SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

541 inlägg 159707 visningar 64 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Virkespriser 2024

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828621Att man använder gran till panelbrädor i dag beror på att den har en "sluten cellstruktur" och på så sätt inte tar upp fukt kapillärt lika lätt som t.ex. tall. Samma anledning som att det inte fungerar bra att tryckimpregnera gran utan där använder man tall i stället.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Elis76  
#828625Svårlösta problem för Billerud:s nya VD står att läsa i gårdagens DI.

De höga massavedspriserna börjar göra sig hörda. Det skall bli intressant att se vad årsboksluten för skogsindustrin kommer att visa.

Handelsbankens råvarustrateg Christian K***** spådde i höstas att vinsterna gradvist kommer att börja flyttas från industrin till skogsägarna.

https://www.di.se/nyheter/svarlosta-problem-for-billeruds-nya-vd/

Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828629(Kan inte läsa artikeln) Det är väl som vanligt att dom vill att nån ska tycka synd om dom. Det har ju blivit så väldigt dyrt, tycker dom som köpte björkmassa i Estland för 1400 kr/m3f i augusti -22.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#828633Citat från DI-artikeln:

Vad har då Billerud för möjlighet att komma över sin viktigaste råvara billigare?
”I princip noll. Det är inte mycket att göra åt”, säger Christian Kopfer. (Handelsbankens analytiker/red)

Di listar tre olika skäl till att Billerud har problem med råvarukostnaden. Dels har de ingen egen skog, dels så har Sveaskog dragit ner sina avverkningar i norr samtidigt som Norra skog prioriterar att leverera massaveden till Metsä och dels så har importen från Baltikum blivit mycket dyrare. Hur de än vänder sig så kommer de att få betala för råvaran om de vill ha den.

Det kan ju visa sig att beslutet att sälja av skogen som man "tog tillbaka" från Bergvik Skog var ett dåligt beslut.

Användarvisningsbild

Elis76  
#828635Så här står det i ingressen till artikeln.

- Billeruds nya vd Ivar Vatne sitter i en rävsax som är svår att ta sig ur: De höga priserna på massaved.
Ett försök till prisdumpning i höstas fick kalla handen.
”Skogsägarna tyckte att det var ologiskt”, säger Virkesbörsens Per Hedberg till Di.

Alvarsson  
#828640Dom får lära sig att betala för virket, om de vill ha något virke!

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#828649Det blir intressant att se hur Billerud kommer att göra i Värmland, med försörjningen till Gruvöns bruk? Idag har Billerud ingen egen virkesköpsorganisation utan förlitar sig på Stora Enso som köper upp massaved åt dem. Både från Värmland och från Norge. Det dämpar ju onekligen konkurrensen när Billerud och Stora Enso inte behöver konkurrera på samma marknad (Konkurrensverket, hallå!).

Användarvisningsbild

Skogz  
#828650Det är väl klart. Vill man ha någonting som är värderat mer än en påse hundskit så måste man betala mer än en påse hundskit.

Användarvisningsbild

Badger  
Torbjörn Johnsen skrev:Jag har varit med och renoverat två gamla hus med träfasader som satts upp tidigt 1900-tal. Båda fasaderna var av furubrädor och relativt välbehållna trots att de suttit uppe länge. På ena stället fanns även många uthus med gamla träfasader och även här av fura. En av fasaderna mot söder hade breda brädor av riktigt grovkvistig fura och av tid och väder rejält urtvättad rödfärg. Fasaderna av fura tål röta och väder bättre när de har stor kvist och kärnandel men kanske mer utmanande att måla? Hursom så borde furan vara ett gångbart fasadmaterial för att brädfodra hus även idag?

Huset jag bor i idag är byggt 1938 och har väggar av stående tretumsplank. De delar av plankväggen jag har sett verkar mestadels bestå av fura även om det finns enstaka gran också. Enkel och mycket varierad virkeskvalité över lag.

Såg i något av alla program om husbygge i TV en familj som byggde ett hus av solida timmerväggar av furu. Det lyftes fram att furu har egenskaper som motverkar mögel och bakterietillväxt som ansågs hälsosammare och skulle hjälpa de i familjen som hade svår allergi. marginalprodukt, men det går i linje med att det skulle ha bättre motståndskraft även som panel. Furan kanske har en intressant framtid både interiör och exteriört som en slags premiumprodukt för husbygge?

Sörlänningen  
Mangan skrev:Du kanske tänker på tall klass 1, som blir finsnickeri? Den är fortfarande bättre betald.

Nej, inte vad jag syftar på. Jag letade upp lite grafer som visar vad jag menar. Man skulle kunna grotta mer i detta, men trenden är tydlig.
Kolla på Figur 1 på https://www.skogsstyrelsen.se/statistik ... kespriser/

Här ser det ut som att talltimmer var dyrare fram till 3:e kvartalet 2020, därefter blev grantimmer dyrare. Det här stämmer med mitt minne. Jag och min far började prata om för ett par år sedan hur märkligt det var att grantimmer var dyrare än talltimmer. Den här grafen visar ingenting före 2019, vilket möjligen innebär att det är väldigt missvisande bakåt.

Det finns en graf hos Skogskunskap som visar en något annorlunda bild, men i grunden samma trend, se https://www.skogskunskap.se/aga-skog/pr ... kespriser/

På grafen där ser det ut som att tall kostade mer fram till 2008, men att granen överlag varit dyrare sedan 2012. Det här stämmer sämre med mitt minne, men trenden är samma.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828755Jag kan inte minnas att tallen någonsin varit bättre netald här hos mig, men jag har ingen statistik.
På grafen där ser det ut som att tall kostade mer fram till 2008, men att granen överlag varit dyrare sedan 2012.

Jagv ser inte den grafen?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#828779Såhär ser det ut om man tittar på tall- resp grantimmer från 1995 t o m 2021 enligt skogsstyrlsen.

Genomsnitt hela Sverige (tallen har legat högre än granen fram till typ 2009):
1706042621_skärmavbild_2024-01-23_kl._21.39.51.png

Samma data för "Syd". Här verkar granen varit högre betalt även längre tillbaka:
1706042621_skärmavbild_2024-01-23_kl._21.41.02.png

Källa: skogsstyrelsen.se

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828793Tack, lyckades inte hitta de graferna. Firar 20 år som skogsägare i år, tydligt att det är mitt fel att granen är bra betalt här i syd. 🙃
Senast redigerad av Mangan ons 24 jan 2024, 10:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

grankarl  
#828814Angående virkespriserna , borde man inte på något sätt jämföra med vad man får för exv ett lass timmer eller massaved mot vad inköpskostnaden är för de investeringar som vår branch är beroende av , tex hur mycket måste man hugga o leverera för att kunna grusa upp en skogsbilväg eller köpa en ny traktor . ( grusade på ett par lass härom dagen o det var hemskt va dyrt det blivit ) ( funderade på att byta traktor men det blir tufft ).

Köpte ny traktor för 30 år sedan , utan att räkna exakt på det så känns det som att jag fick mer för pengarna då .

Säkert nån som har ett bra och enkelt svar på detta med nåt slags prisindex ?

Sedan kan man kanske börja prata prisindex på branch relaterade varor rakt av istället för att spekulera i om huruvida det är bra timmerpriser eller inte ?

Användarvisningsbild

Bubba i skogen  
#828933Kollade för skojs skull på Vretens största huggarvagn med drivning och i övrigt fullutrustad. Priset gick tydligt över miljonen. Krävs ganska mycket timmer för att betala den. Troligtvis minst lika många stockar som för några år sedan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).