Skogsekonomi

Trampa gräs eller rödja runt granplantor

26 inlägg 8358 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trampa gräs eller rödja runt granplantor

barbarossa  
#572877 Hej undrar hur ni brukar göra med granplanteringar som är gjorda på gammal bördig åker gräset och hallonriset är dubbelt högre än granplantorna.vad fungerar bäst trampa eller rödja gräs ?och isf hur ofta?har även på ca 1ha tallplantering 2-3m tall fått invasion av tallstekel hur åtgärdar man detta bäst?tacksam för seriösa svar :-bd


Senast redigerad av barbarossa tis 07 jul 2020, 11:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

Blivande snickare  
#572882 Jag tycker trampa fungerar bäst, minst skada på plantorna och längst tid innan gräset är uppe igen.
Med en kamrat alternativt radiolurar å nåt gott att lyssna på är det en rätt så gemytlig sysselsättning.

Stekeln kan jag tyvärr inte svara om men det kan nog @Tåndemåla :)

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

jannee  
#572883 Jag använder mig av ryggsprutan och tratten, och en dusch med roundup :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

barbarossa  
#572887 Mot stekeln eller gräset?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

Avslutat-02  
#572888 Round up brukar häva ihjäl det mesta men kanske inte tallstekel...

Detta kanske kan ge lite svar dock.
https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-sko ... allstekel/

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572906 Tror det räcker att skaka på tallplantorna. Larverna brukar ha svårt att klättra upp igen.

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

barbarossa  
#572930 Jag piskade ner dem med en kvist.äckliga kryp som om inte älgskador var tillräckligt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

halvproffs  
#572936 För kanske 10 år sedan fick jag se massor av tallstekellarver på tallar som var ca 3m. Jag gick runt på området och ruskade ner larverna och jag kunde inte se några tillväxtförluster senare. Kom nog i rätt tid.

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

Blivande snickare  
#572938
halvproffs skrev:För kanske 10 år sedan fick jag se massor av tallstekellarver på tallar som var ca 3m. Jag gick runt på området och ruskade ner larverna och jag kunde inte se några tillväxtförluster senare. Kom nog i rätt tid.

Medbringas; Stark arm samt heltäckande huva :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

halvproffs  
#572986
Blivande snickare skrev:
halvproffs skrev:För kanske 10 år sedan fick jag se massor av tallstekellarver på tallar som var ca 3m. Jag gick runt på området och ruskade ner larverna och jag kunde inte se några tillväxtförluster senare. Kom nog i rätt tid.

Medbringas; Stark arm samt heltäckande huva :mrgreen:


Trodde en finne var så tuff att huva inte ens var att tänka på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

Avslutat-02  
#572995 Är väl inte partajs Jarmo som är i farten heller??



Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

barbarossa  
#653495 Granplantor årsm18 varierande gräs\hallonris som håller på att ta över.vad göra trampa slå fler gånger per säsong?roundup?granarna på bilderna är de som har det bäst..största del av plantorna är osynligs under gräs och ris

   TS
Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653500 Jag hade något liknande för några år sen om än på mindre areal. Jag körde brunnsröjning med trimmern ett par år och sen tog granarna snabbt fart.

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

jannee  
#653501 Granplantor trivs förvånansvärt bra i skugga, problemet är eller kommer till hösten när gräset eller bräken lägger sig över och kväver/trycker ned plantorna.
Trampa ned gräs runt plantorna är en bra ide men än bättre är att med en ryggspruta behandla gräset runt plantorna med roundup. Granplantan får på så vis även tillgång till det vatten som gräset annars skulle tillgjort sig.

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs eller rödja runt gramplantor

barbarossa  
#653512 Ingen risk att plantan tar skada av roundup då?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar