mån 11 mar 2019, 16:34#555974
Jag och min man köpte en lantbruksfastighet sommaren 2018. Sedan dess har vi köpt div saker som färg, verktyg, en fyrhjuling och lite annat smått och gott till gården. Nu har jag en hög med frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med! Denna tråd är egentligen uppdelad i fyra delar:
1: Jag är väldigt okunnig om det ekonomiska, så snälla förklara på ett mycket enkelt sätt hur det fungerar med att få tillbaka på moms samt inte behöva skatta lika mycket pga att man redan har betalat sakerna med skattade pengar (lön)?
2: Kan man bara "dra nytta" av de ekonomiska fördelarna med en lantbruksfastighet om man har haft inkomster under året? Det var ungefär så som en handläggare hos Skatteverket förklarade för mig. Det har inte vi haft nämligen, och vi kommer aldrig sälja något (jag själv har dock företag, men det rör alltså inte gården).
3: Vi skickade nyligen in vår fastighetsdeklaration där vi meddelade att vi vill göra om fastigheten till en småhusfastighet (kändes konstigt att skriva det som en kommentar på en deklaration men det var så man sa till oss att göra). Detta för att vi inte kan bedriva någon verksamhet på gården - skogen är enbart för eget bruk, marken i övrigt består av impediment och ett stycke åker som ligger i brant sluttning som gör det väldigt svårt att tex ta hö där. Skulle detta göra det svårare för oss att göra avdrag/få tillbaka moms för de kostnader vi haft 2018?
4: Vi har inte momsregistrerat oss, men har nu för avsikt att göra detta så att vi kan få tillbaka momsen. Är det något mer vi bör göra i samband med punkterna ovan? Vilka praktiska saker bör vi ta tag i för att göra avdrag/få tillbaka momsen och hur deklarerar vi våra kostnader?
MVH
Marhug