Skogsekonomi

Hyra utrustning från eget AB?

12 inlägg 6611 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hyra utrustning från eget AB?

Madshus05  
#604987 Har köpt mitt första skogsfastighet och startat enskild firma för skogsfastigheten. Sedan tidigare har jag ett AB som inte verkat inom skogen. Planerar att hugga själv och sälja leveransvirke. Funderar på att att köpa in all utrustning (såg, skyddskläder, förbrukningsvaror osv.) i aktiebolaget. Planen är att AB fakturerar den enskilda firman för nyttjandet av utrustningen. På samma sätt som om jag gått till Ramirent och hyrt såg och kläder när jag ska hugga. Detta kanske låter omständligt, men jag har mina goda skäl. Finns det något juridiskt hinder, skattetekniskt eller annat som jag missat för ett sådant upplägg?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Hyra utrustning från eget AB?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604988 Det skall gå bra, även om det blir lite bökigt. Är det skattemässig skäl till att du gör så, eller andra?

Du kan även köpa in själva tjänsten från ditt AB, där du fakturerar enskilda näringsverksamhen ditt arbete i AB (typ driftsbolag). Vanligare i jordbruk.

Användarvisningsbild

Re: Hyra utrustning från eget AB?

Madshus05  
#605052 Skattemässigt ser jag inga fördelar men jag är väl lite emotionell och vill inte avveckla mitt AB. Aktiebolaget är ju min reträttväg om min tillsvidare anställning skulle upphöra och jag behöver börjar konsulta igen. Startsträckan blir ju lite kortare om bolaget redan finns, dessutom har det ett inarbetat namn.

Vidare har jag ju en förmånsbil som rullar i aktiebolaget och den sparar många kronor åt mig privat, men det behövs lite intäkter i aktiebolaget för att kunna hålla den rullande. Dessutom är allt praktiskt på plats i aktiebolaget kreditkort, bokföringsprogram osv. Med detta upplägg borde jag kunna sköta enskilda firman med ett bankkonto och bokföringen på ett sk dagboksblad.

Jag blev avrådd "lite diffust" av en bankman på en skogsmässa att inte sälja tjänster mellan enskilda firman och aktiebolaget. Han kunde inte säga vad som var fel med upplägget men han var emot det. Om det även är möjligt att även sälja tjänster är det ju bara till fördel för mig. Hursomhelst vill jag inte ut i någon gråzon juridiskt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra utrustning från eget AB?

Avslutat-02  
#605059 Nja gråzon är det väl inte...
Men skatteverket har alltid synpunkter om det finns kryphål..

Lämpligt sätt att kunna göra avdrag på..
Har funderat på att göra ungefär samma sak.

Då ha ved tillverkningen i AB:et och även kapa åt den enskilda näringsverksamheten...
Verkstaden kräver ju värme den med......
Och ved....

Avatar Fallback

Re: Hyra utrustning från eget AB?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605075 Fakturera mellan AB och enskild näringsverksamhet ger ju i princip inga skillnader i skatt, så tror inte skv är så bekymrade. Jag har min konsultverksamhet i den enskilda näringsverksamheten, men det finns säkert de som har det i AB här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Hyra utrustning från eget AB?

Avslutat-02  
#605090 Jag höll på att fundera lite med revisorn över att ha vedmaskin och annat i ett AB, lika så köra röjningen genom detta.

Medans den enskilda näringsverksamheten får sköta gården... Hö mm.

Verkstaden skulle då hyras ut till AB eller om den skulle vara kvar så skulle AB få kapa och klyva veden dit.

Men det blir mera krångel runt....

Användarvisningsbild

Re: Hyra utrustning från eget AB?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605098
Mangan skrev:Fakturera mellan AB och enskild näringsverksamhet ger ju i princip inga skillnader i skatt, så tror inte skv är så bekymrade. Jag har min konsultverksamhet i den enskilda näringsverksamheten, men det finns säkert de som har det i AB här på forumet.


Den i mitt tycke största fördelen med att ha konsultverksamhet i AB är möjligheten att låta intäkterna stå kvar i bolaget. Sen kan man ta ut dem som lön efter 66 då soc sjunker avsevärt.
Fast det är förstås intressant först när man fått lite år bakom sig och dessutom kan försörja sig på annat (som tidig pension).
Jag har själv lag alla maskiner i AB men skogen är förstås EF. Maskinhallen ägs också av "Skogen" och hyrs ut till AB. Sen fakturerar AB EF för den skotar körning jag gör i egen skog (maskintid)

Den enda udda fågeln är förstås min ATV, men varför en sån inte läggs i AB vet ju alla vid det här laget.

Avatar Fallback

Re: Hyra utrustning från eget AB?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605108 I och med expansionsfond så kan man låta pengarna stå kvar i enskild firma också. Man betalar då en skatt på 22%, samma som bolagsskatten. Pengarna eller motsvarande investering måste stå kvar i firman/bokföringen.

Sen när du vill ta ut pengarna som lön, så får du tillbaka de där 22%, men beskattar det du tar ut som vanlig inkomst av näringsverksamhet.

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 2b8ce.html

Användarvisningsbild

Re: Hyra utrustning från eget AB?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605116
Mangan skrev:I och med expansionsfond så kan man låta pengarna stå kvar i enskild firma också. Man betalar då en skatt på 22%, samma som bolagsskatten. Pengarna eller motsvarande investering måste stå kvar i firman/bokföringen.

Sen när du vill ta ut pengarna som lön, så får du tillbaka de där 22%, men beskattar det du tar ut som vanlig inkomst av näringsverksamhet.

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 2b8ce.html


Jo då är det. Gjorde så när jag körde konsultverksamhet i EF de år det gick riktigt bra. Men som jag förstått det så är möjligheterna större i AB. Sen har du förstås dessutom möjligheten till lågbeskattad aktieutdelning om verksamheten ger vinst. Det finns inte i EF förstås.
Men antar det är som så ofta, man får väga för och emot. Jag vill inte råda, tänkte bara berätta hur jag gjort. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hyra utrustning från eget AB?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605169 👍

Det är mycket en smaksak, och vad man har för verksamet mm som avgör vad man tycker är bäst.

Användarvisningsbild

Re: Hyra utrustning från eget AB?

Camaro1969  
#605370
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:I och med expansionsfond så kan man låta pengarna stå kvar i enskild firma också. Man betalar då en skatt på 22%, samma som bolagsskatten. Pengarna eller motsvarande investering måste stå kvar i firman/bokföringen.

Sen när du vill ta ut pengarna som lön, så får du tillbaka de där 22%, men beskattar det du tar ut som vanlig inkomst av näringsverksamhet.

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 2b8ce.html


Jo då är det. Gjorde så när jag körde konsultverksamhet i EF de år det gick riktigt bra. Men som jag förstått det så är möjligheterna större i AB. Sen har du förstås dessutom möjligheten till lågbeskattad aktieutdelning om verksamheten ger vinst. Det finns inte i EF förstås.
Men antar det är som så ofta, man får väga för och emot. Jag vill inte råda, tänkte bara berätta hur jag gjort. :smile:


Lågbeskattad utdelning motsvarar räntefördelning.

Sen skulle jag avråda att fakturera mellan EF och AB om det är av skattetekniska skäl.

Börjar skatteverket knorra så kan det ta en hel del tid som blir kostsam även om man i slutändan får rätt...

Användarvisningsbild

Re: Hyra utrustning från eget AB?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605379
Camaro1969 skrev:
Sen skulle jag avråda att fakturera mellan EF och AB om det är av skattetekniska skäl..


Jag med!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).