Skogsekonomi

Framtida krav på soliditet vid skogsförvärv

9 inlägg 3499 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Framtida krav på soliditet vid skogsförvärv

Robur Clivus  
#733685 Personligen funderar jag mycket på hur man skapar, och bevarar värde, jag är ganska riskavert som person. Läser mycket ekonomihistoria och har lyckats navigera hyfsat bra med olika tillgångslag de senaste 20 åren, vilket lett till att jag ökat på skogsinnehavet som en diversifiering men det gjorde verkligen ont i magen (snåltarmen). En tanke som jag brottas med är hur skog och skogsmark kan vara så högt värderat när man jämför med direktavkastning och risker. Min fundering är om bankerna snart kommer dra öronen åt sig, vi har artskyddsförordningen, godtyckliga miljöaspekter, skadeinsekter, stora viltstammar. Hur högt kommer man kunna belåna en skogsfastighet i framtiden, 20, 40, 60%? Vi har levt i en tillgångsinflationsbubbla sedan 80-talet, varje gång man ifrågasätter markvärderingar får man tusen kommentarer om att priserna alltid stiger över tid, min far köpte för si och så, nu är det värt sååå mycket, alla tyckte det var dyrt när man köpte men nu har stigit än mer..... Väldigt få räknar med verklig realränta och latent skatteskuld. Kan det vara så att vi går in i ett nytt paradigm, bankerna kommer kräva större soliditet pga osäkra värden, markpriser kommer falla till en vettig avkastningsnivå, yngre aktiva brukare kommer kunna ta sig in på planen igen (Sist var det väl -90 talet)?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Framtida krav på soliditet vid skogsförvärv

Sjögården  
#733694 Nog hör jag att risken med gammal skog håller på att bli en riskfaktor bland bankerna.
Svårt att värdera det man inte vet om och när man får avverka.
Hos köparna verkar dock inte några risker påverka viljan att betala för skog..
Det finns mycket pengar i samhället som söker avkastning.. 😉

Avatar Fallback

Re: Framtida krav på soliditet vid skogsförvärv

rogga_144  
#733696 Jag hoppas vi framöver får en mer rimlig utveckling.
Jag som ännu står på utsidan av marknaden och är ”ung” (34år) kämpar med sparande för att komma ikapp insatsen men marknaden bara sväller i dubbel takt. Det finns för mycket pengar i samhället nu.
Allt, verkligen allt har blivit investeringsobjekt.

/rogga

Användarvisningsbild

Re: Framtida krav på soliditet vid skogsförvärv

Sjögården  
#733698 Förstår precis hur du känner.
De som inte är inne i systemet med gamla innehav ser målet flyttas hela tiden längre bort i horisonten.
Behövs nog en riktig finanskris för att bubblor skall spricka och ekonomin normaliseras igen.
En dopad finansekonomi tar alltid slut… 😉

Avatar Fallback

Re: Framtida krav på soliditet vid skogsförvärv

rogga_144  
#733699 Jo, jag har i dagsläget ingen möjlighet att få ta över efter släkten heller vilket skulle underlätta.
Vi får se vad som händer, jag fortsätter spara. Förstagångsköpare är inte lätt att vara idag, huggsexa om dem objekt jag är intresserad av :-\

Användarvisningsbild

Re: Framtida krav på soliditet vid skogsförvärv

Sjögården  
#733700 Lycka till, helt plötsligt kommer tillfället.
Då får du inte tänka för länge eller börja pruta.. 😉

Avatar Fallback

Re: Framtida krav på soliditet vid skogsförvärv

rogga_144  
#733701 Haha, nejdå 😁
Ruskigt snabb behöver man dock va, oftast bara 2-3 dar på sig innan objektet är väck 😖

Avatar Fallback

Re: Framtida krav på soliditet vid skogsförvärv

alias  
#733702
Sjögården skrev:Förstår precis hur du känner.
De som inte är inne i systemet med gamla innehav ser målet flyttas hela tiden längre bort i horisonten.
Behövs nog en riktig finanskris för att bubblor skall spricka och ekonomin normaliseras igen.
En dopad finansekonomi tar alltid slut… 😉


Jag vill nog påstå att bl.a. finanskrisen 2008 och Coronastöd m.m. har varit med och bidragit till utvecklingen med dagens löjligt låga räntenivåer.

När centralbankerna drar igång sedelpressarna för att motverka kraftiga inbromsningar i ekonomin så bidrar ju denna ökade kapitalmängd i samhället till att förskjuta balansen mellan tillgång och efterfrågan på kapitalmarknaden => räntorna/avkastningskraven sjunker och underliggande tillgångsslag blir dyrare.

Fenomenet med negativa inlåningsräntor på bankkonton kommunicerar ju egentligen till bankkunderna att det finns för mycket pengar i systemet i förhållande till tillräckligt högavkastande tillgångar att investera dem i.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Framtida krav på soliditet vid skogsförvärv

rogga_144  
#733703
alias skrev:
Sjögården skrev:Förstår precis hur du känner.
De som inte är inne i systemet med gamla innehav ser målet flyttas hela tiden längre bort i horisonten.
Behövs nog en riktig finanskris för att bubblor skall spricka och ekonomin normaliseras igen.
En dopad finansekonomi tar alltid slut… 😉


Jag vill nog påstå att bl.a. finanskrisen 2008 och Coronastöd m.m. har varit med och bidragit till utvecklingen med dagens löjligt låga räntenivåer.

När centralbankerna drar igång sedelpressarna för att motverka kraftiga inbromsningar i ekonomin så bidrar ju denna ökade kapitalmängd i samhället till att förskjuta balansen mellan tillgång och efterfrågan på kapitalmarknaden => räntorna/avkastningskraven sjunker och underliggande tillgångsslag blir dyrare.

Fenomenet med negativa inlåningsräntor på bankkonton kommunicerar ju egentligen till bankkunderna att det finns för mycket pengar i systemet i förhållande till tillräckligt högavkastande tillgångar att investera dem i.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Så är det helt klart. Folk har inte kunnat göra av med pengar heller helt enkelt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).