mån 06 jan 2020, 11:39#605052
Skattemässigt ser jag inga fördelar men jag är väl lite emotionell och vill inte avveckla mitt AB. Aktiebolaget är ju min reträttväg om min tillsvidare anställning skulle upphöra och jag behöver börjar konsulta igen. Startsträckan blir ju lite kortare om bolaget redan finns, dessutom har det ett inarbetat namn.
Vidare har jag ju en förmånsbil som rullar i aktiebolaget och den sparar många kronor åt mig privat, men det behövs lite intäkter i aktiebolaget för att kunna hålla den rullande. Dessutom är allt praktiskt på plats i aktiebolaget kreditkort, bokföringsprogram osv. Med detta upplägg borde jag kunna sköta enskilda firman med ett bankkonto och bokföringen på ett sk dagboksblad.
Jag blev avrådd "lite diffust" av en bankman på en skogsmässa att inte sälja tjänster mellan enskilda firman och aktiebolaget. Han kunde inte säga vad som var fel med upplägget men han var emot det. Om det även är möjligt att även sälja tjänster är det ju bara till fördel för mig. Hursomhelst vill jag inte ut i någon gråzon juridiskt.