Skogsekonomi

Köpa fastighet med lån från skogsbolag

26 inlägg 7372 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Skogz  
#646258 Hej!

Jag har hört talas om att det kan gå att låna pengar från skogsbolagen, t.ex. Billerud Korsnäs för att köpa skogsfastigheter istället för att låna hos bankerna. Men att det kan krävas att man måste sälja virket till dom, dom har rätt till rotposter osv.

Är jag ute och cyklar eller finns det upplägg liknande detta?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Fredrik Reuter  
#646261 Oj, intressant.

Har du mer information om detta upplägg?

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646262 Låter som förskott på avverkningsrätt, dvs du säljer avverkning till dom och får pengar som du sen delbetalar fastigheten med.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Skogz  
#646293
Mangan skrev:Låter som förskott på avverkningsrätt, dvs du säljer avverkning till dom och får pengar som du sen delbetalar fastigheten med.

Detta var det nog.

Så det är basically att man lovar att sälja en rotpost på en fastighet man inte äger, och då får man förskottspengar som hjälper till att finansiera köpet av fastigheten så man faktiskt äger den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Skogz  
#646296
Fredrik Reuter skrev:Oj, intressant.

Har du mer information om detta upplägg?

Nej, det är nog förskott på avverkningsrätt som jag syftar på. Jag hörde bara om en gubbe som hade tagit vatten över huvudet och köpt ett för stort skifte med hjälp av lån från ett skogsbolag där han nu behövde hugga bort stora delar av virkesförrådet för att kunna bekosta lånen.
Då slog mig tanken om det fanns något system där man kunde låna pengar från bolagen eller dylikt för att underlätta köp av skogsfastigheter när man inte har pengar själv.

Håller med om att tanken är intressant, man kanske kunde komma underfund med något nytt upplägg där skogsbolagen kan fungera som banker/finansiärer? :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Sture Andersson  
#646299 Har lånat av södra en gång när jag köpte skog ,lånat var fram till en averkning ,men vill minnas att räntan var inte att leka med.

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646304
Skogz skrev:Så det är basically att man lovar att sälja en rotpost på en fastighet man inte äger, och då får man förskottspengar som hjälper till att finansiera köpet av fastigheten så man faktiskt äger den?


Ja, precis. Har aldrig gjort så själv, vet inte hur det fungerar i praktiken med att bolaget måste vara på plats när man skriver på köpet eller hur det funkar.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

Skogz  
#646308 Hittade en tråd där trådstartaren tar upp ett sånt här kontrakt skatt vid förskott

Går det verkligen att få så stora kontrakt att man kan köpa en fastighet för 4.5 miljoner med bara 500.000 egna pengar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

jannee  
#646314 Det var visst någon i Växjötrakten (läste det i Smålandsposten) som fick pengar i förskott för kommande virkesleverans från någon virkesinköpare t.o.m. innan han fått lagfart på fastigheten.
Visserligen slutade allt i domstolen men virkesinköparen blev i alla fall ordentligt blåst.
Skogsägaren sålde nämligen samma skog till 2 olika virkesinköpare :mrgreen:
Annars kan sågverk bistå med en bankgaranti, inte alls ovanligt.

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

certis  
#646380 Inte ovanligt med ett förskott i samband med en fastighetsaffär när affären gör upp på banken så när allt är underskrivet så scannas kontraktet till skogsbolaget och då släpps pengarna till ett konto på banken

Användarvisningsbild

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

uppland2  
#646433 Har man låneutrymme i sin bank tror jag det är fördelaktigare idag, åtminstone jämfört med de räntesatser på förskott jag sett.

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

certis  
#646435 Många skogsbolag tar inte ut någon ränta sen kostar det ju att ta banklån utöver räntan

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646448 Är ju lite kärvt att få lån om det är stor del slutavverkning på en fastighet, har hört att nån då fått hjälp av bolag med den delen av lånet i utbyte mot avverkningen och virket.

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

surjämten  
#647188 Att binda upp sig på detta vis till en virkesköpare eller bolag?
Nej tack!

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet med lån från skogsbolag

certis  
#647190 Du binder ju bara upp dej på en avverkning se kan du ju sälja till vilket bolag du vill

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).