Skogsekonomi

Varför stiger priset på skogsmark?

35 inlägg 21879 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varför stiger priset på skogsmark?

kungsis  
#447802 Anledningen till att jag ställer frågan är att det ju mer och mer dyker upp sådana här tankar Skogsägande, ett gratis tillsvidare arrende från staten. Och inte tycker jag att priserna på levererat timmer/massaved höjts så att det försvarar dagens priser på skogsfastigheter, samtidigt som ju det hela tiden kostar mer och mer att underhålla/driv. Är det "rekreationsvärdet" (eller vad det heter) som folk är mera villiga att betala för eller har folk mera pengar att investera för numera (trötta på aktier?). Själv skulle jag numera absolut inte köpa en skogsfastighet till marknadspris belägen där jag bor och då är alla "stolleideer" man ständigt hör talas om en starkt bidragande orsak.

Mvh
Kungsis



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Seb macahan  
#447804 Så länge skog är en betydande del av ett lands BNP kommer det att öka i värde med tillväxten och inflationen. Miljö diskussionen är än så länge ett störande brus men har också en långtidsverkande negativ effekt på marknadspriset. Detta varnade Danske bank bla för några månader sen. Men så länge lagar och äganderätt ser ut dom den gör så kommer man att fortsätta idiotförklara andra som köper i nutid för att sedan 10-20år senare idiotförklara sig själv som inte köpte. Vissa marknadsår stiger det mer andra stagnerar det men tar ny kraft och fortsätter. En omvälvande krig katastrof skulle dämpa och för en stund till och med sänka priser men när optimismen vindar åter igen skulle börja vina så skulle tappet återhämta sig med råge. Det enda som kan påverka enl. Mig är stora politiska beslut. Men visst håller jag med, ibland undrar man vart det ska ta vägen.
Sen tror jag alla känner som du initialt, men när grannskiftet är till salu så vill man inte missa chansen och helt plötsligt är man med i leken o hjälper till o trissa budet, man vet ju inte när nästa chans blir.
[emoji6]

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

kungsis  
#447808 För ca 8år sedan var ett grannskifte till salu. Jag och min far räknade och la ett bud som skulle göra att vi inte skulle göra någon vinst, men räknade med att det skulle påverka det sammanlagda värdet så pass mycket att det iaf skulle vara intressant. Vi räknade även in framtida värdeökning med dåtidens dito som facit. Sedan la vi på lite extra = vi låg på fjärde plats i budgivningen. Och inte tusan är avkastningen bättre numera + mycket mera, negativt inverkande, intresse från andra håll numera, men iaf betydligt högre markpriser och inget som säger att det skulle ändras inom närmaste tiden. Nej, jag tycker nog att det är skevt någonstans. Är det någon sorts bubbla, som det kallas? Eller så missar jag hur mycket det är värt att just äga något.

Med vänlig hälsning
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Vardon  
#447834 En orsak är väl även att ränteläget väldigt länge varit väldigt lågt. Det ger en del fenomen, till exempel att inflation kan äta av kapitalet och tvinga folk att investera på annat håll, samtidigt som det blir billigt att låna. Börsen är hög och förhållandevis skakig samtidigt när börsen har stigit, pengar ökat i värde så vill man även sprida riskerna.

Mark kan ju då vara intressant att investera i. Dock tror jag personligen (observerar tror) men tycker mig utläsa det lite ur statistik som visas här med att vissa regioner står för en stor del av ökningen medan andra regioner nästan har en minskning. Fast i snitt går priserna upp och trissar på utvecklingen.

Men jag tror även att skogsägandet kommer ändra sig för framtiden. Att värdet inte består i den stående skogen utan marken i sig. Mark till tomter, verksamhet och bostäder. Än så länge kommer ju befolkningen bara att öka. Det kommer ge större städer och de som idag har stadsnära skog kommer bli av med den och de som idag har halvnära skog kommer kunna sälja tomter till de som vill bo halvnära staden.

Jag skulle även vilja ser mer arrendering istället för inlösen. Tex löser kommuner in mark för en spotstyver och bygger köpcentrum och tar hög hyra. Istället hade jag velat arrendera ut marken "billigt" och istället haft en stadig inkomst som ökar lite med populariteten.

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Huggar Herman  
#447866 Det är ju, precis som med andra typer av fastigheter, ett pyramidspel där man räknar in den förväntade värdestegringen i sina kalkyler när man lägger ett bud. Det var väl ganska längesedan priserna gick ifrån den faktiska avkastningen från en skogsfastighet.
Detta funkar ju så länge man inte blir tvingad att sälja vid "fel" tillfälle och att det finns någon som är villig att betala för den inräknade värdestegringen.

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

JörgenO  
#447870 Huvudsakliga svaret till varför skogsfastigheter har stigit är en allt lägre ränta. Detta har varit fallet sedan början av 90-talet.
Förutsättningarna för att skogsfastigheter (och andra fastigheter) skall fortsätta stiga i värde är till största delen beroende på utveckling för räntan.

Annat som påverkar men inte lika mycket är skatteregler (vad hände med villapriser och fastighetesbolagnär man avskaffade fastighetsskatten :-bd ) och prisutveckling på råvaran. Här tycker jag personligen inte man skall ha allt för höga förväntningar. Reallöneutveckling påverkar också. Ökade behov av rekreation och naturvärden tror jag inte påverkar fastighetspriserna positivt, attityden från samhället verkar vara att dettta inte omfattas av ägandet. :d

Räntans utveckling är den enskilt största faktorn för fastighetspriser framöver, och det gäller även skog.

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447895
Huggar Herman skrev:. Det var väl ganska längesedan priserna gick ifrån den faktiska avkastningen från en skogsfastighet.


i Västra Götaland säljs det så få fastigheter, att vissa köp dominerar. Ofta är det när man köper skog för att omvandla till annan verksamhet. Tex bergtäkt, industrimark, deponi, mm.

Så den faktiskt avkastningen på en fastighet behöver inte vara skogsbruksvärdet.

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447896 Jag var och kikade på en fastighet till salu. En ren skogsmark som bestod av planterad gammal åkermark. En bra bit ut i skogen, det låg några fritidshus i närheten men såg inte ut som det var expansivt. Mycket bra drivningsförhållande.

Arean var drygt 6 ha, och det skulle stå 1500m3sk enligt planen. Så här såg det ut:

1490963553_tillsalu.jpg


Det till vänster om stenmuren var fastigheten till salu, till höger grannen Sveaskog. Alla 6 ha såg ung. lika ut.

Priset var satt till 825.000:- :-bd

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447898
Mangan skrev:
Huggar Herman skrev:. Det var väl ganska längesedan priserna gick ifrån den faktiska avkastningen från en skogsfastighet.


i Västra Götaland säljs det så få fastigheter, att vissa köp dominerar. Ofta är det när man köper skog för att omvandla till annan verksamhet. Tex bergtäkt, industrimark, deponi, mm.

Så den faktiskt avkastningen på en fastighet behöver inte vara skogsbruksvärdet.

Skog är ju det sämsta man kan ha på sin mark.

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

surjämten  
#447983 Det finns en hel del rika människor i detta land !

Därför finner jag det inte konstigt att flera av dessa vill Investera i / äga skog.
Har varit några resor i fjällen på skidåkning ( längd ) och häpnade över en annan grupp människor som investerat i enorma fjällstugor o bilar i prisklassen över en halv mille!

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

hlb  
#447989 Fråga Göran Persson, han vet mycket om skog också i dag. Undrar vilken sign han har här, för visst måste han väl vara med på SFO.

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

machonisti  
#448005 Kanske en "Person på G".

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

jannee  
#448011 Bara att se bakåt varför man bör investera i skog eller jordbruksfastigheter.
Toppen är nådd är inget annat än en förhoppning från en pessimist :mrgreen:
Finns ingen så säker långsiktig värdeplacering som i att äga mark.

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448036 Det stiger bara i Götaland (kanske även Svealand) och storstadsområdena, längre norrut verkar det vara en mer sund fungerande marknadsekonomisk prisutveckling, trots att det är betydligt bättre virkeskvalite norrut.

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448135 Sunt med dåligt betalt virke? ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).