Skogsekonomi

Planering skogsinkomster - räkneexempel?

16 inlägg 15620 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Planering skogsinkomster - räkneexempel?

Norrbottenstorpet  
#469873 Tack för svar alllihop, det uppskatts verkligen!

Jag hittade på ett exempel, så det är inte exakt mina personliga förutsättningar i de siffror som har angivits. Men vi har en nyköpt skogsfastighet och planerar och funderar på första avverkningen.

alias skrev:
Eftersom rörelsen är nystartad så har du enligt min mening ingen möjlighet att räntefördela första året, då du inte har någon IB som räntefördelningsunderlag (nystartad verksamhet - du hade inte lånat ut något kapital till verksamheten som du skall få ränta på).


Ahh, besvärligt! Googlade och hittade en dom på skatteverket, som säger precis det att räntefördelning överhuvudtaget inte kan användas det första räkenskapsåret. Så tråkigt nog verkar du ha helt rätt.

alias skrev:Då du sannolikt inte kan räntefördela ut några pengar första året så hade jag rekommenderat i första hand högre skogskontoinsättning.


Ja i exemplet finns ju utrymme för större avsättning till skogskonto. Nackdelen är ju då att pengarna inte är disponibla (jag sneglar efter ytterligare ett skogsskifte, till vilket likvida medel skulle behövas. Är tyvärr inte placerat så att rationaliseringsförvärv är troligt).

alias skrev:Du kan heller inte komma ner till nollresultat i inkomstslaget näringsverksamhet via nyttjande av periodiseringsfonden,

Det här är en av de klurigheterna jag inte riktigt förstår. Periodiseringsfondsavsättning beräknas på årets resultat? Jag kan alltså inte räkna som jag gjorde i de första exemplen, eftersom jag egentligen nollar årets resultat (30% av noll, fortfarande noll).

alias skrev:däremot expansionsfonden (du får dock betala in exp.fondskatt om du nyttjar denna). Både skogskontoinsättning (50 % av saldo på skogskonto får räknas med i räntefördelningsunderlaget) och avsättningar till per.fond och exp.fond sänker räntefördelningsunderlaget framgent. Vart pengarna som motsvarar beloppen man avsätter till per.fond och exp.fond eller räntefördelar ut tar vägen påverkar på samma sätt som jag skrev frågande i fetstil ovan angående skogsavdragssumman.


Mmm, expensionsfonden verkar ju ha ett stort utrymme för avsättning. Samtidigt som den generar direkt skatt?

alias skrev:Ett hett tips är att ladda ner och skriva ut PDF:erna för bilaga NE, N6 och N8 på Skatteverkets hemsida. Där finns hjälptexter med för i vilken ordning man skall räkna (mycket nyttigt på framförallt N6- och NE-bilagan) och man kan se på bl.a. sida 2 på NE-bilagan i vilken ordning de olika resultatregleringarna kommer.

Bra tips, det ska jag kolla på!

Testar att räkna några exempel igen då:

Alternativ 1
Likvid avverkningsrätt + 300 000
Årets kostnader - 40 000
Årets avskrivn.inv. - 45 000
Skogsavdrag - 150 000
Skogskontoavdrag - 65 000
-----------------------------------------------
SUMMA 0
Årets resultat = 0, skatt = 0,
frigjorda disponibla medel 1:a året (via skogsavdrag) = 150 000

Alternativ 2
Likvid avverkningsrätt + 300 000
Årets kostnader - 40 000
Årets avskrivn.inv. - 45 000
Skogsavdrag - 150 000
Expensionsfond - 65 000
-----------------------------------------------
SUMMA 0
Årets resultat = 0, skatt = 17 000 (26,3% på expensionsfonden),
frigjorda disponibla medel 1:a året (via skogsavdrag + Expensionsfond) = 215 000

   TS
Landshypotek Bank
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).