tis 14 jan 2014, 21:58#257948
Hej,
Jag och en nära släkting tittar gemensamt på att köpa en skogsfastighet. Affären i sig är sund och vi har fått ett bra pris på fastigheten (mer än taxeringsvärdet, så det är ett köp). Vi lånar hela beloppet av banken till en vettig ränta, då den bedömer att säkerheten är mer än fullgod.
Jag har i några trådar läst om räntefördelning och att bygga upp en sådan för att senare kunna göra uttag efter avverkning, men är lite på det oklara med upplägget.
Det vi tittar på nu är att låna privat. Vad är det då som gäller med underlag för räntefördelning och skogsavdrag? Vi kan utgå från ett anskaffningsvärde på cirka fyra miljoner och avverkningsmöjligheter på cirka 1,3 miljoner på kort sikt.
Ungefär så här långt är jag med:
Vi förutsätter att skogens del av hela köpet är 3,8 miljoner kronor, och då finns det alltså ett skogsavdragsutrymme på 1,9 miljoner.
Vi avverkar och får ett netto på 1,3 miljoner och kan alltså ta ut 650 000 kronor direkt och amortera med dessa. Utrymme som kvarstår för framtida skogsavdrag är då 1,25 miljoner.
Men här är det sämre ställt:
Resterande 650 000 kronor från avverkningen vill vi kunna ta ut med så låg skatt som möjligt, således räntefördelning. Men får vi något underlag för positiv räntefördelning på fastigheten? Jag läste att om vi bär lånen privat så ses det som att anskaffningsvärdet i sin helhet blir underlag för räntefördelningen. Är det korrekt?
Eller: Räknas hela inköpsvärdet som eget insatt kapital (och alltså en skuld för företaget till oss) vilket innebär att det inte finns något underlag för räntefördelning? Hur kan vi i så fall bäst ta ut dessa pengar och amortera?
Jag ber om ursäkt om det blev lite rörigt, men situationen känns lite sådan. Vi har nog alla planer på att ta hjälp av en expert, men jag vill ändå veta själv hur det fungerar.