Skogsekonomi

Val av bokföringsprogram

74 inlägg 37784 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Jajgert  
#820513
Elis76 skrev:Bokför med penna och papper i en traditionell dagbok/kassabok som speglar det förenklade årsbokslutet - blankett SKV 2150 från Skatteverket. Har man dessutom en omsättning under 3 MSEK, ett fåtal verifikationer och upprättar ett förenklat årsbokslut, är det mer än tillräckligt.

https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2150.4.7459477810df5bccdd4800015076.html

Är Du medlem i Norra Skog kan Du med fördel även använda deras app som är gratis för medlemmar.

Glöm inte att börja med en öppningsbalansräkning.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.15/324692.html


Vet inte vad jag ska säga men 1000 tack!
Övärderlig information till en vilsen ny skogsägare. Tack!

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Elis76  
#820518 Är Du kund hos Handelsbanken borde Du kunna få en bokföringsbok av dem.

Den är oerhört användarvänlig med tydliga kolumner som motsvarar det Du vid bokslutet kall fylla i på blankett SKV 2150 och NE.

LRF Konsult har tidigare delat ut motsvarande böcker - ljudblåa till färgen.

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

Tralsmo  
#820519 Tilläggas kan att en bokförings bok kan användas år efter år tills blana inte räcker till nästa år.

På den tiden ja gjorde bokföring i kassabok gjorde ja av me 2st.

De som är lite besvärligare me kassabok är att de är mer arbete å leta rätt på eventuella fel när debit å kredit inte stämmer.

Själv blandar ja gärna ihop siffrorna. Så 879 kan bli 897.

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Jajgert  
#820557
Tralsmo skrev:Tilläggas kan att en bokförings bok kan användas år efter år tills blana inte räcker till nästa år.

På den tiden ja gjorde bokföring i kassabok gjorde ja av me 2st.

De som är lite besvärligare me kassabok är att de är mer arbete å leta rätt på eventuella fel när debit å kredit inte stämmer.

Själv blandar ja gärna ihop siffrorna. Så 879 kan bli 897.


Tack! Googlade lite snabbt och verkar inte direkt finnas att köpa. Kanske googlar fel saker...
Har du tips på någon affär?

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Elis76  
#820562 Jag har fått mina bokföringsböcker av min bankman på Handelsbanken. Jag tror inte de finns att köpa på marknaden.

När jag gick bokföringskurser på LRF Konsult på Franzengatan på Kungsholmen i Stockholm innan Ludvig & Co tog över, delades motsvarande böcker ut.

Nedan verkar det finnas en bokföringsbok, men det är svårt att veta hur den ser ut invändigt.

https://rodmyransforlag.se/skogsagarens-bokforingsbok/

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

alias  
#820616
Jajgert skrev:
Tralsmo skrev:Tilläggas kan att en bokförings bok kan användas år efter år tills blana inte räcker till nästa år.

På den tiden ja gjorde bokföring i kassabok gjorde ja av me 2st.

De som är lite besvärligare me kassabok är att de är mer arbete å leta rätt på eventuella fel när debit å kredit inte stämmer.

Själv blandar ja gärna ihop siffrorna. Så 879 kan bli 897.


Tack! Googlade lite snabbt och verkar inte direkt finnas att köpa. Kanske googlar fel saker...
Har du tips på någon affär?


Jag hade prövat att kontakta det lokala Ludvig&Co-kontoret. Inte alls omöjligt att de har kvar några kassaböcker på lager från LRF Konsult-eran.

Jag har en variant från LRF Konsult som heter "Stora kassajournalen", med lite fler kolumner än "Lilla kassajournalen". Tror att priset var 125-150 kr för ca 8-10 år sedan.

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

jsn  
#825497 Nu har jag gjort bokslutet för 2023 så då får jag väl göra en uppdatering..

Av någon anledning som jag inte blir klok på visar enkelbok + och - i balansrapporten tvärt om mot i huvudboken på 20xx-kontona men i wrebit är huvudbok och balansrapport samma där..

Tidigare har jag gjort omföring av eget kapital utifrån balansrapporten och satt -resultat som kredit och + som debet (konton 2011-2099) eftersom Bokio skrev att man skulle göra så.. Det ska man alltså i enkelbok också men i wrebit är det tvärt om.. vilket jag märkte efter att jag gjort fel första gången.

Jag har väl inte valt slutgiltigt vad jag kommer fortsätta med..

Enkelbok är jättebra på datorn, framförallt tycker jag det är jätteenkelt att korrigera sådant man gjort fel.

Wrebit är mycket enklare att använda egentligen och smidigare eftersom man slipper ta fram datorn men blir det fel är det meckigare att hitta rätt eller korrigera. Gör man fel i wrebit måste man ta bort verifikatet och göra ett nytt, i enkelbok är det bara att ändra i verifikatet..

Eftersom det är enklare i wrebit blir det dock inte så många fel som jag har gjort i enkelbok. Nu tror jag dock att jag har konfigurerat alla mallar korrekt i enkelbok så det lär bli mycket enklare framöver!

En negativ sak med enkelbok är att arrendeintäkter inte går in under ruta 8 i momsrapporten, det är möjligt att det går att ändra det men det orkar jag inte såhär dags.
Wrebit har visserligen ingen momsfil alls men man får ut en pdf där ruta 8 blev korrekt ifylld och som man kunde skriva in på skatteverket.
Att avsluta året kändes mycket smidigare i wrebit än i enkelbok när jag väl fattade att jag skulle göra det under fliken moms..

En annan sak som är lite störande i enkelbok är att den verkar ha avrundat vissa tal när den sparade ut verifikationslistan i excelformat eller om excel möjligen avrundade själv.
Jag hade iaf gjort ett fel i bokföringen så jag skrev ut båda verifikationslistorna för att jämföra och hitta felet och då hittade jag ett antal avrundningsfel från enkelbok, det var dock inga fel på dem vid nogrannare kontroll..

Edit: Nu har jag nog bestämt mig för att köra på Enkelbok, det var enkelt att mappa konton mot momsruta där och jag upptäckte att jag missade en krona i ränteintäkter på företagskontot igårkväll och jag hittade vare sig hur man skulle öppna upp ett stängt år eller bokföra andra ränteintäkter än på skattekontot i Wrebit.. däremot gick det lätt i Enkelbok!

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Bond.J  
#833391 Mycket bättre att börja på papper, eller i en bokföringsbok så man ser och förstår vad som händer. Kan också kopiera sidor ur en gammal bokföringsbok och bokföra på dessa.

MEN tro inte att det blir billigare med redovisningsbyrån bara för att du bokfört själv, vare sig i bok eller i ett program. Stämmer inte bokföringen mot saldot på företagskontot, om du bokfört fel, om inte alla underlag finns med, osv. så kan det kosta avsevärt mer att de rättar än att de bokför åt dig.
Däremot lär man känna sitt företag bättre, och ALLA som startar ett företag bör skriva ner alla händelserna i någon form av kassabok/bokföringsbok tills man lär känna penningströmmarna.

När man är mogen fungerar enkla gamla program lika bra, som nyare, så länge data går att överföra via SIE-fil till den som ska göra eventuellt bokslut och deklaration.

Ett program som varken är modernt, eller har senaste layouten, men som ändå gör jobbet är PC-bok. Eftersom ingen tidigare i tråden nämnt det, så gör jag det. Ett billigt program som installeras på datorn, och har alla de viktigaste funktionerna. Vet att flera byråer använder detta till småkunder.

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

jsn  
#836561 Jahapp, nu får det bli analogt... Enkelbok ska också börja ta betalt.

Handelsbanken har slutat med bokföringsböcker då de inte haft efterfrågan på flera år enligt min bankkontakt.

Ni som kör analogt (papper och penna):

- Hur föredrar ni att boken ser ut invändigt? Hittar varianter med 2 kolumner, 3 kolumner, 11 dubbelkolumner och 5 enkelkolumner, utan kolumner...

- Har ni två olika böcker för Huvudbok och Grundbok eller hur gör ni för att särskilja dem?


Excelfjant som man är hade jag gärna använt excel men det är tydligen inte godkänt enligt lag då man kan ändra siffror i efterhand utan att behöva göra en ny verifikation.
Är inne på att göra mallar i excel och skriva ut för att sedan fylla i med penna och spara i en pärm...

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Elis76  
#836576 Jag kör med Handelsbankens enkelbok. Den fungerar bra för mig och mappar direkt mot SKV 2150 och NE blanketten.

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

jsn  
#836595
Elis76 skrev:Jag kör med Handelsbankens enkelbok. Den fungerar bra för mig och mappar direkt mot SKV 2150 och NE blanketten.


Tyvärr meddelade min bank (Handelsbanken) att de inte har kvar sådana böcker, undra om det är lagligt att fota av dem.. i så fall får någon gärna göra det och skicka i pm till mig...

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Elis76  
#836638 Här verkar det finnas lite skogsböcker av allehanda slag.

https://rodmyransforlag.se/

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Brozzlaren  
#840945 Handelsbanken i Alingsås har den och tar hem nya till behövande.

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841074 Sunne hade hemma i förra veckan iallafall, inga problem 👍
skulle till Karlstad i annat ärende så jag ringde till kontoret där för att slippa omvägen men fick beskedet att "det har vi minsann inte" av snorkfröken i andra änden. Så det varierar kanske mellan kontoren

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).