Skogsekonomi

Har en miljon - hur investerar jag den rätt?

20 inlägg 9030 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har en miljon - hur investerar jag den rätt?

Max_prockl  
#720788 Hej på er!

Jag är en 35 årig snubbe som bor i Stockholm som nyligen fått en större summa pengar.

Jag gillar friluftsliv, har vandrat i bergen i halva mitt liv, seglar och har tänkt börja jaga.

En miljon av pengarna har jag tänkt investera i en skogsfastighet.

Dels vill jag få pengarna att växa, men också ha skog jag kan vårda och jaga i.

I nuläget letar jag efter fastigheter med övervägande gallringsskog med så stor areal som möjligt inom ca 4 timmars bilkörning från Stockholm (framförallt Dalarnas och Gävleborgs län).

Jag är dock mer eller mindre fullständig nybörjare i skogsbruk, så jag ber nu alla kunniga här på forumet om tips och råd.

Hur skulle du investera pengarna om du vore jag?

Mvh

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Har en miljon - hur investerar jag den rätt?

Vardon  
#720793 Vad är det egentligen du behöver veta? Du vet summan, du vet geografiskt område , se om det kommer några objekt lämpliga att bjuda på så är det nog köp det du kommer över för de pengarna. Förmodligen blir det en ganska liten obebyggd skogsplätt och små ytor brukar bli ganska dyra.

Du får mer skog per krona om du lägger 100 milj så att säga.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720794 https://www.hemnet.se/bostad/gard-mohed ... 5109#karta

Bara att slå till.

1 miljon räcker inte jättelågt om man vill köpa skog. Om du bor så långt ifrån, köp en gård/skog med stuga? Fast då blir det mer jobb med den...

Användarvisningsbild

JonasNordin  
#720795 Hej,

Tycker att du gör helt rätt som lägger en del av kapitalet på ett skogsköp, skogsägarglädjen är svårslagen. Om du kan tänka dig en viss belåning ökar antalet potentiella objekt.

Kolla hur det är med vägar på fastigheten, roligare om skogen är lättillgänglig.

Ett tips kan vara att sätta ut en annons om att du vill köpa skog, har du tur är det någon skogsägare som hellre säljer till någon ung och nyfiken än på den öppna marknaden.

Om du tänkt jaga älg kan det vara klokt att kolla av med aktuellt jaktlag vad som gäller runt jakten.

Användarvisningsbild

dotcom  
#720809 I dagsläget skulle jag inte köpa skog för pengarna, men historiskt skulle det varit en superbra idé. Personligen tror jag ägandet är neutraliserat inom 20 år och därmed värdetillväxten. möjligen om du köper för att sälja, men det är ett vågspel. Har du så pass som en miljon, betala dina skulder, köp vad ögat suktar, skogen är för den summan ingen investering.
Senast redigerad av dotcom sön 25 jul 2021, 11:29, redigerad totalt 1 gång.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720823 Kolla så att allt är klart runtomkring med gränser, delägarskap i vägar och inte minst jakt. Det är ju onödigt att köpa in sig i någon gammal byträta.

leifa.k  
#721746 Sitter i stugan i Småland, har jättebra kontakt med markägare runtomkring. Har blivit erbjuden köp av skogsmark, vore trevligt för känslan, men, skadedjur, miljöpartiet, EU, osv har fått mig att avstå för köp. Det är allför instabilt politiskt läge när det gäller skog. Satsa på fonder som går bra tills du har fått ihop såpass mycket så att det känns som det kvittar när myndigheterna lägger beslag på din skog... Dystert, javisst.

Användarvisningsbild

Stenrik  
#721781 Största risken med att investera i skog idag är politiskt, tyvärr.

jannee  
#721788 Älskar man att jobba, själv forma något, totalt styra sig själv, INTE räknar krasst ekonomiskt, älskar att vara ute i ur och skur, men även när det är "obekvämt" varmt, är hellre hemma än ligger på en badstrand eller har en utlandssemester kan man mycket väl satsa en mille på ett skogsskifte.
De flesta som idag har skog är födda med skog = har det i generna.
En del gör sig av med sin ärvda skog och ångrar INGET medan en del andra, försent, inser att de gjort sitt livs största misstag.

Bosse1  
leifa.k skrev:Sitter i stugan i Småland, har jättebra kontakt med markägare runtomkring. Har blivit erbjuden köp av skogsmark, vore trevligt för känslan, men, skadedjur, miljöpartiet, EU, osv har fått mig att avstå för köp. Det är allför instabilt politiskt läge när det gäller skog. Satsa på fonder som går bra tills du har fått ihop såpass mycket så att det känns som det kvittar när myndigheterna lägger beslag på din skog... Dystert, javisst.

Kör på vi måste bli fler i "motståndsrörelsen" 👍

Vilsten  
Stenrik skrev:Största risken med att investera i skog idag är politiskt, tyvärr.

Håller med om att den politiska risken är stor. Men klimatriskerna är också stora. Storm, Brand, Torka, Blötsnö och insektsangrepp

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721802 Er risiko nesten uansett kva du satsar på med mindre du startar eit gravferdsbyrå, den bransjen verkar og vera trygg.

WarPeter  
#721818 Jag tycker helt det beror på din totala ekonomiska situation. Fick du mer pengar än detta och har avsatt en hel del på börsen så tycker jag skog eller andra fastigheter är ett bra komplement (och skog är ju fantaskiskt roligt och lärorikt som bonus). Fick du denna miljon och inte så mycket mer hade jag putt in en del av det på börsen (typ indexfonder i olika marknader) och balanserat med något annat än skog då det inte blir så mycket köp för en halv miljon.

Jag tror ärligt talat det inte är så stor politisk risk. Att sitta på skog är en tillgång för många användningsområden. Jag tror personligen inte att man behöver vara så orolig på sikt. Det är lite oklart just nu hur intjäningen kommer vara på kort sikt men på längre sikt är jag inte orolig. Men det är såklart bara min åsikt.

Vågen  
#722057 De största riskerna med att äga skog 2021 är helt klart det förändrade klimatet. Risken för,
1/ Storm
2/Torka
3/ Insektsangrepp
har blivit mycket större de senare åren.
Det här ska man ta med i beräkningarna.
Jag har pratat med virkesköpare i Jämtland som hittat halva hektaret granskog mitt i skogen i Åretrakten angripet av granbarkborren. Där är det inte ovanligt med temperaturer kring plus 8 grader på somrarna, förr ska tilläggas. Nu är det 30 grader lite varje sommar, illa för granen.
Sedan finns ju älgproblematiken om man vill få upp annat än gran och björk.
Det här är sidor av skogsägande. Hursomhelst har skogsinnehav varit en någorlunda trygg placering hittills och fint att kunna ta hand om.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#722069 Det förefaller inte som att ökade negativa klimatrisker ännu påverkat priser på skogsmark. Det finns som jag ser det tre olika sätt att tänka/agera
1-det finns även positiva effekter av varmare klimat som uppväger riskerna.
2-Risken för nära förestående ekologisk kollaps överdrivs.
3-marknaden har fel o man borde sälja sin skog medans tid är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).