SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

99 inlägg 30655 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Elis76  
barkspaden skrev:Nettopriser efter transportavdrag, avverkningskostnader och i fub och inte i bluffmåttet toub som norra har i sin lista. Nå, ska du våga erkänna att du jobbar åt norra eller varför försvarar du deras skämmigt låga priser?

Det är väl okey nettopriser tycker jag.
- Talltimmer: 820:-/m3fub
- Grantimmer: 710:-/m3fub
- Barrmassa: 481:-/m3fub
- Lövmassa: 511:-/m3fub

Många studier visar att det tar lika lång tid att såga en 100-årig tall i ett sågverk i N:a Sverige som en motsvarande tall på ett sågverk i S:a Sverige. (grövre träd i syd jmf. med norr). Resultatet blir att kostnaden per m3sv blir högre i norr jämfört med syd. Skogsägare i norr har även längre transportavstånd från skog till industri samt från industri till hamn än i syd. Exempelvis måste norrländskt virke som skall till Asien och USA först fraktas med tåg till Göteborgs hamn.

Till sist har de stora bolagsskogarna i norr en prishämmande effekt på privatskogsbruket vilket inte är fallet i södra Sverige.

Allt detta sammanvägt => N:a Sverige kommer aldrig att kunna konkurrera med virkespriserna i S:a Sverige - tyvärr skall jag tillägga.

By the way, i BD-län är prislistorna i m3fub.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

barkspaden  
#866128 Du har fortfarande inte svarat på om du jobbar åt norra. Men med alla bortförklaringar du ger är det nog så att vi kan fastslå att det är norra som är den som betalar din lön.

Detta är priser med fulla transportavdrag, och det enda bolag som är i närheten av att betala lika dåligt är sca. Dom andra företagen kan betala betydligt mer.

Norra måste vara ineffektiva och ha för höga kostnader och för dålig produktion för att kunna konkurrera med bolagen. Antingen är norras industri för dålig eller så har man på tok för stor lekstuga med medlemmarnas pengar.

Så det bästa för skogsägarna i norr är att Norra läggs ned och bara behåller en liten säljorganisation som säljer rundvirket direkt ut ur landet.

wigge  
#866130 Kan ev hålla med litegrann på en punkt.

Ta vida tex som sågar mkt klentimmer, är väl bland dom lönsammaste sågverksbolagen i Sverige så jag köper inte det heller ang medelstam.

Minns Per lärkeryd på årets stämma där han påstod att alla sågverk i Sverige sågade rött som svar på varför Norra hade så låga priser.. direkt felaktigt.

Skeppas mkt med båt från Norrland.

Sveaskog är just nu prisdrivande men kan hålla med om att Volymen dom tar fram till bolagen kan vara något prisdämpande i de stora hela.

Men känner väl till dessa argument du säger, går som ett mantra i Norras gäng.

I övrigt gillar jag mkt du tar fram Elis men i detta har vi helt olika syn.

Användarvisningsbild

Elis76  
#866131 Att processa en klentimmerstock genom sågramen tar ~ungefär lika lång tid som att "klämma igenom" en grov rotstock med dubbelt så många klingor. Resultatet blir att klentimmersågverket processar färre m3sv/timme jämfört med det sågverk som sågar normaltimmer. Härigenom blir kostnaden för att såga klentimmer dyrare per m3/sv jämfört med att såga normaltimmer.

Jag har läst några examensarbeten genom åren som även kommit fram till detta.

När jag jobbade som anläggningskonstruktör på "pulp and paper" på ASEA i Västerås på 80-talet, var detta en vedertagen sanning. 🌲

När jag träffade SHB:s råvaruanalytiker innan jul sa han:
- Skogsägarna kan inte gapa över mer än industrin kan svälja => kan inte sågverken/massabruken höja sina priser till slutkund, kan inte skogsägarna sukta efter högre priser.

Det skall bli intressant att se vad Q4 resultaten blir för sågverken/massabruken. Tittar man på aktiekurserna bådar det inte gott. Den svaga kronan hjälper upp situationen, annars skulle det förmodligen vara blodröda siffror.

Observera att detta är min egen reflektion.

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#866134 Som jag alltid sagt , norra betalar dåligt , om man jämför vad andra betalar ! Om man mot förmodan pressar norra att betala ”bra” så kan man ju nästan inte räkna ut vad man fått i netto fub , efter alla premier ,tillägg , avdrag , olika konton mm mm

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Elis76 skrev:Att processa en klentimmerstock genom sågramen tar ~ungefär lika lång tid som att "klämma igenom" en grov rotstock med dubbelt så många klingor. Resultatet blir att klentimmersågverket processar färre m3sv/timme jämfört med det sågverk som sågar normaltimmer. Härigenom blir kostnaden för att såga klentimmer dyrare per m3/sv jämfört med att såga normaltimmer.

Den teorin håller inte riktigt heller. Sågverken i Götaland betalar i stort sett dubbelt för kubb och klentimmer som Norra betalar för normaltimmer. Grundproblemet i norr är att konkurrensen om timret är för dåligt och att Norra är med och håller ner priset istället för att vara med och konkurrera med högre priser. Detta p g a att den egna sågverksindustrin har för dålig intjäningsförmåga samt att man troligen sitter i ofördelaktiga leveransavtal för sin massaved till Metsä.

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#866151 För ”…kubb och klentimmer…” ska det givetvis vara

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Elis76 skrev:Att processa en klentimmerstock genom sågramen tar ~ungefär lika lång tid som att "klämma igenom" en grov rotstock med dubbelt så många klingor. Resultatet blir att klentimmersågverket processar färre m3sv/timme jämfört med det sågverk som sågar normaltimmer. Härigenom blir kostnaden för att såga klentimmer dyrare per m3/sv jämfört med att såga normaltimmer.

När jag jobbade som anläggningskonstruktör på "pulp and paper" på ASEA i Västerås på 80-talet, var detta en vedertagen sanning. 🌲

- Skogsägarna kan inte gapa över mer än industrin kan svälja => kan inte sågverken/massabruken höja sina priser till slutkund, kan inte skogsägarna sukta efter högre priser.

Det skall bli intressant att se vad Q4 resultaten blir för sågverken/massabruken. Tittar man på aktiekurserna bådar det inte gott. Den svaga kronan hjälper upp situationen, annars skulle det förmodligen vara blodröda siffror.

Nja då har man nog inte hängt med alls i teknikutvecklingen och då drabbar det ju lönsamheten i resultatet också. Vida i Nössemark tex sågar 60 stockar i minuten av det klena (sågkubb). 3 fullastade bil och släp med råvara i timmen går åt. Så självklart går det att såga klent otroligt mycket fortare än grovt.

alias  

Inte heller jag köper förklaringen ovan rakt av.

F.k. så fick jag in bud på klentimmer/kubb (från 11/12 cm i topp beroende på aktör och upp till runt 18 cm där normaltimmersortimenten börjar) i samband med inhämtande av priser för ca en månad sedan, inför en slutavverkning, från fyra olika aktörer på 1090 - 1200 kr/m3fub här i södra Småland.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#866154 Konstigt . Brattby såg , som sågar stor andel klentimmer , köper in timmer, klent/grovt (och massa) till ett mkt högre pris än norra , via sitt samägda (nk Lundström) köpbolag Qubik ! Det är dags att norra tar sitt ansvar och betalar skäligt för virket .
Har sålt x fub till norra , men inget som man är stålt för utan som varit” städ” när liks de varit i farten

Användarvisningsbild

dalmas85  
#866168 [quote="Elis76"]Att processa en klentimmerstock genom sågramen tar ~ungefär lika lång tid som att "klämma igenom" en grov rotstock med dubbelt så många klingor. Resultatet blir att klentimmersågverket processar färre m3sv/timme jämfört med det sågverk som

Det var så som du beskriver fram till ca 2010, idag går det att såga nästan lika många m3 med en klentimmerlinje, framförallt om det är över 3m långt. Dock är det fullt möjligt att bygga en såglinje för normaltimmer idag som ger 100m3+ sågad vara i timmen men det kostar en halv miljard också.

odysses79  
#866180 Ska bli intressant vad det kan bli för priser då man ska sälja några tusen kubikmeter slutavverkning och gallring i Örnsköldsvik.
Några tips att kolla med? Är tragiskt vilka dåliga prislistor i Västernorrland

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#866181 Köper Norrhälsinge i Västernorrland? De har tydligen höjt timmerpriserna igen.

TS
Användarvisningsbild

JANERIKA  
#866223 Hej på er.
Det finns en skogsägarförening till som ni inte pratat om tidigare här på forumet.Dom verkar i Västernorrland och köper tydligen rotposter oxå..
Jag pratar om Nätraälven.Det verkar som dom är fristående och inte har i en egen industri.
Kan ju vara värt ett telefon samtal i vart fall om man ska sälja en stor avverkning.Glöm inte att ta bankgaranti och begär helst kort betalningstid .Annars är det lätt att bolagen lämnar en skvätt energived och drar ut på betalningen. 🌲

Användarvisningsbild

framhjul  
Torbjörn Johnsen skrev:Köper Norrhälsinge i Västernorrland? De har tydligen höjt timmerpriserna igen.

Norrhälsinge köper i södra Västernorrland, och tar även emot medlemmar från Medelpad. Vi blev medlemmar strax innan jul och är otroligt glada för detta. Priserna skiljer sig otroligt mycket i förhållande till vår tidigare "hemmamarknad". Min far är medlem i Norra och min farfar var inspektor i nämnda förening. Trots detta kan jag inte minnas när vi sålde virke till Norra sist, mycket tack vare de usla virkespriserna och den omoderna organisationsstruktur som skapar segdragna hinder mellan tjänstemän och skogsägare. Precis som du är inne på i tidigare inlägg är det troligtvis fördelaktigt när föreningarna inte har egna industrier att ta i beaktning när prisnivån sätts. Norra bland andra hamnar på så sätt i en rävsax vad gäller virkespriser i och med den industri Norra förfogar över. En höjning av virkespriset till skogsägarna blir en sämre affär för föreningen och de som avlönas därigenom. Jag är dåligt insatt i Södra, men på något sätt verkar den föreningen göra saker annorlunda (och kanske på rätt sätt) i förhållande till vissa andra, alternativt skapar närheten till resterande delar av Europa ett slagträ som gör att den föreningen kan erbjuda en hög ersättningsnivå på virke.

En skogsägarförening ska i mitt tycke vara en kraftig motpart till företag och industrier och bedriva handel med virke till gagn för medlemmar och skogsägare, någonting som Norra i mitt tycke misslyckas med.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).