
- 310 kr/m3fub på Massaveden

Avverkningskostnad ca 112 kr/m3fub.

Återkommer med hur det går :)

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Torbjörn Johnsen  
#756331 Jag tror att även om den generella ekonomin bromsar in p g a räntor, krig och/eller inflation och flaskhalsproblem så kvarstår situationen med underskott på trävaror och ett växande behov av sågtimmer. Men jag förstår om virkesköparna använder ekonomiska framtidsrisker för att få affärer till stånd här och nu.

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

surjämten  
#756361 Gerran! Den där prissänkningen av klentimmer är irriterande.
Är lönsamheten hos de som sågar så dålig så man måste ända ner till 460?
På gränsen till oförskämt.

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

uffejohan  
#756363
Gerran skrev:Jag har två poster som jag ska avverka. En på ca 1800 m3fub i Uppland och en på ca 1400 m3fub i Västmanland. Jag har bestämt att dela upp det. Så jag har just nu min post i Uppland ute på Virkesbörsen och så tänkte jag lägga upp min andra post i Västmanland efter sommaren. Jag tror att med tanke på läget så kommer ekonomin bromsa ganska rejält efter sommaren men väljer att sälja nu och efter sommaren om jag inte skulle ha rätt och priserna skulle fortsätta upp.

Jag pratade med en av köparna som jag tidigare sålt till innan jag la upp på Virkesbörsen och fick ett pris som jag inte var nöjd med så vi får se om det blir bättre. Priset jag av den köparen var:

- 635 kr/m3fub på Normaltimmer +20 (tall och gran)
- 460 kr/m3fub på klentimmer 12-19,9
- 310 kr/m3fub på Massaveden

Avverkningskostnad ca 112 kr/m3fub.

Återkommer med hur det går :)


Att erbjuda 460 kr fubben för en granstock som är nästan 20 cm i topp är nästintill baggböleri.

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

svampbob  
#756365
uffejohan skrev:
Gerran skrev:Jag har två poster som jag ska avverka. En på ca 1800 m3fub i Uppland och en på ca 1400 m3fub i Västmanland. Jag har bestämt att dela upp det. Så jag har just nu min post i Uppland ute på Virkesbörsen och så tänkte jag lägga upp min andra post i Västmanland efter sommaren. Jag tror att med tanke på läget så kommer ekonomin bromsa ganska rejält efter sommaren men väljer att sälja nu och efter sommaren om jag inte skulle ha rätt och priserna skulle fortsätta upp.

Jag pratade med en av köparna som jag tidigare sålt till innan jag la upp på Virkesbörsen och fick ett pris som jag inte var nöjd med så vi får se om det blir bättre. Priset jag av den köparen var:

- 635 kr/m3fub på Normaltimmer +20 (tall och gran)
- 460 kr/m3fub på klentimmer 12-19,9
- 310 kr/m3fub på Massaveden

Avverkningskostnad ca 112 kr/m3fub.

Återkommer med hur det går :)


Att erbjuda 460 kr fubben för en granstock som är nästan 20 cm i topp är nästintill baggböleri.


Är inte det netto efter avverkning?

Jag pratade med en igår som fick 430 för timret och 170 för massan. Det var avverkning för ett nytt kvarter och mark entreprenören som hade beställt avverkningen.

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

surjämten  
#756377 Nej svampbob. Priserna är nog brutto 😢
Vi ser ju här på forumet hur olika skogsägare behandlas av virkesköparna.
Vissa erbjuds 428 eller 430 för timmer. Andra 680 eller därikring.
Kommentarer på detta, tack.

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Mellberg  
#756434 Välkommen till familjen, en gemenskap där vi jobbar för ett skogsbruk under ansvar och bli medlem i din skogsägareförening. Här får du ett tryggt skogsbrukande och den hjälp du för stunden behöver i diverse frågor.

Kontakta din förening redan idag eller imorgon och bli medlem i en gemenskap för livet.

Idag finns tre trygga föreningar för oss skogsägare, Södra, Mellan och Norra. Bli medlem även du om du inte redan är det. Finns inga andra som står upp för ett privatskogsägande skogsbruk i Sverige i dag.

Så om du måste göra en avverkning, gör det via din egen förening ... 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).