sön 24 maj 2020, 11:25#646258Hej!
Jag har hört talas om att det kan gå att låna pengar från skogsbolagen, t.ex. Billerud Korsnäs för att köpa skogsfastigheter istället för att låna hos bankerna. Men att det kan krävas att man måste sälja virket till dom, dom har rätt till rotposter osv.
Är jag ute och cyklar eller finns det upplägg liknande detta?
Skogsekonomi
Köpa fastighet med lån från skogsbolag
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 24 maj 2020, 11:31#646261Oj, intressant.
Har du mer information om detta upplägg?
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
sön 24 maj 2020, 11:33#646262Låter som förskott på avverkningsrätt, dvs du säljer avverkning till dom och får pengar som du sen delbetalar fastigheten med.
Självvald väg i egen skog
sön 24 maj 2020, 15:00#646293
Detta var det nog.
Så det är basically att man lovar att sälja en rotpost på en fastighet man inte äger, och då får man förskottspengar som hjälper till att finansiera köpet av fastigheten så man faktiskt äger den?
Mangan skrev:Låter som förskott på avverkningsrätt, dvs du säljer avverkning till dom och får pengar som du sen delbetalar fastigheten med.
Detta var det nog.
Så det är basically att man lovar att sälja en rotpost på en fastighet man inte äger, och då får man förskottspengar som hjälper till att finansiera köpet av fastigheten så man faktiskt äger den?
TS
sön 24 maj 2020, 15:12#646296
Nej, det är nog förskott på avverkningsrätt som jag syftar på. Jag hörde bara om en gubbe som hade tagit vatten över huvudet och köpt ett för stort skifte med hjälp av lån från ett skogsbolag där han nu behövde hugga bort stora delar av virkesförrådet för att kunna bekosta lånen.
Då slog mig tanken om det fanns något system där man kunde låna pengar från bolagen eller dylikt för att underlätta köp av skogsfastigheter när man inte har pengar själv.
Håller med om att tanken är intressant, man kanske kunde komma underfund med något nytt upplägg där skogsbolagen kan fungera som banker/finansiärer?
Fredrik Reuter skrev:Oj, intressant.
Nej, det är nog förskott på avverkningsrätt som jag syftar på. Jag hörde bara om en gubbe som hade tagit vatten över huvudet och köpt ett för stort skifte med hjälp av lån från ett skogsbolag där han nu behövde hugga bort stora delar av virkesförrådet för att kunna bekosta lånen.
Då slog mig tanken om det fanns något system där man kunde låna pengar från bolagen eller dylikt för att underlätta köp av skogsfastigheter när man inte har pengar själv.
Håller med om att tanken är intressant, man kanske kunde komma underfund med något nytt upplägg där skogsbolagen kan fungera som banker/finansiärer?
TS
sön 24 maj 2020, 15:52#646304
Ja, precis. Har aldrig gjort så själv, vet inte hur det fungerar i praktiken med att bolaget måste vara på plats när man skriver på köpet eller hur det funkar.
Skogz skrev:Så det är basically att man lovar att sälja en rotpost på en fastighet man inte äger, och då får man förskottspengar som hjälper till att finansiera köpet av fastigheten så man faktiskt äger den?
Ja, precis. Har aldrig gjort så själv, vet inte hur det fungerar i praktiken med att bolaget måste vara på plats när man skriver på köpet eller hur det funkar.
Självvald väg i egen skog
sön 24 maj 2020, 16:06#646308Hittade en tråd där trådstartaren tar upp ett sånt här kontrakt skatt vid förskott
Går det verkligen att få så stora kontrakt att man kan köpa en fastighet för 4.5 miljoner med bara 500.000 egna pengar?
Går det verkligen att få så stora kontrakt att man kan köpa en fastighet för 4.5 miljoner med bara 500.000 egna pengar?
TS
sön 24 maj 2020, 16:15#646314Det var visst någon i Växjötrakten (läste det i Smålandsposten) som fick pengar i förskott för kommande virkesleverans från någon virkesinköpare t.o.m. innan han fått lagfart på fastigheten.
Visserligen slutade allt i domstolen men virkesinköparen blev i alla fall ordentligt blåst.
Skogsägaren sålde nämligen samma skog till 2 olika virkesinköpare
Annars kan sågverk bistå med en bankgaranti, inte alls ovanligt.
Visserligen slutade allt i domstolen men virkesinköparen blev i alla fall ordentligt blåst.
Skogsägaren sålde nämligen samma skog till 2 olika virkesinköpare
Annars kan sågverk bistå med en bankgaranti, inte alls ovanligt.
sön 24 maj 2020, 19:51#646380Inte ovanligt med ett förskott i samband med en fastighetsaffär när affären gör upp på banken så när allt är underskrivet så scannas kontraktet till skogsbolaget och då släpps pengarna till ett konto på banken
sön 24 maj 2020, 22:06#646433Har man låneutrymme i sin bank tror jag det är fördelaktigare idag, åtminstone jämfört med de räntesatser på förskott jag sett.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).