Skogsekonomi

Hur göra med intrångsersättning?

7 inlägg 5016 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur göra med intrångsersättning?

Jamt  
#738780 Hej,

Är delägare i ett skogsskifte där en tänkt avverkning blev avslagen (nyckelbiotop). Istället har det blivit intrångsersättning för allframtidsupplåtelse, för den yta som var tänkt avverkas.

Om det hade avverkats så hade pengarna blivit satt på skogskonto i möjligaste mån.

Men vad gör man vettigast med en intrångsersättning? Går även den att ha på skogskonto?

Har försökt läsa mig till på internet, bl a skatteverket. Vad jag förstår så finns olika möjligheter, jag listar de nedan:

1. Räkna det som kapitalinkomst, och skatta det därefter.

2. Räkna det som inkomst i näringsverksamhet, och då räknas det ihop med min vanliga inkomst vilket inte blir bra skattemässigt.

3. Sätta pengarna i en ersättningsfond (Inkomsskattelagen 31 kap, 12 paragrafen och 19 paragrafen) och köpa ny skogsmark inom 3 år. Men om jag inte köper någon mark under senast det tredje året så ska summan tas upp till beskattning. Och om jag förstått rätt så blir det även en extra beskattning då.

Jag gissar att det borde finnas flera på forumet som har erfarenhet av att ha fått ut intrångsersättningar, och hur deklarerade ni de då?

Och är det möjligt att sätta av till skogskonto på något vis?

Och är det någon av de tre punkterna ovan som är ett felaktigt antagande så var snäll att rätta mig.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Hur göra med intrångsersättning?

Elis76  
#738790 Äganderättsjuristen på Norra Skog har haft tre digitala seminarier om juridik för sina medlemmar under vecka 49 och 50.

Eftersom intrångsersättning och äganderättsfrågor inte är helt trivialt, kan det vara klokt att ta hjälp av sakkunning innan man sätter sitt namn på pränt.

https://www.norraskog.se/om-foreningen/pressrum/nyheter/naturreservat

Avatar Fallback

Re: Hur göra med intrångsersättning?

Bosse1  
#738815 Statlig landgrabbing.Bedrövligt 👎 Blir nog en kassakossa när man börjar räkna med kolet.
Och det vet de.

Användarvisningsbild

Re: Hur göra med intrångsersättning?

Sunilorblede  
#738935 Jag tror inte du har möjlighet att välja hur du ska deklarera detta och vad jag vet ska en engångsersättning för en allframtida upplåtelse deklareras på samma sätt som att du sålt en del av fastigheten. Det vill säga att du ska skatta 30% på 90% av ersättningen efter att ha dragit av ett omkostnadsbelopp för den del av fastigheten som ersättningen gäller.

Men att du kan välja att sätta av till en fond för möjligheten att köpa annan mark inom en viss tid stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Hur göra med intrångsersättning?

Camaro1969  
#738968 k7 27% på VINSTEN

alt ersättningsfond om du har planer på att köpa ersättningsskog

ersättningsfonden kan du få 3 år, + 3 år till om du inte lyckas köpa någon ny skog

efter 6 år, blir den annars tvångsåterförd uppräknat med 30% och skattas i kapital med 30%

det kan låta mycket men räknar man på det kan det ibland vara generöst beroende på skattesituation

Avatar Fallback

Re: Hur göra med intrångsersättning?

Jamt  
#739261 Tackar för svar till ni som skrivit i tråden. Tolkar det som att ersättningen inte kan föras över till skogskonto och användas till avdragsgilla kostnader senare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur göra med intrångsersättning?

Cunningham  
#742413 Har du tillräckligt stort underskott i näringen kan du kvitto inkomsten mot underskottet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).