Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

Svara  11 inlägg  1675 visn.  3 följer

Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

#572877 Hej undrar hur ni brukar göra med granplanteringar som är gjorda på gammal bördig åker gräset och hallonriset är dubbelt högre än granplantorna.vad fungerar bäst trampa eller rödja gräs ?och isf hur ofta?har även på ca 1ha tallplantering 2-3m tall fått invasion av tallstekel hur åtgärdar man detta bäst?tacksam för seriösa svar :-bd

TS

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

#572882 Jag tycker trampa fungerar bäst, minst skada på plantorna och längst tid innan gräset är uppe igen.
Med en kamrat alternativt radiolurar å nåt gott att lyssna på är det en rätt så gemytlig sysselsättning.

Stekeln kan jag tyvärr inte svara om men det kan nog @Tåndemåla :)

#572883 Jag använder mig av ryggsprutan och tratten, och en dusch med roundup :mrgreen:

#572887 Mot stekeln eller gräset?

TS
Användarvisningsbild

#572888 Round up brukar häva ihjäl det mesta men kanske inte tallstekel...

Detta kanske kan ge lite svar dock.
https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-sko ... allstekel/

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572906 Tror det räcker att skaka på tallplantorna. Larverna brukar ha svårt att klättra upp igen.

#572930 Jag piskade ner dem med en kvist.äckliga kryp som om inte älgskador var tillräckligt

TS
Användarvisningsbild

#572936 För kanske 10 år sedan fick jag se massor av tallstekellarver på tallar som var ca 3m. Jag gick runt på området och ruskade ner larverna och jag kunde inte se några tillväxtförluster senare. Kom nog i rätt tid.

halvproffs skrev:För kanske 10 år sedan fick jag se massor av tallstekellarver på tallar som var ca 3m. Jag gick runt på området och ruskade ner larverna och jag kunde inte se några tillväxtförluster senare. Kom nog i rätt tid.

Medbringas; Stark arm samt heltäckande huva :mrgreen:

Användarvisningsbild

Blivande snickare skrev:
halvproffs skrev:För kanske 10 år sedan fick jag se massor av tallstekellarver på tallar som var ca 3m. Jag gick runt på området och ruskade ner larverna och jag kunde inte se några tillväxtförluster senare. Kom nog i rätt tid.

Medbringas; Stark arm samt heltäckande huva :mrgreen:

Trodde en finne var så tuff att huva inte ens var att tänka på :mrgreen:

Användarvisningsbild

#572995 Är väl inte partajs Jarmo som är i farten heller??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).