Skogsekonomi

När grannen fäller träd på din mark.

24 inlägg 20543 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När grannen fäller träd på din mark.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450096 Frågan har dykt upp några gånger på SFO. Tipsar om SVTs serie Domstolen där man i avsnitt 4 tar upp två fall om olovlig trädfällning.
https://www.svtplay.se/video/13147695/d ... -avsnitt-4
Man får även lyssna till intressanta funderingar av Lagman Mikael Mellqvist som känns som en skön prick.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

tallen100  
#450099 Tittade lite grann, verkade väl som dom flesta fick mycket dyrare rättegångskostnader m.m. än vad dom fick för träden, även fast dom "vann".

Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450218 Nu har jag titta på "träddelen" av programmet (första hälften), och lite slött på det andra.

Vilket märkligt program. Det käns väldigt vinklat, och inte har man någon diskussion efteråt om juridik och förösker förklara hur det kan bli som det blir. Bara en sida får komma till tals (även om inte alltid andra sidan vill), och dramaturgin är att man skall tycka synd om personerna som intervjuas.

Lite besviken, saknar en paneldebatt efteråt (åven om den brukar bli ganska korthuggen).

Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450229
Mangan skrev:Nu har jag titta på "träddelen" av programmet (första hälften), och lite slött på det andra.

Vilket märkligt program. Det käns väldigt vinklat, och inte har man någon diskussion efteråt om juridik och förösker förklara hur det kan bli som det blir. Bara en sida får komma till tals (även om inte alltid andra sidan vill), och dramaturgin är att man skall tycka synd om personerna som intervjuas.

Lite besviken, saknar en paneldebatt efteråt (åven om den brukar bli ganska korthuggen).


Saknar det med att bara en sida får vara huvudperson. Jag tycker det var bättre i förra säsongen.

Men det är ju bra konstigt att om man begär förstora skadestånd så kan risken vara att man åker på rättegångskostnaderna. Det hade jag önskat att man förklara lite mer om varför det blir så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: När grannen fäller träd på din mark.

JensSkoog  
#450247 Men dom som skrattar hela vägen till banken är advokaterna :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: När grannen fäller träd på din mark.

Skogsvaktaren  
#450250 Som mark och skogsägare är man alltid förlorare...tyvärr när staten och rättssamhället griper in

Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

tallen100  
#450266 Såg bara slutet så vet inte riktigt vad det gällde för några träd,
men hade det inte varit bättre att den drabbade hade gått över och gett trädmarodören ett kok stryk istället ;)
Det hade knappast blivit dyrare och trädmarodören hade åtminstone fått lite ont, eller så hade det blivit tvärt om :d ,
I vilket fall så hade trädägaren sluppit ruskiga kostnader för något "hen" egentligen vann :mrgreen: :mrgreen:

Nej men nog verkade allt ihop knepigt, träd kan tydligen ställa till lika stor eller större osämja än jakt och fiske :|

Användarvisningsbild

Re: När grannen fäller träd på din mark.

Vardon  
#450273 På mitt jobb har jag en del landskapsmänniskor och miljömätare. De tittar alltid konstigt på mig när jag säger, det är bara och hugga, det växer upp igen, ska jag hugga växer det snabbare än jag hinner hugga.

Till ämnet, den bostadsrättsföreningen tycker jag faktiskt kan ha det lite. Att begära på en modell som utgår från vad en buske kostar och multiplicera med storleken blir skevt med. Det behövs ju inte många träd förrän träden är mer värda än fastigheten. Vad de gjort om ett träd blåst omkull? Lagt 165000 (2,8 miljoner / 17) eller ordnat påskbrasa i föreningen.

Självklart får man inte bete sig hur man vill men kanske fundera lite på vad hade man gjort om naturen gjort det.

Jag är alltid rädd att de enda som gynnas av höga skadestånd är jurister utan arbete.

För henne med tallarna tror jag inte det är en slump att beloppet hamnade strax under 50%. Hade hon begärt 200 000 hade fon 93 tusen.....slapp staten betsla...

Användarvisningsbild

Re: När grannen fäller träd på din mark.

anersimyra  
#450280 Mest rättvist vore ju att beräkna vad det skulle kosta att återplantera med lika, eller med största möjliga träd som de fällda. Tekniken finns ju sen länge så kostnaden är enkel att beräkna. Sen tillkommer självklart etableringsskötsel. Summan som föreningen krävde för sjutton fällda träd blir då helt rimlig. Men själv hade jag ju sågat tasken av förrövaren.. :D

Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

kungsis  
#450281
anersimyra skrev:Mest rättvist vore ju att beräkna vad det skulle kosta att återplantera med lika, eller med största möjliga träd som de fällda. Tekniken finns ju sen länge så kostnaden är enkel att beräkna. Sen tillkommer självklart etableringsskötsel. Summan som föreningen krävde för sjutton fällda träd blir då helt rimlig. Men själv hade jag ju sågat tasken av förrövaren.. :D


Blev själv lite förvånad att återplantering av likvärdiga träd inte togs upp. Det är ju en metod som används/legat till grund i andra fall.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: När grannen fäller träd på din mark.

anersimyra  
#450283 Precis!!! Det där " alnarpstugget " skulle de undvikigt.. :lol:

Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450293 Jag tycker det är bra att man inte ostraffat kan begära vilket skadestånd som helst. I de här fallen är problemet att det inte finns så mycket tidigare skadestånd att utgå ifrån. Nu har HD tydligen bestämt vad som gäller, så förhoppningsvis skall det inte bli lika överraskande i framtiden.

Tänk också på att skadestånd skall ersätta skadan, inte vara ett slags "straff".

Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

JPW  
#450326 Jag tycker också att programmet var uppenbart kraftigt vinklat. Det finns säkert en anledning till att man får stå för rättegångskostnaderna om skadeståndet blir så lågt i jämförelse med det begärda, det är knappast en tillfällighet. Jag väntade hela programmet ut på just den förklaringen, för att få den balanserade beskrivningen av verkligheten jag tycker att man kan förvänta sig från Public Service. Men det valde SVT att helt strunta i...

Användarvisningsbild

Re: När grannen fäller träd på din mark.

Skogsvaktaren  
#450329 Dock har ju kommunena i flera fall krävt trädkapare på hundratals tusen av de som sågat ner kommunens träd.
Görs det skillnad om det är kommunala träd och privata fastighetsägare som blir drabbade.....?

Användarvisningsbild

När grannen fäller träd på din mark.

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450330 Ska redan nu säga att jag inte sett programmet i fråga så jag är inte insatt i just det här fallet. Ska även säga att jag valt att inte se den här säsongen av domstolen eftersom jag tycker att förra säsongen var under all kritik och hade kraftiga brister vad gäller saklighet och objektivitet (vilket för övrigt Granskningsnämnden också tyckte i ett fall).

Däremot är jag jurist och arbetar för närvarande i domstol och tänkte därför bara säga att det framgår av 18 kapitlet rättegångsbalken att en part som endast har delvis framgång i sin talan kan få stå för sina egna rättegångskostnader. Det är alltså inte något som domstolen "hittar på" i det enskilda fallet och varje juridiskt skolat ombud vet att det är så det funkar. Därför kan det vara så att om man begär ett orimligt högt skadestånd från början riskerar man att domstolen endast bifaller talan delvis och därför låter vardera parten stå för sina egna kostnader.

Det är för övrigt mycket vanligt i så kallat dispositiva tvistemål att rättegångskostnaderna uppgår till lika mycket eller mer än värdet på tvisteföremålet - vilket gör att man ibland kan ifrågasätta ombudens arbetsinsats och motiv...

Det är också därför domstolen in i det längsta försöker få parterna att göra upp i godo då man vet att ett mål som går hela vägen till huvudförhandling riskerar att bli oerhört dyrt för i vart fall en av parterna, och ibland båda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).